مدیرکل نظارت و ارزیابی واحد‌های فناور پارک فناوری پردیس گفت: مطابق ارزیابی صورت گرفته از حدود ۳۰۰ شرکت عضو پارک فناوری پردیس در سال ۱۴۰۲، ۱۲۱ محصول جدید توسط این شرکت‌ها تولید شده است.

محسن علی اکبریان با اشاره به برگزاری اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس در شهریورماه سال جاری، گفت: فرآیند ارزیابی شرکت‌ها از ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳ آغاز شده و تا اواسط مردادماه ادامه داشت و شرکت‌ها با تکمیل فرم‌های ارزیابی و ارائه مستندات در این فراخوان مشارکت کردند.

وی افزود: از اهداف جمع‌آوری این داده‌ها می‌توان به رصد دستاورد‌ها و فعالیت‌های یک سال گذشته شرکت‌های پارک فناوری پردیس، استخراج آمار‌های تجمیعی در ابعاد گوناگون و ارائه گزارش عملکردی پارک به دستگاه‌های مختلف در جهت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور اشاره کرد. از سوی دیگر با جمع‌آوری این داده‌ها، شرکت‌های برتر پارک در حوزه‌های مختلف شناسایی شده و در اجلاس سالیانه پارک مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

علی اکبریان افزود: بررسی این آمار‌ها در تصمیم‌گیری پارک فناوری پردیس در جهت حمایت از شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف هم اثرگذار است؛ به نحوی که با بررسی روند‌های طی شده در سال‌های گذشته می‌توان به نقاط ضعف و قوت شرکت‌ها و زیرساخت‌های پارک پی برد.

شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس

علی اکبریان در خصوص شاخص‌های ارزیابی شرکت‌ها گفت: در چهار سرفصل توسعه فناوری، خلق نوآوری، توسعه اقتصادی و توسعه سازمانی، شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در سرفصل توسعه فناوری، تولید محصولات جدید، سطح و عمق فناوری محصولات و قرارداد‌های پژوهشی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در سرفصل خلق نوآوری نیز ملاک‌هایی مانند ایجاد نوآوری در محصول و بازار، مؤلفه‌های نوآورانه منجر به کاهش هزینه و افزایش کارایی و سطح نوآوری‌ها در عرصه داخلی و خارجی بررسی می‌شوند.

وی در خصوص شاخص‌های توسعه اقتصادی و سازمانی نیز گفت: در توسعه اقتصادی، بر اساس اظهارنامه‌های رسمی تسلیم شده شرکت‌ها، بیشترین رشد اقتصادی از حیث درآمدی فارغ از اثرات تورمی و نیز رشد میزان صادرات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین در شاخص توسعه سازمانی، ایجاد بخش‌های مختلف سازمانی مانند تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی شامل جذب، نگهداشت و توسعه منابع انسانی و بازاریابی و فروش بررسی می‌شوند.

حوزه‌های مورد تجلیل در اجلاس سالانه پارک

مدیرکل نظارت و ارزیابی واحد‌های فناور پارک فناوری پردیس با اشاره به برگزاری اجلاس سالیانه پارک و معرفی برترینِ بخش‌های مختلف، گفت: امسال با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، ۹ شرکت در حوزه‌های توسعه فناوری و خلق نوآوری، توسعه اقتصادی، رشد صادرات، توسعه سازمانی، همکاری‌های پژوهشی و همکاری باب دانشگاه‌ها، شرکت برتر در حوزه مسئولیت اجتماعی، شرکت برتر مرکز رشد و شعب، شرکت برتر کریدور خدمات تخصصی فناوری و «برترین شرکت در همه ابعاد» معرفی و تقدیر خواهند شد.

آمار‌های استخراج شده از عملکرد شرکت‌ها

علی اکبریان در خصوص آمار‌های به دست آمده در فرآیند ارزیابی شرکت‌ها نیز گفت: طبق ارزیابی صورت گرفته از ۲۵۳۰ محصول تولیدی در شرکت‌ها، ۱۲۱ محصول جدید، ۲۲ همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، بیش از ۷۴ نوآوری در حوزه محصول و ۱۳ نوآوری در حوزه بازار و فروش محصول در عملکرد این دوره شرکت‌ها ثبت شده است.

بازنگری و به‌روز رسانی مستمر شاخص‌ها و فرایند ارزیابی پارک

مدیرکل نظارت و ارزیابی واحد‌های فناور پارک فناوری پردیس، گفت: با توجه به اینکه ما در سال‌های گذشته، روند رو به رشدی از شرکت‌های عضو در مجموعه پارک و شعب داشتیم، فرآیند ارزیابی با حجم کار و پیچیدگی‌های بیشتری مواجه بود. به همین دلیل ما همواره به دنبال بازنگری فرایند‌ها و شاخص‌ها و زیر شاخص‌ها بر اساس شرایط جدید پارک هستیم.

علی اکبریان گفت: یکی از نکاتی که در ارزیابی امسال مورد توجه قرار گرفت، درصد رشد شرکت‌ها در شاخص‌های اعلامی است. به عنوان نمونه در حوزه صادرات و توسعه سازمانی، رشد این مؤلفه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: از سال گذشته دو فرآیند بررسی عملکرد شرکت‌ها و درخواست ارزیابی معافیت مالیاتی در یک بستر نرم افزاری انجام می‌شود. بر این اساس، فرایند ارزیابی در این سامانه، با رابط کاربری جدید و امکانات بهتر، فرم‌های مورد نظر در اختیار کاربران قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار