رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: پیش بینی می‌شود طی امسال بالغ بر ۹۰ هزار تن پسته خشک از باغات پسته استان کرمان برداشت شود.

علی باقری گفت: استان کرمان با بیش از ۲۷۴هزار و ۲۶۲ هکتار سطح زیر کشت (بارور و غیر بارور) و با تولید بیش از ۱۱۰ هزارتن محصول (در شرایط فاقد سرمازدگی و...) و با تعداد بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر بهره بردار محصول پسته، به عنوان مهم ترین منطقه پسته کاری ایران و جهان باارقام کله قوچی، فندقی، اکبری، احمد آقایی و ...که جزو ارقام تجاری و صادراتی می‌باشند، محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی، سطح ارقام فندقی و کله قوچی کاهش یافته است و با توجه به تحمل بالاتر گرما در ارقام احمدآقایی و اکبری، سطح کشت این باغات توسعه یافته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: باغات پسته استان در مناطق کویری و خشک قرار دارند که علاوه بر ایجاد درآمد اقتصادی در بدترین شرایط اقلیمی با اجرای نقش کویر­زدایی و تثبیت شن‌های روان به طریق بیولوژی تاثیر بسزایی در تعدیل اقلیم مناطق شهری و روستایی حاشیه­ های کویر دارند.

باقری بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد محصول پسته استان کرمان صادر می‌شود و ۲۰ درصد به بازار داخلی می‌رسد و شرایط لازم برای صادرات وجود دارد. 

وی در ادامه گفت: کرمان، بزرگ ترین باغات و تولیدکننده‌های پسته ایران را در شهر‌های مختلف از جمله رفسنجان، سیرجان، زنگی آباد، اختیار آباد، کاظم آباد و چندین شهر دیگر دارد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: در استان کرمان، حجم قابل توجهی از محصول باغات این استان به صورت کال برداشت می‌شوند و فصل مربوط به این کار از اواسط مرداد تا اواخر شهریور است که پس از آن آغاز فصل برداشت محصول رسیده را شاهد هستیم که هم برای تازه خوری به بازار شهر‌های مختلف ایران ارسال می شود و هم برای فراوری راهی ترمینال‌های ضبط پسته می‌شود که فرآیند جداسازی شست و‌شو و مغز پسته درآن اتفاق می‌افتد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار