رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: قم به عنوان اولین استان در پرورش ماهیان خاویاری غیرساحلی در کشور معرفی شده است و ۸ واحد تولید این نوع از آبزیان در استان فعالیت دارد.

محمدرضا حاجی‌رضا  با اشاره به ظرفیت‌های پیشران توسعه بخش کشاورزی گفت: عامل پیشران توسعه بخش کشاورزی در حوزه سرمایه‌گذاری است. ما می‌توانیم زنجیره‌ها را با هدف ایجاد ارزش افزوده واقعی در بخش کشاورزی استان تکمیل کنیم، بنابراین ۷ الی ۸ مورد را به عنوان ظرفیت‌های توسعه بخش کشاورزی اعلام می‌کنم. 

حاجی‌رضا افزود: ما از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی درخواست داریم؛ چنانچه می‌توانند به این مسیر وارد شوند تا با متحد شدن، شاهد رشد خوب بخش کشاورزی در استان باشیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: ازجمله بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی توسعه گلخانه‌ها، پرورش مرغ گوشتی، فرآوری تخم‌مرغ، احداث سردخانه و ... است که ما در این راستا می‌توانیم به علاقه‌مندان سرمایه‌گذار تسهیلات خوبی ارائه دهیم. 

وی از دیگر بخش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی استان گفت و عنوان کرد: تولید و پرورش ماهیان خاویاری از بخش‌های دیگری است که علاقه‌مندان می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند. ما امروز ۸ واحد تولید ماهیان خاویاری غیرساحلی در استان داریم. قم به عنوان اولین استان در پرورش این نوع آبزی در کشور معرفی شده است. 

حاجی‌رضا تصریح کرد: ما سال گذشته ۱۵۰ کیلوگرم خاویار از محل این ظرفیت‌ها صادرات داشته‌ایم. باتوجه به موفقیت در این حوزه برنامه‌ریزی داریم حداقل تا ۱۰ واحد دیگر توسعه داشته باشیم. اولویت آن با بهره‌برداران بومی استان است که زمینه این فعالیت را دارند و مالک آب و چاه هستند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: انبار سوله ذخیره نهاد‌های کشاورزی به ظرفیت حداقل ۲ هزار تن یکی از الزامات است که از آن با تسهیلات زمین و زیرساخت‌های موجود حمایت می‌کنیم. 

 وی افزود: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های ما در استان فرآوری گوشت قرمز است. ما سالانه ۳۱ هزار تن تولید گوشت قرمز و همچنین ۱۵ هزار تن مصرف داریم. ۱۶ هزار تن مازادی است که امروز به صورت خام به استان‌های همجوار انتقال پیدا می‌کند. ما باید در زنجیره تولید گوشت قرمز به سمتی حرکت کنیم که گوشت فرآوری شده، بسته‌بندی و برند شود. 

حاجی‌رضا درباره چالش‌هایی که کشاورزان با آن مواجه هستند، اذعان کرد: در کنار نقاط قوت کشاورزی استان قطعا دغدغه‌ها، مسائل و مشکلاتی نیز وجود دارد، زیرا حوزه کشاورزی بخشی است که زنده و زاینده است و با طبیعت ارتباط دارد، قطع به یقین دستخوش تغییر و تحولاتی می‌شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: استان قم امروز با مسائلی مانند خشکسالی و گردوغبار روبه‌رو است. در ۳ ماه گذشته گردوغبار تاثیرات خود را بر وزن‌آوری مرغ گوشی گذاشت. این وقایعی است که به صورت مستقیم به بخش کشاورزی تاثیر می‌گذارد. 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار