یک پژوهشگر حوزه مهدویت با مروری بر دعای عهد گفت: توفیق شهادت در رکاب امام زمان (عج) یکی از ویژگی‌های منتظران آن حضرت است.

حجت الاسلام علی صبوحی از ویژگی‌های منتظران امام زمان (عج) به عنوان مفاد عهد با آن حضرت یاد کرد و گفت: چندین ویژگی در دعای عهد آمده است که ویژگی یاران امام زمان (عج) و کسانی است که بر این تعهد خود باقی می‌مانند.

وی درباره فراز «اللهم اجعل من انصاره و اعوانه» در دعای عهد گفت: در این دعا از خدا می‌خواهیم که ما را از یاران آن حضرت قرار دهد و همان‌گونه که می‌گوییم «و نصرتی لکم معدة» یعنی همه فعالیت‌های ما باید به شکلی باشد که در خدمت اهداف امام زمان و رویارویی با دشمنان آن حضرت باشد. در واقع باید همواره آماده جهاد و یاری آن حضرت باشیم.

این استاد حوزه با اشاره به ویژگی دوم گفت: واژه «اعوان» به این معناست که غیر از آمادگی برای جهاد، در هر کاری کنار آن حضرت قرار بگیریم که می‌توان امام را کمک کرد. کلمه «ذابّ» نیز یعنی کسی که تا پای جان حمایت می‌کند. امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند «هل من ذابّ یَذُّب عن حرم رسول الله» آیا کسانی حاضرند تا پای جان از امام حسین (ع) دفاع کنند. امروز نیز این سوال مطرح است که چه کسانی تا پای جان در کنار امام عصر قرار می‌گیرند؟

وی اضافه کرد: «المسارعین الیه» یعنی کسانی که در برآورده کردن حاجت‌های امام زمان آماده هستند و حرکت سریع دارند. ما باید ببینیم حاجت‌های آن حضرت چیست. شاید مهمترین رسالت امام این باشد که حکومت حقی را تشکیل دهد و لازمه آن حکومت، تشکیل حلقه صالحان است؛ بنابراین منتظران آن حضرت باید با حضرت حجت (عج) عهد ببندند که هم خودسازی و هم جامعه‌سازی را در همه جهات داشته باشند. به عبارت دیگر، هم خود را و هم دیگران را آماده کنند.

حجت الاسلام علی صبوحی

نظام اسلامی جلوه‌ای از جامعه مهدوی

صبوحی ادامه داد: وقتی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بر آمادگی جامعه در تمام ابعاد از سبک زندگی و عدالت گرفته تا مبارزه با فساد، عزت ملی، معنویت، اخلاق و مرزبندی با دشمن تاکید دارند، یعنی یک جامعه اسلامی و مهدوی را ترسیم می‌کنند که نظام اسلامی ما جلوه‌ای از آن جامعه مهدوی باشد و ان‌شاء الله که زمینه ساز آن حکومت است و لذا چین افرادی باید از تمام جهات آمادگی داشته باشند.

وی درباره ویژگی دیگر منتظران گفت: «المُمتَثلین لِاَوامره» در دعای عهد به این معناست که ما از خدا می‌خواهیم تا جزو کسانی باشیم که آنچه را امام عصر به آن امر می‌کند، اوامر آن حضرت را اطاعت کنیم. کلمه «المحامین» نیز به معنای آن است که به گونه‌ای از امام زمان دفاع کنیم که سپر بلای آن حضرت باشیم نه این که آن حضرت را همه جا سپر خود قرار دهیم.

این پژوهشگر حوزه مهدویت از توفیق شهادت در رکاب امام زمان (عج) به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های منتظران یاد کرد که در واژه «و المستشهدین بین یدیه» آمده و در ادامه گفت: ویژگی دیگر در «و السابقین الی ارادته» آمده است. یعنی در تحقق اراده ولی خدا بشتابیم تا آنچه که حضرت می‌خواهد را برآورده کنیم. در واقع جزو کسانی باشیم که در یاری امام عصر (عج) با سرعت حرکت می‌کنند و از دیگران پیشی می‌گیرند و منتظر دیگران نمی‌مانند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.