مجری طرح گیاهان دارویی گفت: در چهارماه نخست امسال ۴۲ تن زعفران به بازار‌های هدف صادر شد که از لحاظ وزنی نسبت به سال قبل ۳۷ درصد کاهش داشته است.

حسین زینلی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که  امسال حداکثر تولید زعفران به ۳۵۰ تن تولید برسد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ هزارتن رشد را نشان می‌دهد، اما نسبت به آنچه انتظار داشتیم مقدار کمتر است.

او تولید زعفران سال گذشته را ۲۳۸ تن اعلام کرد و افزود: امسال انتظار برآن بود که تولید زعفران  به ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن برسد که بدلیل گرمای حادث شده از ۳۵۰ تن فراتر نخواهد رفت.

زینلی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران افزود: بنابرآمار در ۴ ماهه امسال ۴۲ تن زعفران صادر شده، درحالیکه سال گذشته ۶۸ تن زعفران در این مقطع صادر شد که این امر کاهش ۳۷ درصدی صادرات از نظر وزنی را نشان می‌دهد.   با توجه به تقاضای زعفران در بازار‌های جهانی انتظار می‌رود که  کشاورزان با مدیریت محصول می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند.

پتانسیل تولید بیش از ۶۰۰ تن زعفران در کشور وجود دارد

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در شرایط نرمال در چهارماهه امسال  ۱۰۰ تن زعفران باید صادر شود که میزان صادرات به سبب خشکسالی و نوسان کاهش یافته است که در صورت همکاری کشاورزان، قیمت زعفران از ۹۰ میلیون تومان کمتر نخواهد شد.

او با بیان اینکه پتانسیل تولید بیش از ۶۰۰ تن زعفران در کشور وجود دارد، افزود: برخی کشاورزان توان مالی لازم برای کوددهی ندارند یا مزارع زیرکشت رفته آب کافی برای آبیاری ندارند چراکه در سال‌های اخیر دچار عوامل ناشناخته خشکی، گرمایی و سرمایی شدیم، درحالیکه با اجرای روش‌های نوین پتانسیل ۲ برابری تولید وجود دارد.

سطح زیرکشت زعفران ۱۲۷ هزارهکتار است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بنابر آمار سال ۹۹، ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید شد که عوامل گرما و سرما باعث کاهش عملکرد تولید شده است  به طوریکه شرایط جوی موجب شده تا امسال تولید زعفران به ۳۵۰ تن برسد.

او با بیان اینکه ۹۰ درصد زعفران در استان‌های خراسان‌ها تولید می‌شود، افزود:  سایر استان‌ها با روش‌های نوین انجام می‌دهند که این امر موجب شده تا میزان عملکرد به ۵ کیلو برسد. حال امیدواریم با شرایط جوی مناسب در استان خراسان رضوی سال آینده به ۵۰۰ تن برسد.

مجری طرح گیاهان دارویی سطح زیرکشت زعفران را ۱۲۷ هزارهکتار سطح زیرکشت اعلام کرد و گفت: برخی تشکل‌ها اطلاعات کافی ندارند، بدنبال این هستند که زعفران را به حاشیه بکشند و امیدوار هستیم قیمت واقعی زعفران را به جهان معرفی کنیم و بدنبال آن نیستیم که برخی افراد دلال و سودجو در اوج برداشت قیمت را کاهش دهند و محصول را از کشاورزان بخرند و در زمان خاص با قیمت‌های بالا در بازار عرضه کنند. گفتنی است با ورود مناسب محصول به بازار نقش دلالان کاهش می‌یابد و صادرکنندگان می‌توانند محصول را صادر کنند چراکه ارزش واقعی صادرات ۳ هزار دلار است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار