صادق‌عاشور‌پور نویسنده و پژوهشگر تئاتر اخیرا جلد دهم «نمایش‌های ایرانی» را به سوره مهر سپرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سوره مهر، در این مجلد‌های چندگانه سیر نمایش های ایرانی از آیین میترا تا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفته است. انتشارات سوره مهر تاكنون هفت جلد از این اثر پژوهشی را منتشر كرده است.  
 
عاشورپور درباره جلد دهم این اثر پژوهشی اظهار داشت: جلد دهم از 1320 تا انقلاب اسلامی در بهمن 1357 است، در اصل در این مجلد تئاتر در دوران پهلوی دوم مورد بررسی قرار گرفته است.  
 
این پژوهشگر همچنین به تحلیل تئاتر در این دوره پرداخته گفت: در دورة دكتر مصدق تئاتر از یك آزادی عمل بهتری نسبت به دوران رضا خان برخوردار است اما تئاتر و كلاً هنر در این دوره در حیطة گروه‌های چپ قرار می‌گیرد كه خیلی از بزرگان تئاتر نیز خواسته یا ناخواسته به این سمت كشیده شد‌ند.  
 
وی ادامه داد: درواقع در زمان مصدق تئاتر یك شكل انسجام‌ یافته‌ای پیدا می‌كند؛ ما در آن دوره شاهد آن هستیم كه متولیان تئاتر نه دولت بلكه اقشار مختلف مردم هستند. بعد از كودتای 28 مرداد عوامل قدرت به دنبال آن بودند تا در عالم هنر و ادبیات برای خود مشروعیتی را دست و پا كنند. متاسفانه در این دوره تئاتر رنگ و بوی دولتی به خود می‌گیرد كه نظارت دولتی بر تئاتر بسیار مشهود است. این روند تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه پیدا می‌كند.  
 
گفتنی است جلد نخست این مجموعه، شامل نمایش‌هایی است كه مربوط به آیین میترا بوده و به دو بخش 'عهد میترا' و 'عهد زروان' تقسیم می‌شود، كه در هر كدام پاره‌ نمایش‌هایی شكل گرفته است،همچنین در جلد نخست این كتاب 'آیین زروان'، (خدای نور و روشنایی و اولین خدایی كه آریایی‌ها می‌پرستیدند) و تعدادی نمایش به نام 'زروكرت' مورد بررسی قرار گرفته است.  
 
جلد دوم این مجموعه درباره شكل‌گیری تعزیه در قبل از اسلام است، جلد سوم دربارة نمایش‌های مربوط به زمان، زرتشت است، جلد چهارم مربوط به نقالی از زمان پیدایش آن تا عصر حاضر است و جلد پنجم مربوط می‌شود به نمایش‌هایی كه از قبل از اسلام بوده و الان رنگ و بوی اسلامی گرفته است ،همچنین جلد ششم به بعد این مجموعه از اسلام تا دفاع مقدس را شامل می‌شود. /ص
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار