«مادر» واژه‌ای آشنا و ساده، ولی به پیچیدگی گیسوان سیاه و سپید این مخلوق پررمزوراز و آکنده از مهر است.

«مادر» واژه‌ای آشنا و ساده، ولی به پیچیدگی گیسوان سیاه و سپید این مخلوق پررمزوراز و آکنده از مهر است؛ نازنینی که با بهره گرفتن از مهر خداوندی همواره در تلاش است همسر و ثمره‌های زندگی‌اش به‌تمام معنا در آرامش و آسایش باشند. برنامه «از مامان بگو» تهیه‌شده در شبکه دو سیما هم بر آن شده تا از جایگاه مادر که مایه نشاط، امید، سرزندگی، پویایی و عشق است، سخن بگوید.

«ایثار» کلیدواژه «از مامان بگو»

 سیدیزدان ملک‌آبادی، تهیه‌کننده برنامه «از مامان بگو» گفت: در فصل پنجم این برنامه، ایثار مهم‌ترین کلیدواژه ماست که البته به‌صورت مستقیم به آن نپرداخته‌ایم. ایثارگری مادری که فرزندش شهید شده یا مادری که از حق خود می‌گذرد و قاتل فرزندش را می‌بخشد و همین‌طور مادری که با از خودگذشتی و نترسیدن از سختی‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های زندگی، یک‌تنه تربیت و مراقبت فرزندانش را در نبود همسرش بر عهده می‌گیرد در زبان و بیان نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: همه این مثال‌ها نشان از وجود بابرکتی، چون مادر است که صفت ایثار بارزترین ویژگی اوست. ما نیز به‌رسم وظیفه و با نگاه فرزندی که دل درگرو عشق مادر دارد، کلیدواژه ایثار مادرانه را محور این برنامه قرار داده‌ایم.

ملک‌آبادی تفاوت فصل پنجم «از مامان بگو» را با فصل‌های پیشین چنین توصیف کرد: در این فصل، مخاطبان با فضایی روبه‌رو شدند که شاید در حوزه عمومی ایثارگری کمتر به آن پرداخته شده باشد؛ برای نمونه، مادری که می‌توانست قهرمان المپیک و تیم ملی شود، ولی به خاطر اینکه فرزندش را به دنیا بیاورد، از ادامه رقابت‌ها بازمی‌ماند.

این تهیه‌کننده گفت: این مادران لایق نشان ایثارند و مخاطب «از مامان بگو» در این برنامه با محتوا‌های این‌چنینی روبه‌روست و همین نگاه و ساختار جدید برای مخاطبان فوق‌العاده جذاب است.

ملک‌آبادی یادآور شد: مادری که پابه‌پای همسر نظامی‌اش همه‌جای کشور را گشته و بنابه اشتغال پدر خانواده بار تربیتی فرزندان را نیز به دوش می‌کشد، ستودنی است. شاید به آن فرد نظامی واژه ایثارگر را اطلاق کنیم؛ ولی هیچ‌وقت برای توصیف مادر خانواده، این واژه را به کار نمی‌بریم، درحالی‌که مادر خانواده با ازخودگذشتگی این بستر را فراهم کرده و به‌درستی ایثارگری کرده است.

 حفظ کرامت خانواده اصل تخطی‌ناپذیر ماست

تهیه‌کننده این برنامه در خصوص جایگاه مادر در جامعه گفت: ما مادر را اساسی‌ترین ستون خانواده و خانواده را اساسی‌ترین رکن اجتماع می‌بینیم و ترغیب و تشویق بچه‌ها به دیدن و درک جایگاه مادر و ناگفته‌هایی از مادرانه‌های ایرانی، هدف اصلی و اساسی ما در ساخت این برنامه است.

وی تصریح کرد: «از مامان بگو» به‌عنوان جزئی از کل رسانه ملی در تلاش است با استمداد از ظرفیت فوق‌العاده خوبی که کشور دارد، نقش مادر را آن‌طوری که هست بازنمایی کند. بازنمایی درست نقش مادر، راهبردی‌ترین و کلیدی‌ترین جایگاه زندگی آینده کشور را ترسیم می‌کند. حفظ کرامت خانواده از اصولی‌ترین اتفاقات این برنامه است و برای رسیدن به این هدف والا نظر و همراهی تک‌تک مخاطبان را لازم و مهم می‌دانم.

 رمز ماندگاری «از مامان بگو»

تهیه‌کننده این برنامه درخصوص راز ماندگاری این برنامه اظهار کرد: راز ماندگاری «از مامان بگو» در گفتمان و ادبیات آن نهفته است و مخاطبان با هر سلیقه و نظری به آن علاقه‌مند می‌شوند و آن راز، چیزی نیست جز کلمه مقدس «مادر» که لطیف‌ترین و فطری‌ترین واژه انسانی است.

ملک‌آبادی نقش مجری را مهم ارزیابی کرد و به هفته‌نامه صداوسیما گفت: یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین انتخاب‌های «از مامان بگو» در انتخاب مجری برنامه خود را نشان می‌دهد. اسناوندی به‌تازگی با این دنیای پررمز و راز آشنا شده است و با زبان و بیان ملموس خود هم در مقام مادر و هم در جایگاه دختر خانواده از نقش‌های مادرانه آگاهی دارد و این را می‌توان در همراهی وی با مهمانان برنامه به‌وضوح مشاهده کرد.

 وی ادامه داد: در این برنامه، اسناوندی در نقش مادر، فوق‌العاده خوب ظاهرشده و هم‌کلامی و هم‌داستانی خوبی برای مخاطب به وجود آورده است.

ملک‌آبادی درباره روند انتخاب مهمانان برنامه گفت: مهمانان برنامه را گروه سوژه‌یاب به سردبیری حبیبه یوسفی و گروه ۱۰ نفره محتوایی وی انتخاب می‌کنند. این مادران با گزینش‌ها و معیار‌های کاملاً پژوهش‌محور از سرتاسر کشور انتخاب می‌شوند.

تهیه‌کننده «از مامان بگو» ادامه داد: گروه تحقیق و پژوهش برنامه موضوعات مغفول‌مانده و کمتردیده شده را گلچین می‌کند. اگر به تک‌تک این سوژه‌های به‌ظاهر ساده دقت کنیم و با کمی تخیل و همذات‌پنداری وارد نقش‌های آنان شویم، از گستردگی آن در اعماق خانواده و جامعه متحیر می‌مانیم.

 دوری از انتخاب‌های کلیشه‌ای

ملک‌آبادی توجه به چهارگوشه ایران را ملاک انتخاب مهمانان این برنامه برشمرد و تصریح کرد: در این روند مهمانان با نگاه غیر پایتخت‌نشینی انتخاب می‌شوند و باتوجه‎به فرهنگ و قومیت‌های کشور سعی می‌کنیم هویت قومیت‌ها و فرهنگ‌های آنان را به‌درستی نشان دهیم.

تهیه‌کننده این برنامه اظهار کرد: در این فصل از نیرو‌های خارج از استان استفاده کردیم تا بتوانیم دامنه برنامه «از مامان بگو» را در سطح کشور و در آینده نزدیک در افق بلندتر در سطح جهان اسلام ببینیم.

 یک چشم‌انداز ابدی

تهیه‌کننده «از مامان بگو» درخصوص افق این برنامه گفت: با‌توجه‌به اینکه مادر و مادری کردن کهن‌الگویی دیرینه است و به‌نوعی رنگ و نقشی از خداوند عالم دارد، هیچ موقع پایانی برای این کار نمی‌بینیم و افق آن همیشه و همیشه پیش چشم ما گسترده است. این فصل «از مامان بگو» تا آخر سال ادامه دارد و با رویکرد‌های مختلف و به‌خاطر مادر و وسعت مهربانی و گذشت این مخلوق الهی که آیینه لطف، محبت و عشق خداوند است، برای مخاطب همیشه جذاب و ماندگار است.

ملک‌آبادی تصریح کرد: «از مامان بگو» را مناسبتی نمی‌بینم و در فصل‌های بعدی هم همین رویکرد را خواهیم داشت و مخاطب را با موارد و موضوعات متنوع و خلاقیت‌های جدید غافلگیر خواهیم کرد. فرزندآوری و اهمیت این مقوله در جامعه کنونی بر کسی پوشیده نیست، از همین رو، آن را جزو رویکرد‌های اصلی برنامه تعریف می‌کنیم و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد. تهیه‌کننده این برنامه به بازخورد‌های خوب آن در جامعه اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند بازخورد‌های خوبی را در فضای مجازی شاهد بودیم و بعضی از قسمت‌های برنامه در فضای مجازی نزدیک به سه میلیون بیننده داشته است.

ملک‌آبادی مشارکت مخاطبان در معرفی مهمان را یکی دیگر از امتیازات «از مامان بگو» دانست و تصریح کرد: در این فصل پویشی را راه اندازی کرده‌ایم تا اگر کسی، مهمان یا موضوع مادرانه‌ای داشته باشد که برای مخاطب جذاب باشد، آن را معرفی کند. تهیه‌کننده این برنامه درباره مخاطبان «از مامان بگو» گفت: مخاطبان این برنامه صرفاً بانوان نیستند و آقایان هم مخاطب این برنامه‌اند؛ چراکه پاسداشت جایگاه مادر یعنی پاسداشت جایگاه خانواده و تشویق مادر یعنی تشویق زیست سالم.

وی افزود: با‌توجه‌به خط‌مشی این برنامه، سعی کردیم در بازنمایی این الگو قوی و استوار عمل کنیم و پای مخاطب عام را به دیدن «از مامان بگو» بازکنیم. با تدابیری که به کار گرفتیم، سعی کردیم مخاطبان برنامه از نوجوانان نیز باشند تا به‌شایستگی بتوانند از مادرانشان قدردانی و با آگاهی مضاعف از خانواده اطاعت کنند.

وی از مخاطبان برنامه خواست برنامه را با خانواده و دور هم ببینند و دراین‌باره گفت: وقتتان را طوری تنظیم کنید که به‌همراه نوجوان و جوان خود پای تلویزیون بنشینید و بیننده این برنامه باشید. معتقدم اگر نوجوان را به قدردانی و دست‌بوسی از پدر و مادر ترغیب کنیم، آن موقع نسل بعدی هم در فرزندآوری موفق می‌شود و هم جامعه پیش رو به جامعه موفقی تبدیل خواهد شد.

ملک‌آبادی در خاتمه اضافه کرد: رسانه ملی در نشان دادن جایگاه خانواده تلاش‌های خوبی کرده و برنامه «از مامان بگو» از همین برنامه‌هاست و امیدوارم در فصل‌های آتی این برنامه، شاهد پوست‌اندازی و شکلی جدید از ارائه آن باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.