فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: افتتاح قطعه گرمسار تا سمنان به طول ۳۵ کیلومتر در قالب پروژه حرم تا حرم تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد.

سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه  مقام معظم رهبری اعلام کرده بودند که قرارگاه بازوی توانمند دولت است گفت: حضور رئیس جمهور علیرغم مدت زمان کمی که حضور پیدا کردند از فعالیت‌های مهم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حوزه اقتصادی، انرژی، اجتماعی، حمل‌ونقلی و بخش مانیتورینگ بازدید داشتند.

وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در دیدار با پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص رفع ناترازی ها در حوزه انرژی و آب برنامه و فعالیت های مهمی داشته است‌ و ما آمادگی کامل برای رفع این ناترازی ها را داریم و در این بخش برنامه‌ریزی کامل انجام داده‌ایم‌.

عابد بیان کرد: تعداد زیادی از  پروژه‌های که‌ در دو دولت قبلی هدف گذاری شده بود به اتمام رسیده است‌ و برای اجرای سایر پروژه‌ها هم کارگروه‌های را مشخص کرده و هدف‌گذاری کرده‌ایم به طوری که از ۳۸۰ پروژه هدف‌گذاری شده ۸۵ پروژه را معرفی کرده‌ایم و ۶۰ پروژه هم در دستور کار است که هنوز برنامه‌ریزی برای آنها انجام نداده ایم.

سردار عابد اظهار کرد: درحوزه رفع ناترازی های آب و بنزین اقدامات قابل توجهی انجام دادیم چراکه در حوزه مصرف بنزین شاهد مصرف بی رویه هستیم و امسال هم با توجه به افزایش میزان تعطیلات ما شاهد  رشد مصرف بنزین بوده ایم.

سردار عابد با بیان اینکه در موضوع تأمین بنزین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اقدام به ساخت بزرگترین پالایشگاه یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس کرد گفت: حدود ۴۰ درصد از تولید تولید بزنین کشور از طریق این پالایشگاه تامین می شود که  از ۴فاز ۳ فاز تمام شده است.

او گفت: فاز اول پالایشگاه مهر خلیج فارس تا پایان ۱۴۰۳ و فاز دوم تا شهریور ۱۴۰۴ وارد مدار خواهد شد. تولید یک فاز از این پالایشگاه بنزین یورو ۵ خواهد بود.

وی افزود: در سال ۹۸ بحث فاز ۴  با عنوان پالایشگاه مهر شروع کردیم و با وجود آنکه دولت دوازدهم برنامه ای برای ساخت این فاز نداشت اما ما توانستیم وارد این بخش شویم  و و قرارگاه با توجه به نیاز مردم زیر بار مسئولیت رفت و کار را شروع کرد و مراحل طراحی، تامین کالا، اجرا و تامین سرمایه  انجام شد و هم اکنون  به پیشرفت ۷۰ درصدی رسیده است.

وی افزود: در صورت حمایت و کمک دولت در فاز  اول ما شاهد تولید ۱۳ میلیون لیتر بنزین  خواهیم بود.

رئیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به بحث ناترازی آب اشاره کرد و گفت: در حوزه تامین آب ۶۲ سد ساخته و به بهره‌برداری رسیده است و ظرفیت گنجایش  آب در این سدها ۲۷ میلیارد متر مکعب است.

وی با بیان اینکه در بحث ناترازی آب وضعیت نگران کننده داریم و مشکلات خاصی در این حوزه داریم  گفت: آب شرب تهران نگران کننده است و اگر  پروژه ای در این بخش  تعریف نشود و فشرده دنبال نکنیم در آینده مشکل آب داریم.

او گفت: ما پیشنهاد داده ایم  برای تأمین  آب تهران دو رشته تونل  ۲۷ کیلومتر احداث  کنیم که ۹ کیلومتر مانده و تا ۱۴۰۴ به اتمام برسانیم  و اگر ناترازی آب فرهنگ سازی شود کمبود آب مرتفع می شود.

وی به  بحث شیرین سازی آب شوری و انتقال آب از دریا هم اشاره کرد و گفت:   انتقال آب  شور و تبدیل آن به آب شیرین هم سنگين و هم سرسام آور است.

در شرق کشور در دشت تهلاب سفره زیرزمینی وجود دارد که حداقل ۹ میلیارد متر مکعب آب دارد، این پروژه از دپلت قبل آغاز شد و به عنوان فاز میان مدت تامین نیاز آبی زاهدان و منطقه سیستان در دستور کار است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در خصوص سد بختیاری گفت: سد بختیاری قابل اجرا با توجه به توانمندی‌های کشور است اما تصمیم بر این شد که پروژه با تامین مالی چینی‌ها پیش برود، خب زمان و روند تامین مالی خارجی در کار تاثیرگذار است، آن‌ها باید پای امضای خود بایستند و ما این را اعلام کردیم، چون پروژه نیاز مردم است، ما تلاش می‌کنیم که این تامین مالی با سرعت توسط دولت پیگیری شود.

او بیان کرد در خصوص  آب رسانی موضوع بقیه استان ها ۱۵ استان مشغول فعالیت هستیم و و برای ۱۴۰۴ ریاست جمهوری موضوع آب رسانی در استان ها است.

وی با بیان اینکه ۳۸۰ پروژه در حال اجرا داریم و از بین اینا ها الگو سازی کرده ایم گفت: ما می توانیم در بازه زمانی کوتاه از این پروژه که  پیشنهاد داده ایم  ناترازی و انرژی است که بتوانیم ورود کنیم.

سردار  عابد  بیان کرد: میدان های نفتی  مشترک زیادی داریم   و تلاش کردیم حلقه مفقوده در این بخش را   برطرف کنیم  مت با بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس  به جز بحرین میادین نفتی و گازی مشترک  داریم

او در خصوص میدان نفتی آرش  گفت: میدان نفتی آرش از نان شب هم واجب تر است و به جهت دیپلماسی که وجود دارد  باید مطالبه گر و فعال باشیم‌.

سردار عابد با بیان اینکه ما منتظر مجوز دولت برای استقرار تجهیزات حفاری هستیم و دکل‌ هم برای این داریم گفت:  در این میدان کویتی‌ها به کمک آرامکو در قالب شرکت خلیج‌ کار را شروع کرده و اسناد نشان می‌دهد که کشورهمسایه در این میدان فعال است.

فرمانده قرارگاه خاتم با بیان اینکه ما ریسک می‌پذیریم و آماده توسعه میدان نفتی آرش هستیم گفت:ما طلب سنگینی از دولت داریم اما سیاست قرارگاه پیشبرد پروژه‌هاست زیرا ما از محدودیت‌های دولت آگاهیم و کار را زمین نخواهیم گذاشت.

سردار عابد تاکید کرد: پروژه قطار سریع‌السیر تهران مشهد زائر را از تهران در زمان ۳.۵ ساعت به مشهد برساند و سرعت آن ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر است.

فرمانده قرارگاه خاتم گفت: امسال ۳۵ کیلومتر از آزادراه حرم تا حرم حدفاصل گرمسار تا سمنان تمام خواهد شد.

سردار عابد گفت: ما برنامه‌ریزی کردیم نقاط محروم حدفاصل سی کیلومتری هر پروژه را شناسایی و کارهایی فقرزدایی از این مناطق در دستور کار قرار گیرد. بیش از هزار میلیارد تومان تاکنون در ۳۱ استان مشور برای حل این مسئله هزینه شده است.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: حمل ونقل ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار