مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود، هفت تا هشت هزار تُن گردو در استان برداشت شود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

 صفدر صفدری گفت: امسال در فصل گل دهی درختان گردو هوا مساعد بود و با سرمازدگی مواجه نشد و همین امر دلیلی بر افزایش برداشت و کیفیت خوب این محصول را در پی داشت.
او گفت: سطح باغ‌های گردو در خراسان شمالی ۵ هزار هکتار است و شهرستان‌های شیروان، بجنورد و فاروج بیشتر سطح و تولید گردو را در استان دارند.
میانگین عملکرد ۱۵۰۰ کیلو در هر هکتار
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: با توجه به اینکه باغ‌های استان از نوع درجه دو و سه هستند، میانگین عملکرد ۱۵۰۰ کیلو در هر هکتار است که برای افزایش عملکرد و کیفیت عملیات سرشاخه کاری درختان گردو را در دستور کار داریم.

صفدری گفت : برای انجام طرح سرشاخه کاری یک باغ مادری با وسعت چهار هکتار در استان ایجاد شده که سالانه دو هزار انواع نهال شامل چالدران، پرشیا، کاسپین، اَلوند، هاوار، رُوند، هارتلی، پِترو، فرانگ، چنلر و لارا تولید و برای سرشاخه کاری باغ‌ها در اختیار پیوندزن‌ها قرار می‌دهیم.

اجرای سرشاخه کاری سالانه در ۳۰ تا ۳۵ هکتار باغ گردو

او گفت : سال‌های قبل ارقام جدید و پر بار از استان همدان خریداری می‌شد،  این طرح در مرحله اول در باغ‌های مادری اجرا شد و اکنون سالانه ۳۰ تا ۳۵ هکتار از باغ‌های گردو سرشاخه کاری و ارقام پر محصول و با کیفیت بالا پیوند می‌شود.

به گفته صفدری با نوسازی باغ‌ها وسرشاخه کاری علاوه بر افزایش تولید، از بیماری آنتراکتوز و کرم خراط نیز جلوگیری می‌شود.

صفدری گفت: بیشترین باغ گردوی استان در شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد و ارقام گردوی تولیدی استان محلی، ژنوتیپ برتر، چندلر، فرانکت روند و فرانت است.
خراسان شمالی از قطب‌های تولید گردو در کشور است و بیشترین سطح این محصول مربوط به شهرستان شیروان با هزار و ۲۸۵ هکتار است.

برچسب ها: گردو ، جهاد کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.