یقینی گفت: ۱۲ سال پیش نوشت افزارها غالباً خارجی بودند و سهم نوشت افزارهای ایرانی کمتر از ۱۵ درصد بود.

محمد یقینی، مدیرعامل نمایشگاه «ایران‌نوشت» در برنامه «جهان آرا» شبکه افق درباره برگزاری دهمین دوره نمایشگاه نوشت افزار ایرانی گفت: تقریباً حمایت از نوشت افزار‌های ایرانی از ۱۲ سال پیش آغاز شد. بجز دو سال کرونا که نمایشگاه نوشت افزار به تعطیلی کشیده شد، امسال دهمین دوره آن در حال برگزاری است. در آن روزی که نمایشگاه شروع شد، ۱۰ تا ۱۵ تولیدکننده نوشت افزار ایرانی در نمایشگاه حضور داشتند. در آن روزی که نوشت افزار‌ها غالباً خارجی بود و سهم نوشت افزار‌های ایرانی کمتر از ۱۵ درصد بود، نوشت افزار ایرانی با طرح ایرانی تولید کردند.

یقینی ادامه داد: آن موقع تولیدکنندگان محصولات خود را به توزیع‌کنندگان و عمده فروشان عرضه کردند، ولی آنها محصولات ایرانی پس فرستادند و قبول نکردند. فروشندگان و توزیع‌کنندگان می‌گفتند وقتی ما طرح‌های خارجی محصولات را می‌فروشیم، چرا باید این طرح‌ها را عرضه کنیم. آن موقع تولیدکنندگان به شک افتادند که نکند واقعاً مردم از چنین طرح‌هایی استقبال نکنند. هدف از برپایی نمایشگاه نوشت افزار ذائقه‌سنجی و ذائقه‌سازی محصولات ایرانی است، تا به صورت چهره به چهره محصولات خود را عرضه کنند و نکات خودشان را بگویند و حرف مردم را بشنوند.

مدیرعامل نمایشگاه «ایران‌نوشت» با بیان اینکه اگر الان محصولات تولیدکننده ایرانی را که ۱۲ سال پیش تولید شده بود، بهشان نشان بدهید، محصولات آن موقع را غیر استاندارد می‌دانند، توضیح داد: این موضوع نشان‌دهنده رشد محصولات نوشت افزار ایرانی است. امسال بیش از ۱۰۰ مجموعه در مصلی امام خمینی (ره) دورهم جمع شدند. این نمایشگاه از ۱۵ شهریور آغاز شده و تا ۳۱ شهریور از ساعت ۱۵ تا ۲۲ میزبان خانواده‌هاست.

در ادامه نادر جعفری، پژوهشگر حوزه صنایع فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً برای طراحی نوشت افزار‌ها باید به طرح گرافیک و رنگ و کیفیت محصولات توجه کرد؟ افزود: الان حق انتخاب برای مصرف‌کننده نهایی مهم است. آنها برایشان مهم است از حق انتخاب و تنوع کیفی و کارکرد محصول برخوردار باشند. این روند برای تمام محصولات اتفاق افتاده است. الان در تمام حوزه‌ها مصرف‌کننده تعیین‌کننده شده و بازار به سمت تامین نظر مصرف‌کنندگان پیش رفته است؛ بخصوص در محصولاتی که مصرف‌کننده نهایی آن کودکان و نوجوانان هستند.

جعفری ادامه داد: معمولاً کالا‌ها از جهت علمی به دو دسته با درگیری زیاد برای خرید و کالا‌های با درگیری کم تقسیم‌بندی می‌شوند. آنچه را بچه‌ها مصرف می‌کنند، از نوع کالا‌های دوم است. مصرف‌کنندگان بخصوص کودکان و نوجوانان در تصمیم‌گیری خرید ایفای نقش می‌کنند و زاویه نگاهشان با زاویه نگاه بزرگ‌تر‌ها فرق می‌کند. حتی نگاهشان به مقوله قیمت یا قابل درک نیست، یا به گونه‌ای دیگر به آن نگاه می‌کنند. نوشت افزار مصرف هر ساله دارد، کالای مصرفی است، تجدیدپذیر نیست. تنوع، کیفیت و رنگ در محصولات نوشت افزار مهم شده است. به همین دلیل، هم بخشی از هویت‌یابی خردسالان، کودکان و نوجوانان با نوشت افزار انجام می‌شود، هم بروز هویتشان با این کالاهاست. بچه‌ها سعی می‌کنند با چیز‌هایی که می‌پوشند و دست می‌گیرند، خودی نشان دهند.

پژوهشگر حوزه صنایع فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا بین طراحی قهرمان شرور امریکایی با عکس شهید در جلد لوازم تحریر تفاوت وجود دارد؟ افزود: آیا وقتی شما خودرو می‌خرید، فقط به عنوان وسیله حمل و نقل می‌خرید؟ خیر الان خیلی از خریداران خودرو با خودرو رابطه متفاوتی دارند. خودرو به افراد شخصیت می‌دهد، هویت می‌دهد، امکانات خودرو منجر به رویا پردازی می‌شود. خیلی از محصولات در دنیای مدرن محصول ساده با کارکرد اولیه نیست. ما الان با مصرف‌کننده مدرن و پست مدرن مواجه هستیم. امروزه بخشی از نوشت افزار کودک بخشی از شخصیت اوست. 

به گفته وی، این روز‌ها خیلی از نوجوانان علاقه‌مند به ورزش مسابقات المپیک و پارالمپیک را دیده‌اند و با قهرمانان ورزشی ملی انس گرفتند. در سطح شهر چهره‌هایشان را دیده‌اند و اسم‌هایشان را می‌دانند. چگونه قرار است این قهرمانان در ذهن کودکانمان ماندگار بشود؟ روزمره یک کودک و نوجوان نوشت افزار اوست. پس اگر می‌خواهید بخشی از پیام‌های ملی - میهنی و ارزش‌های ایرانی - اسلامی را منتقل کنید، باید بچه‌ها این نوع محصولات را مصرف کنند. یکی از راه‌های مصرف این است که اسم خودکار مصرف شده ایرانی باشد، باید آن کوله‌ای که به مدرسه برده می‌شود، از طرح ایرانی باشد. لزوماً نباید عکس شهدا روی محصولات باشد، بلکه می‌توان از نماد‌های ایرانی استفاده کرد. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار