یک کارشناس با اشاره به شخصیت برجسته امام حسن عسکری (ع) درمورد دلایل این که افراد می‌توانند حضرت (ع) را به عنوان الگوی خود قرار دهند، توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمّدباقر علم‌الهدی، کارشناس مذهبی درمورد جایگاه ویژه امام حسن عسکری (ع) و الگو گرفتن از ایشان بیان کرد: در معرفی امام و جایگاه ویژه‌ای که عموماً ائمه اطهار علیهم السلام و به ویژه وجود مقدس امام حسن عسکری علیه‌السلام داشتند باید به مسئله به نمایش گذاشتن الگوی برتر زندگی برای نسل‌های مختلف انسان‌ها در تمام طول تاریخ اشاره کرد. 

او ادامه داد: وجود مقدس امام حسن عسکری علیه‌السلام شخصیت والایی در نظام هستی داشتند و حدود ۲۸ بهار از عمر شریفشان در دنیا سپری شد و در این سن دارفانی را وداع گفتند.

این کارشناس مذهبی گفت: امام حسن عسکری علیه‌السلام به عنوان یک شخصیت والا، بیشترین ظرفیت الگوگیری برای نسل جوان ما را داشته‌اند و درواقع، ما با داشتن الگو‌هایی مثل امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌توانیم از همه زندگی حضرت علیه‌السلام برای برون‌رفت از معضلات و مشکلات پیش‌روی خود استفاده کنیم و هم امام حسن عسکری علیه‌السلام و هم دیگر اهل بیت علیهم السلام را به عنوان چراغ زندگانی خود، الگو قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی تصریح کرد: الگو پذیرفتن از امام حسن عسکری علیه‌السلام در ابعاد مختلفی مطرح است که یک بُعد، اجتماعی است که در میان جامعه از حضرت علیه‌السلام به نیکی یاد می‌شد که از آن جمله می‌توان به تواضع، همراه بودن امام حسن عسکری علیه‌السلام با شرایط مختلف زندگی و همنشینی با مردم اشاره کرد و اگرچه حضرت علیه‌السلام از لحاظ سیاسی در شرایط بسیار خفقانی زندگی کرده‌اند ولی هر جایی که برای حضرت علیه‌السلام میسر بود به ارادتمندان و تاریخ نشان می‌دادند که به عنوان امام و حجت الهی از بیشترین ظرفیت برای گرفتن الگو در زندگی بهره‌مند بودند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام حسن عسکری علیه‌السلام برای جامعه پیرامونی و به نمایش گذاشتن روح تواضع و فروتنی خود همواره سیره اجداد بزرگوارشان را در محافل و مجالس بازگو می‌کردند. به طور مثال؛ حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام بیان می‌کردند که چگونه حضرت امیرمومنان علیه السلام در جامعه زندگی و فعالیت می‌کردند و برای گره‌گشایی از مشکلات مردم قدم برمی‌داشتند و با آنها همراه می‌شدند و با این کار، هم یاد پدران بزرگوارشان را زنده نگه می‌داشتند و هم این که به ارادتمندان به معارف اهل بیت علیهم السلام درس زندگانی می‌دادند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی افزود: در بخش‌های مختلف زندگی می‌توان امام حسن عسکری علیه‌السلام را الگوی خود قرار داد و جایگاه حضرت علیه‌السلام را مشاهده کرد. مثلاً روایتی است که امام حسن عسکری علیه‌السلام قصد داشتند با یکی از اصحاب خود ملاقات کنند و حضرت علیه‌السلام مدام این ملاقات را به تعویق می‌انداختند. وقتی که آن فرد به امام حسن عسکری علیه‌السلام رسید حضرت علیه‌السلام فرمودند که در رابطه با شما مطالبی شنیده‌ام که نمی‌خواستم آن سخنان را درمورد شما بشنوم. 

وی افزود:  آن فرد با شنیدن این سخن اشک ریخت و عذرخواهی کرد و امام حسن عسکری علیه‌السلام با مهربانی و ملاطفت دست بر سر ایشان کشیدند و آن فرد را مورد توجه قرار دادند و فرمودند که مراقب باش. چون همه رفتار‌های شما به ما می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار