مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: کمتر از ۱۰ درصد پوشش جنگلی این استان را درختان بنه (پسته وحشی) تشکیل داده است.

یاسم خانمحمدیان اظهار کرد: از ۶۴۰ هزار هکتار پوشش اراضی جنگلی استان ایلام حدود ۶۰ هزار هکتار از آن را درختان بنه به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به فصل برداشت میوه محلی این درخت موسوم به پسته کوهی یا "وَنَوشک"، افزود: این درخت در ارتفاعات مناطق کوهستانی می‌روید و افراد بومی معدودی یا کوهنوردان قادر به برداشت میوه آن هستند.

خانمحمدیان توصیه کرد: بهره‌بردارانی که اقدام به برداشت میوه درخت بنه می‌کنند، از شکستن شاخه درختان و آسیب زدن به آن خودداری کنند.

وی یادآور شد: در استان ایلام ۱۲۴ تعاونی بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی مجوز فعالیت دارند که اعضای این بهره‌برداران فراورده‌هایی نظیر گَوَن، کتیرا و صمغ درخت بنه را استخراج می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام ادامه داد: استخراج بی رویه و هرساله این فراورده‌ها توسط بهره برداران به درختان و پوشش جنگلی و مرتعی آسیب رسانده است.

وی تاکید کرد: امسال با هدف جلوگیری از تخریب جنگل و ایجاد تنفس و ترمیم به اراضی جنگلی، بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی به مدت سه تا چهار سال ممنوع است.

برچسب ها: منابع طبیعی ، جنگل ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.