مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد در راستای آماده‌سازی برای حضور ارزیابان یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) به مدت سه روز تعطیل شد.

عطا حسن‌پور اظهار کرد:  اقدام تعطیل سازی با هدف آماده سازی فضای داخلی و پیرامونی باغ گلستان جهت حضور ارزیابان یونسکو انجام شده است.

وی گفت: با توجه به حضور ارزیابان یونسکو از امروز جهت بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد، قلعه فلک‌الافلاک در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه جاری تعطیل می باشد و علاقه مندان و بازدید کنندگان می‌توانند از روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در این مجموعه تاریخی فرهنگی حضور داشته باشند.

"دره خرم‌آباد" به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشری با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال محسوب می شود.

همچنین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل "شکسته، گپ و حاجی" همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می گیرد.

در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم "گپ، شکسته و حاجی" و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت های استان نهفته هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.