مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: نمونه‌برداری و پایش تالاب‌های استان در راستای بررسی وضعیت کیفی منابع آبی آغاز شد.

 علی سالاروند روز سه شنبه بیان کرد: در این راستا تالاب‌های ۱۱ گانه شهرستان پلدختر توسط کارشناسان اداره پایش و امور آزمایشگاه اداره کل به منظور تعیین پارامتر‌های فیزیکی و شیمیایی منابع آبی مورد ارزیابی و نمونه برداری قرار گرفتند.

وی افزود: با توجه به ضرورت پایش مستمر و فصلی تالاب‌های استان، نمونه‌های برداشت شده به آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست منتقل شده است تا نتایج تحلیل و بررسی ها، جهت برنامه‌ریزی‌های آتی به منظور کنترل آلاینده‌های احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت: لرستان دارای ۱۴ تالاب می‌باشد که ١١ تالاب آن در شهرستان پلدختر و سه تالاب دیگر در شهرستان‌های بروجرد، دورود و ازنا است که به عنوان مهمترین مناطق طبیعی و زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی استان تلقی و از جمله مهمترین اکوسیستم‌های طبیعی محسوب می‌شوند.

براساس بررسی‌های زمین شناسی، تالاب‌های ۱۱ گانه معروف پلدختر حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش بر اثر وقوع زلزله‌ای به بزرگی بیش از هفت ریشتر به وجود آمده اند که موجب رانش لایه‌های سنگی یال شمالی طاقدیس کبیر کوه و مسدود شدن رودخانه‌های سیمره و کشکان شده است.

بیش از ۵۰ تالاب کوچک و بزرگ در پلدختر بوده که از زمان تشکیل تا ۱۰۰ سال پیش تحت تاثیر عوامل طبیعی، بیشتر آنها خشک و منقرض شده و تنها ۱۱ تالاب که از تغذیه بهتری برخوردار بوده باقی مانده اند.

وسعت این تالاب‌ها بیش از ۴۵ هکتار است که "گری جمجمه" بزرگترین و "گری سیه" کوچکترین آنها است و همگی به جز "گرگر" در همه فصول سال از طراوت قابل توجهی برخوردار هستند و هرگز خشک نمی‌شوند، آب شیرین تالاب تنگ فنی و گیاهانی، چون بلمک، نی، بلوط، پونه و بابونه در حاشیه همه تالاب‌های این منطقه مناظر دل فریب و چشم نوازی را به وجود آورده است.

در جنوب شرقی شهرستان بروجرد نیز تالابی به نام "بیشه دالان" وجود دارد که زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی است و در شهرستان دورود نیز تالاب‌هایی وجود دارد که اکنون پرندگان مهاجری همچون فلامینگو هستند.

طی سالیان گذشته مصارف غیرکارشناسی و غیر علمی از عرصه تالاب ها، این اکوسیستم‌های با ارزش را دچار چالش کرده است که خوشبختانه امسال در پی نزولات جوی وضعیت تالاب‌های استان نسبت به سال‌های قبل در شرایط بهتری قرار دارد.

برچسب ها: تالاب ها ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.