یک شاهد عینی جزئیات حادثه شلیک به فعال ترکیه‌ای-آمریکایی در کرانه باختری را که سبب شهادت او شد، روایت کرد.

منیر خدیر، یکی از اهالی روستای «بیتا» در کرانه باختری اشغالی که شاهد شلیک نظامیان صهیونیست به «عایشه نور ازگی ایگی» فعال صلح و حامی فلسطین بود، در مصاحبه با الجزیره روایت خود را از روز حادثه بیان کرد.

به گزارش الجزیره، این شاهد عینی گفت: «سه سال است که هر جمعه در مسجدی در المصباح روبروی کوه صبیح نماز می‌خوانیم. پس از نماز، سربازان اسرائیلی به دنبال مردان جوانی حرکت می‌کنند که به سمت خانه‌هایشان می‌روند. همین امر منجر به درگیری می‌شود. آنها گاز اشک آور و گلوله‌های واقعی شلیک می‌کنند و مردان جوان نیز به سمت آنها سنگ پرتاب می‌کنند».

منیر خدیر در ادامه گفت: «آن روز اسرائیلی‌ها گلوله‌های مستقیم به سمت فلسطینی‌ها و داوطلبان خارجی شلیک می‌کردند. این دو گروه حدود ۳۰۰ متر از هم فاصله داشتند، بنابراین سنگ‌ها به سربازان اصابت نکرد. یک تک تیرانداز در میان سربازان بود که اسلحه‌اش را بالای دیوار گذاشته بود. او دو گلوله شلیک کرد و یکی از آنها به زن ترکیه‌ای به نام عایشه نور اصابت کرد. در ادامه آمبولانس او را برد». 

وی  اشاره کرد که نظامیان صهیونیست پس از اصابت گلوله تک تیرانداز به عایشه نور «بسیار خوشحال» بودند، زیرا فکر می‌کردند یک فلسطینی را هدف قرار داده‌اند.

عایشه نور که یک فعال حامی فلسطین است، جمعه ششم شهریور هنگامی که در یک تظاهرات علیه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی صهیونیست‌ها در کرانه باختری شرکت می‌کرد، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و در مدت کوتاهی جان باخت. رژیم صهیونیستی اذعان کرده است که نیروهایش به این فعال صلح تیراندازی کرده‌اند، اما مدعی است که تیراندازی عمدی نبوده است. این در حالی است که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست که تحقیقات مستقلی در این خصوص انجام داده، می‌گوید تیراندازی عمدی بوده و زمانی صورت گرفته است که درگیری‌ها در کرانه باختری آرام گرفته بود. 

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه نیز می‌گوید این تیراندازی عمدی بوده و آنکارا قصد دارد اشخاص دخیل در این حادثه را در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم کند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار