عضو شورای ملی زعفران گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید زعفران نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

علی حسینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: موج گرمایی مردادماه اثر منفی بر تولید داشته است، از این رو نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به تولید داشت. اما آنچه مسلم است افزایش تولید خواهیم داشت.

او با اینکه تقاضای چندانی در بازار زعفران وجود ندارد، افزود: هم اکنون خریداران منتظر برداشت محصول جدید هستند و پیش بینی می شود تا ۲۰ مهر محصول نو روانه بازار شود. از این رو قیمت باید به گونه ای باشد که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت خاطر داشته باشند و از طرفی آینده زعفران  حفظ شود.

حسینی ادامه داد: اگر بازارهای هدف یک گزینه باشد، احتمال از دست دادن بازار وجود دارد و واقعیت را نمی توان انکار کرد. هرچند خیلی از کشورها در همسایگی ما زعفران تولید می کنند و مرتب درحال توسعه  سطح زیرکشت هستند که این امر زنگ خطری برای تولید محسوب می شود که از این رو باید هوشمندانه عمل کرد.

حداقل قیمت هرکیلو زعفران ۶۵ میلیون تومان است

عضو شورای ملی زعفران درباره آینده تولید زعفران افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید زعفران ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد. به عنوان مثال برای یک کشاورز ممکن است نحوه کشت به گونه ای باشد که در مرداد ماه بدلیل گرمای بی سابقه گیاه از بین رفته باشد و در برخی نقاط افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی تولید بسته به شرایط کشت، عمر مزرعه، نحوه مدیریت و شرایط اقلیم منطقه بستگی دارد، اما نمی توان این افزایش تولید را به کل کشور تعمیم داد.

حسینی قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته را ۶۵ تا  ۷۰ میلیون تومان و زعفران نگین را ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که قیمت زعفران نوسان چندانی تا فصل برداشت نداشته باشد.

سطح زیرکشت زعفران ۱۲۳ هزارهکتار است

عضو شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت سطح زیرکشت زعفران گفت: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سطح زیرکشت کنونی زعفران ۱۲۳ هزار هکتار است،درحالیکه وزارت جهاد طی ۴ سال اخیر همین آمار را اعلام می کند که با این وجود جای این سوال مطرح است که به رغم آنکه رشد سطح زیرکشت غیرقابل انکار است، چطور امکان دارد که طی ۴ سال اخیر سطح زیرکشت تغییری نکرده باشد؟ لذا تصور می شود وزارت جهاد به مزارع زعفران اشراف ندارد چراکه با افزایش روز افزون، حداقل سطح زیرکشت ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزارهکتار است.

حسینی درباره میزان ذخایر زعفران گفت: اکنون آمار دقیقی از زعفران انبارها نداریم و تنها میزان زعفران موجود در انبارهای دولت و تعاون روستایی مشخص است. از این رو نمی توان آمار دقیقی از زعفران موجود در انبارها اعلام کرد.

خبرنگار: آزاده محبی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار