وزارت نیرو اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در پنج ماهه نخست امسال میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر تقریباً معادل مدت مشابه سال گذشته بود.

بنابر اعلام وزارت نیرو تابستان امسال و به دنبال افزایش شدید مصرف برق در بخش خانگی که خود تابعی از افزایش شدید دما بود، صنعت برق کشور با دشواری‌های فراوانی در حوزه تولید و تأمین برق برای بخش‌های مختلف به ویژه صنایع انرژی بر رو به رو شد.

مصرف برق کشور در فصل گرم امسال با افزایش بی‌سابقه و دو برابری نسبت به متوسط مصرف ۱۰ ساله گذشته به ۸.۷ درصد رسید که حتی از سناریوی بدبینانه ۶ درصدی نیز بالاتر بود و همین موضوع سبب شد تا رکورد مصرف برق کشور در امسال ۴۷ بار شکسته شود.

افزایش بی‌سابقه مصرف برق در بخش خانگی و نیز افزایش شمار حوادث در حوزه تولید و انتقال برق که در پی بالا رفتن شدید دمای هوا رقم خورد از جمله دیگر عواملی بود که در فصل گرم امسال امر برق‌رسانی و تأمین برق بخش‌های مختلف را نسبت به سال‌های قبل به مراتب دشوار ساخت.

یکی از بخش‌های مهمی که وزارت نیرو تلاش کرد تا در فصل گرم امسال در بالاترین حد ممکن نسبت به برق‌رسانی به آن اقدام کند، بخش صنایع و به ویژه صنایع انرژی‌بر بود که در واقع موتور تولید و اشتغال کشور محسوب می‌شود و بررسی‌ها از تأمین مطلوب برق این بخش با وجود دشواری‌های مطرح شده در این گزارش حکایت می‌کند.

بر همین اساس مستند به آمار و اطلاعات شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در پنج ماهه نخست امسال کل صنایع انرژی‌بر به طور متوسط ۷ هزار و ۳۵۶ مگاوات برق تحویل گرفتند که تقریباً معادل سال قبل و تنها ۰.۶ درصد یعنی ۴۰ مگاوات نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته کمتر بود، ولی نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به کل صنایع انرژی بر ۱۷ درصد افزایش داشت.

همچنین صنایع انرژی بر در فصل گرم امسال نیز به طور متوسط ۶ هزار و ۶۶۱ مگاوات برق تحویل گرفتند که تنها ۴ درصد از میزان برق دریافتی در مدت مشابه سال گذشته کمتر بود، ولی نسبت به میزان برق تحویلی در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۶.۲ درصدی داشت.

صنایع فولادی نیز در پنج ماهه نخست امسال به طور متوسط ۳ هزار و ۷۳۳ مگاوات برق تحویل گرفتند که نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد کاهش داشت، اما نسبت به شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۴ درصد افزایش داشت.

مستند به این اطلاعات صنایع فولادی در فصل گرم امسال  به طور متوسط ۳ هزار و ۱۸۹ مگاوات انرژی برق دریافت کردند که اگرچه نسبت به بازه زمانی سال قبل چیزی حدود ۲۵۰ مگاوات کاهش یافت، اما نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به این صنایع ۱۲.۴ درصد یعنی بیش از ۳۵۰ مگاوات افزایش پیدا کرد.

این گزارش اضافه می‌کند با آغاز روند کاهشی دمای هوا و به دنبال آن کاهش مصرف برق در بخش خانگی از یک سو و از سوی دیگر باتوجه به ظرفیت مطلوب تولید و تأمین برق در امسال، پیش‌بینی می‌شود در شش ماهه دوم امسال میزان برق تحویلی به صنایع انرژی به شکل چشمگیری افزایش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار