رئیس پارک فناوری پردیس گفت: اولین شهر تخصصی بین المللی نوآوری جمهوری اسلامی ایران با ماموریت علمی، فرهنگی و فناوری افتتاح شد.

مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس در آیین رونمایی منطقه بین المللی نوآوری ایران و ییست و دومین اجلاس نشست سالیانه پارک پردیس گفت:  اولین شهر تخصصی جمهوری اسلامی ایران با ماموریت علمی، فرهنگی و فناوری با موافقت هیات وزیران در جلسه مورخه ۱۳۸۸/۰۴/۱۷ با ایجاد شهر جدید پردیس در راستای تکلیف به مصوبه نهمین جلسه هیات امنا راه اندازی شده است. توسعه اراضی پارک برای پیاده سازی ناحیه نوآوری پردیس تا حداقل ۱۰۰۰ هکتار پیگیری جدی شده و همکاری لازم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی در این خصوص انجام شود.

او با اشاره به مسیری که پارک فناوری پردیس تا الان پیموده است بیان کرد: محدوده عملیاتی در ۷ فاز مجموعا در محدوده ای به وسعت ۴۷۰ هکتار، ایجاد ۲ شعبه در شهر تهران و در قالب کارخانه های نوآوری آزادی، جلوگیری خروج ارز از کشور در دوسال اخیر به ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار؛ صادرات بیش از ۳۰ عنوان محصول به بیش از ۳۰ کشور در قاره های آسیا، اروپا و آفریقا و اشتغال بیش از ۹۰۰۰ نیروی انسانی فناور و شاغل و تولید بالغ بر ۲۵۰۰ عنوان محصول نوآورانه و فناورانه از جمله فعالیت این پارک است.

صفاری نیا ادامه داد: جریان سازی و تاثیر گذاری‌های کلان پارک در سطح ملی و بین المللی بر اساس ۳ عامل، جریان سازی علمی بین المللی مانند جایزه مصطفی (ص) و حرکت بسمت مرجعیت علمی و جریان استارتاپی پدیده نوین در کسب و کارهای جدید مانند مرکز شتابدهی نوآوری استان تخته های نواوری)، تغییر پارادایم اشتغال به کارآفرینی، بنیان گذاری کارخانه های نوآوری و جریان سازی تجارت رت دانش و فناور فناوری مانند فن بازار ملی ایران؛ خلق ثروت از دانش، ایجاد شبکه تبادل فناوری ۸ کشور اسلامی در حال توسعه است.

او ادامه داد: با هدف ارتقاء جایگاه جهانی کشور در فناوری و نوآوری و تبدیل ایران به قطب فناوری جهان اسلام افزایش سهم فناوری و صنایع دانش بنیان در اقتصاد و درآمد ملی و دستیابی به علوم و فناوریهای پیشرفته منطقه بین المللی نوآوری ایران در تاریخ ۱۴۰۳/۴/۲۴ در جلسه هیأت وزیران تصویب شد. اولویت های این منطقه دارای سلامت فناوری اطلاعات و ارتباطات، میکروالکترونیک، هوش مصنوعی و انرژی‌های تجدیدپذیر و مالی است.

رئیس پارک فناوری پردیس اظهار کرد: منطقه بین المللی نوآوری ایران یک زیست بوم جامع کار و زندگی با هدف توسعه فناوری و نوآوری کشور، برای پیشبرد و توسعه فعالیت‌های دانشی و اقتصادی شرکت ها، کارآفرینان، مراکز رشد، شتاب دهنده ها و بازیگران داخلی و خارجی است. این منطقه با محوریت پارک فناوری پردیس مدیریت و راهبری می‌شود و اشخاص حقیقی و حقوقی در منطقه می‌توانند از خدمات و مزایای منطقه و پارک فناوری پردیس و برخوردار شوند.

او گفت: واحدهای فناور منتخب و برتر عضو منطقه با معرفی پارک در چارچوب توافق معاونت و گمرک ج.ا.ا به عنوان فعال مجاز اقتصادی (A.E.O) تعیین می شوند. به منظور ترخیص یا صدور کالاهای وارداتی یا صادراتی واحدهای فناور مستقر در منطقه گمرک ج.ا.ا موظف است تمهیدات و تسهیلات لازم و ایجاد گمرک تخصصی را فراهم کند.

او افزود: وزارت امور خارجه و سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران موظفند نسبت به جذب و یا همکاری کارآفرینان و متخصصین ایرانی غیر مقیم و سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری با اولویت در منطقه اقدام کنند. وزارت امور خارجه موظف است در مذاکرات و معاهدات منطقه ای و بین المللی و همکاری با سازمان‌های بین المللی برنامه های علمی فناوری و نوآوری را با اولویت منطقه پیگیری کند.

صفاری نیا بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ضمن تعیین مشوق های لازم به گونه ای برنامه ریزی کند تا استقرار بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) بنگاه‌های بزرگ صنعتی در منطقه در اولویت قرار گیرد. همچنین نسبت به اولویت استفاده از ظرفیت فناوری منطقه در اجرای پروژه ها و طرح های خود اقدام کند.

او تصریح کرد: منطقه بین المللی نوآوری ایران صندوق توسعه ملی در چارچوب ضوابط و مقررات اساسنامه سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع صندوق در منطقه را در اولویت خود قرار دهد. گمرک ج.ا.ا و بانک مرکزی ج.ا.ا موظفند نسبت به ترخیص تجهیزات . ماشین آلات و مواد اولیه توسط واحدهای فناور مستقر در پارک و رفع تعهد ارزی وارد کننده با رعایت قوانین و مقررات و با معرفی پارک اقدام کنند.

او گفت: برای واحدهای فناور شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی آموزشی طراحی مهندسی نوآور خلاق و دانش بنیان مستقر در منطقه و دارای مجوز فناوری و با تایید پارک حق بیمه قراردادها در زمینه های دانش بنیان بر اساس لیست و بازرسی مطالبه و صدور مفاصا حساب قراردادهای منعقده موضوع ماده (۳۸) قانون تامین اجتماعی و تبصره های ذیل آن با اجرای مواد (۳۹) و (۴۷) قانون تامین اجتماعی اعم از کارگاهی و دفاتر صورت خواهد گرفت.

رئیس پارک فناوری پردیس اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد برای ایجاد نشان ویژه صدور گواهی انطباق و گواهی برای محصولات تولید شده در منطقه و سازمان توسعه تجارت ایران برای اعطای نشان تجاری محصولات منطقه با رعایت قوانین و مقررات اقدام کنند. ایجاد تالار معاملات فناوری کشور در منطقه و ساماندهی کارگزاران تجارت فناوری ساز و کار تبادل فناوری و بازاریابی فروش محصولات دانش بنیان را از طریق شبکه فن بازار ملی ایران در سطح ملی و بین المللی.

او بیان کرد: تمامی دستگاه‌هایی که به نوعی ارائه دهنده خدمت به شرکت‌های مختلف و فناور محور هستند مانند سازمان امور مالیاتی، بیمه مرکزی سازمان توسعه تجارت سازمان غذا ودارو، سازمان ثبت و ... میز خدمت در پارک مستقر کنند.

او گفت: واحد‌های فناور مستقر در منطقه، مشمول تعرفه‌های مصرف انرژی و برق مراکز پژوهشی و فناوری می‌شوند. وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند منطقه را از اعمال هرگونه خاموشی برنامه ریزی شده در زمان اوج مصرف شبکه برق و قطعی آب و گاز معاف نمایند. پارک تمهیدات لازم برای مدیریت و کاهش مصرف انرژی را صورت دهد.

صفاری نیا اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور موظفند در چارچوب قوانین و مقررات نسبت به صدور مجوز‌ها و امکانات لازم و جانمایی و اختصاص حداکثری اراضی توسعه منطقه با اولویت واگذاری مانده اراضی ملی به پارک و ایجاد شهرک مسکونی نخبگانی واقع در اراضی طاهرآباد تا پایان سال ۱۴۰۳ اقدام کنند.

او افزود: ستاد تسهیل رفع موانع تولید استان تهران موظف است رفع مواقع ما تولید و تسهیل فعالیت واحد‌های فناور منطقه را در اولویت قرار دهد. با هدف تسهیل در تردد نخبگان و فناوران به منطقه و اجرای مصوبه شماره ۱۳۴۸۸۳ / ت ۵۸۱۵۸ هـ مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۹۹ هیئت وزیران و با استفاده از ظرفیت قانون تامین مالی تولید و زیر ساخت مصوب ۱۴۰۲ وزارت راه و شهرسازی موظف است تا زمان بهره برداری از خط سرو تهران - پردیس منابع مورد نیاز برای عملیات اجرایی آن را هر سال به سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد و سازمان مذکور موظف است. 

برخی از مهمترین ظرفیت‌های و کارکرد‌های ملی و بین المللی منطقه در کنار مزایای قانونی پارک‌های علم و فناوری

۱. توسعه فضا‌های کار اشتراکی و شتاب دهنده‌های نوآوری از طریق مرکز شتابدهی نوآوری، ۲. راهبری و برگزاری رویداد ملی حوزه فناوری و نوآوری کشور ایتوتکس، ۳.  راهبری رقابت‌های بین المللی فناوری و نوآوری در قالب المپیک فناوری، ۴. حمایت از ایجاد و توسعه مدرسه حکمرانی برای توسعه الگو‌های بومی بود. ۵. ایجاد تالار معاملات فناوری کشور در منطقه از طریق شبکه فن بازار ملی ایران در سطح ملی و بین المللی ۶- ایجاد مرکز ملی نمایشگاهی و آموزشی علمی و فناوری در منطقه، ۷- تاسیس شعب دانشگاه‌ها و بانک‌های خارجی در منطقه، ۸- کمک‌های افراد حقیقی و حقوقی به پارک فناوری پردیس و بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی از دیگر ظرفیت‌های و کارکرد‌های ملی و بین المللی منطقه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار