یک کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به عظمت و شهرت امام حسن عسکری (ع) در دوران حیات و امامت خود درمورد دلیل لقب ایشان به عسکری توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی طباخیان، کارشناس تاریخ اسلام در برنامه «کوی محبت» درمورد زندگی امام حسن عسکری علیه‌السلام بیان کرد: امام حسن عسکری علیه‌السلام در سال ورود پدر بزرگوارشان امام هادی علیه‌السلام در شهر سامرا متولد شدند و همان جا به شهادت رسیدند.  

وی افزود: ۲۸ سال از خداوند عزوجل عمر گرفتند و پروردگار متعال منت بر سر دنیا گذاشتند و امام حسن عسکری علیه‌السلام قدم به آن گذاشتند. مدت عمر امامت امام حسن عسکری علیه السلام ۶ سال بوده است و پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شروع شده است.  

این کارشناس تاریخ اسلام گفت: واژه عسکری؛ هم به امام هادی علیه‌السلام و هم به امام حسن عسکری علیه‌السلام اطلاق شده ولی این لقب بیشتر شامل امام حسن عسکری (ع) بوده است؛ چرا که زیست‌شان در عسکر و در حقیقت، عسکرنشین بوده‌اند و به همین دلیل، به عسکری شهرت پیدا کردند.  

وی ادامه داد: عسکر به معنی لشکرگاه است و معادل فارسی امام عسکری، امام لشکری یا نظامی است. زیرا سامرا بنا نهاده شد تا اردوگاه و لشکرگاه خلفا باشد.  

حجت‌الاسلام طباخیان درمورد مهم‌ترین رسالت امام حسن عسکری علیه‌السلام تصریح کرد: مهم‌ترین رسالت امام حسن عسکری (ع) تکمیل تئوری بود که از عصر حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام آغاز شد و ساختار وکالتی که تأسیس شد و تلاش بر این بود تا وکلایی که اهل بیت علیهم‌السلام تعیین می‌کردند به مدیریت شیعیان بپردازند و درواقع، از حجم و کیفیت ارتباط امام با شیعیان کاسته شد تا مقدمات ورود به دوره غیبت فراهم شود.  

این کارشناس تاریخ اسلام مطرح کرد: معرفی امام زمان (عج)  و آماده‌سازی جامعه تشیع برای غیبت، از رسالت‌های دیگر امام حسن عسکری (ع) است و مدیریت جامعه شیعی در عصر آشفته بنی عباس در تکمیل امام هادی علیه‌السلام از سیاست‌های امام حسن عسکری علیه‌السلام است و مهم‌تر اینکه ما با امامی بسیار شهره روبرو هستیم؛ به طوری‌که بعد از حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام، معصومی که ما در تاریخ شهادتشان تردیدی نداریم امام حسن عسکری علیه‌السلام هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباخیان ادامه داد: به تعبیر تاریخ‌نویسان در روزی که امام حسن عسکری علیه‌السلام به شهادت رسیدند سامرا که همین الان نیز، شهر غیرشیعه است آن زمان هم با وجود این شرایط، یک صدا ناله و ماتم و گریه و آه شد و خلیفه، صدراعظم، ولیعهد، اشراف و نظامیان در تشییع پیکر مطهر امام حسن عسکری علیه‌السلام شرکت کردند و در برخی از گزارش‌ها آمده است که در آن روز، بازاری‌ها خودشان حجره‌هایشان را بستند؛ چون شهر آشفته و محزون شد و امام حسن عسکری علیه‌السلام به حدی شهره بودند که زحمات ائمه پیشین علیه‌السلام در زمان حضرت علیه‌السلام به نقطه فوق‌العاده و اقتدارآمیز رسید و امام حسن عسکری علیه‌السلام را در قُله محبوبیت و شهرت در میان شخصیت‌های پرنفوذ شیعی و اهل بیت علیهم السلام مشاهده می‌کنیم.  

این کارشناس تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری علیه‌السلام از ابهت زیادی در میان اهل بیت علیهم السلام برخوردار بودند و اگر قرار باشد هر یک از معصومین علیهم‌السلام را با ویژگی توصیف کنیم امام حسن عسکری علیه‌السلام به عظمت در شخصیت مشهور بودند و حتی کارگزاران و نظامیان دوران بنی‌عباس نیز از حضرت علیه‌السلام حساب می‌بردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
برای چی ازاین میپرسی
آخرین اخبار