رییس حوزه هنری فارس از تولید ۱۰ نمایشنامه بر پایه آثار برجسته ادبیات انقلاب اسلامی و زیست بوم استان فارس اعم از مشاهیر، شخصیت‌ها و موضوعات بومی استان در قالب رویداد ملی آینه در آینه خبر داد.

وحید نمازی گفت: همواره کارشناسان و صاحب نظران کمبود متن‌های مناسب در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و عدم استفاده شایسته از منابع غنی ادبیات پایداری به عنوان یکی از ضعف‌های مهم حوزه نمایش می‌دانند، لذا تصمیم گرفتیم در قالب رویداد «آینه در آینه» گامی مهم در راه رفع این معضل برداریم. 

او افزود: با وجود تلاش‌های گسترده در چهار دهه گذشته، همچنان با کمبود متن‌های درخور برای نمایش‌های مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس مواجه‌ایم. از سوی دیگر، کتاب‌های بسیاری در حوزه ادبیات پایداری به چاپ رسیده‌اند که دارای ارزش و اعتبار ویژه‌ای هستند، اما تاکنون به‌درستی از آنها بهره‌برداری نشده است. 

رییس حوزه هنری فارس با اشاره به مهجور ماندن ژانر اقتباس در میان فعالان عرصه نمایش نامه نویسی گفت: حوزه هنری با ترکیب این دو فرصت ویژه، یعنی عدم اجرای اقتباس و استفاده از کتاب‌های غنی ادبیات پایداری، اقدام به برگزاری رویداد ملی "آینه در آینه" کرده است.

او در تشریح روند برگزاری این رویداد اظهار داشت: در ابتدا، اتاق فکری در حوزه هنری تشکیل و پس از بررسی کتاب‌های شاخص، ۲۰ اثر از تولیدات شناخته شده ادبیات انقلاب اسلامی سراسر کشور انتخاب شد.

نمازی ادامه داد: پس از این مرحله، با ۱۰ نویسنده شاخص، شامل جوانان و پیشکسوتان عرصه نمایش‌نویسی، مذاکره شد و در نهایت با ۸ نفر از آنها قرارداد همکاری منعقد شد. این نویسندگان نیز با اقتباس از کتاب‌های منتخب، ۸ نمایشنامه تولید کردند ودو نمایشنامه دیگر نیز در دست تولید است.

او با اشاره به اهمیت تکمیل چرخه کار با اجرای نمایش گفت: اگر چه تولید متن و نمایشنامه به تنهایی حائز اهمیت و ارزشمند است، گام بعدی این رویداد، اجرای صحنه‌ای این نمایشنامه‌ها است که با بررسی توان گروه‌های نمایش، بنا داریم این آثار در پاییز به روی صحنه بروند. 

رییس حوزه هنری فارس رویداد "آینه در آینه" را یک رویداد مستمر و ادامه‌دار خواند و افزود: این کار در عرصه‌های مختلف تئاتری از جمله خیابانی، صحنه‌ای، عروسکی و ... نیز ادامه خواهد داشت و فصل اول آن نیز در قالب یک بسته هنری ارائه خواهد شد.

او با اشاره به حضور جمعی از نویسندگان مطرح و شناخته شده در فصل اول این رویداد گفت: خوشبختانه همکاری نویسندگان شاخص و ملی فصل اول این رویداد را تبدیل به برگی درخشان در دفتر فعالیت‌های نمایشی حوزه هنری فارس کرد.

نمازی ادامه داد: لیلی عاج، وحید درویشی، مسعود احمدی، شهرام کرمی، مهرداد کوروش‌نیا، نصرالله قادری، لیلا روغنگیر قزوینی، آرزو بهرامی و کهبد تاراج نویسندگانی هستند که در این فصل با حوزه هنری فارس همکاری کرده اند.

شایان ذکر است رویداد ملی آینه در آینه از بهمن ماه گذشته آغاز شد و قرار است پاییز امسال فصل اول آن عرضه و منتشر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.