روز نهم ربیع الاول روز بیعت، تجدید میثاق و عهد با امام زمان (عج) است.

روز نهم ربیع‌الاول روز بیعت، تجدید میثاق و عهد با امام زمان (عج) است. اما بیعت با امام عصر چه معنایی دارد؟ در طول تاریخ امامت، رایج بوده است، زمانی که امامی به شهادت و امام بعدی به امامت می‌رسید، جامعه شیعی با آن امام بیعت می‌کردند. این بیعت نقش تاثیرگذاری در حکومت امام داشت. 

بیعت با امام عصر دائماً باید تجدید شود

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل کارشناس مهدویت می‌گوید: «این کار، بیعت با امامت نیست، زیرا امام را خداوند منصوب کرده است و مردم در امام شدن ایشان نقشی نداشتند. بلکه معنای عرض ارادت و تبعیت دارد بنابراین بیعتی که شیعیان با امام زمان (عج) کرده‌اند نیازمند آن است که دائماً تجدید شود.»

شیعیان در نهم ربیع‌الاول با امام زمان اینگونه بیعت می‌کنند: «فابذل نَفسی و مالی و وَلَدی و أهلی و جَمیع ما خَوَّلَنی ربّی بَینَ یدیک و التصرف بین أمرک و نهیک و هُوَ عهدی إلیک (ص ۴۹۶؛ شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الامر «عجل الله تعالی فرجه الشریف»؛ پس جان و مال و فرزندان و خویشان و هر آنچه که پروردگارم به من داده به پیشگاهت و در راه تو و آرمان‌ها و فرامین تو، تقدیم می‌کنم و این همان عهد من با توست».

بیعت با امام عصر یعنی تمام وجودم در عهد با امام است

کفیل می‌گوید: «بیعت یعنی ما در عهد و عقد با امام پیمان می‌بندیم و ملتزم به آن پیمان هستیم. بیعت با امام به این معنا است که تمام وجودم در عهد با امام است و این بیعت یعنی خواست امام را بر خواست خودم ترجیح می‌دهم. بیعت با امام به معنای حرکت‌کردن در مسیر امام است یعنی باید فضاسازی برای به حکومت رسیدن امام انجام دهیم.»

بیعت واقعی با امام زمان (عج) یعنی آمادگی برای شهادت

در دعای عهد ما هشت مقام را برای خود طلب می‌کنیم، اینها تماماً گام‌های بیعت با امام عصر است. در دعای عهد می‌خوانیم: «اَللّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الذّابّینَ عَنْهُ وَ الْمُسارِعینَ اِلَیْهِ فی قَضاءِ حَوائِجِهِ وَ الْمُمْتَثِلینَ لاَوامِرِهِ وَ الُمحامینَ عَنْهُ وَ السّابِقینَ اِلی اِرادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ؛ خدایا قرار ده مرا از یاران و کمک‌کارانش و دفاع‌کنندگان از او و شتابندگان به‌سوی او در برآوردن خواسته‌هایش و انجام دستورات و اوامرش و مدافعین از آن حضرت و پیشی گیرندگان به‌سوی خواسته‌اش و شهادت یافتگان پیش رویش» یعنی در بیعت با ایشان باید آماده باشیم تا در رکاب ایشان به شهادت برسیم بنابراین بیعت با امام زمان (عج) به معنای آمادگی برای شهادت در مسیر ایشان است.

کفیل می‌گوید: «کسی می‌تواند بیعت واقعی بامام زمانان (عج) انجام دهد و آماده شهادت در مسیر ایشان باشد که امام گرا و دغدغه‌مند ایشان باشد.»

فلسطین رمز وحدت و یکدلی مسلمانان جهان

امام خمینی (ره) می‌فرمایند: «بسترسازی برای ظهور امام زمان (عج) به این معناست که مسلمین برای ظهور یکپارچه شوند، یعنی تا اجتماع و یکدلی مسلمین صورت نگیرد ظهور محقق نمی‌شود.» امروز یکی از مصادیق اجتماع و یکدلی مسلمانان در موضوع ظلم و ستم وارد شده به مسلمانان فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی می‌تواند رقم بخورد.

حجت‌الاسلام محمدرضا نصوری معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) می‌گوید: «حوادثی در مسیر ظهور قرار دارند، مسائلی مانند جنگ غزه که موجب بیداری و اتحاد میان مسلمانان اقصی نقاط جهان شده و در طول تاریخ سابقه نداشته است. همان مدلی که در عاشورا شاهد بودیم، امروز در جنگ غزه دیده می‌شود، حتی می‌بینیم مسلمانان فلسطینی در اوج حملات و آوارگی، نماز جماعتشان را برپا می‌کنند.»

راه ظهور از قدس می‌گذرد

مهدویت، یک نهضت مختص به شیعیان نیست بلکه همه ادیان می‌توانند از آن بهره‌وری کنند، چرا که در همه ادیان آمده که منجی عالم ظهور خواهد کرد و بشر را نجات می‌دهد؛ هرچند اسم آن در ادیان گوناگون متفاوت بیان شده است.

حجت‌الاسلام عالی می‌گوید: مسئله آخرالزمان بسیار برای دشمن مهم است که اتحاد کشور‌های اسلامی را از بین ببرند و نگذارند ظهور محقق شود؛ آنها نگاه آخرالزمانی دارند ولی ما چنین نگاهی نداریم لذا اگر اسرائیل از بین برود، این منطقه روی آرامش را خواهد دید و امنیت نسبی برای ظهور امام زمان (عج) فراهم خواهد شد. مقام معظم رهبری در سال ۸۵ فرمودند قضیه فلسطین کلید رمزآلود فرج است یعنی برای ظهور باید اسرائیل از بین برود تا امنیت نسبی برای ظهور حضرت فراهم شود. اکنون باید این را گفت که راه ظهور از قدس می‌گذرد و این است که در روایات آمده قبل از ظهور امام زمان (عج) قدس فتح می‌شود.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.