مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از افزایش ۲.۵ برابری نوسازی بافت فرسوده تهران در مدیریت شهری ششم خبر داد.

سیدمهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در نشست خبری امروز دوشنبه در تبیین دستاورد‌های قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران گفت: بعضا این سوال مطرح می‌شود که شهرداری تهران چه تکلیفی دارد که وارد حوزه مسکن شود؛ اما بی‌تردید بدون کمک شهرداری‌ها به ویژه در تهران نمی‌توان معضل مسکن در کشور را حل کرد. برابر قوانین شهرداری اختیار دارد که به موضوع مسکن ورود پیدا کند.

وی افزود: ورود شهرداری تهران در حوزه مسکن با هدف تسهیل‌گری و از جنس رفع موانع بوده است. خود شهرداری تنها حدود ۳۰ هزار واحد را که آن هم با مشارکت بخش خصوصی است، می‌سازد و بخش عمده مسکنی که در قرارگاه جهادی مسکن در حال ساخت است توسط بخش خصوصی و با تسهیل‌گری و رفع موانع شهرداری ساخته خواهد شد.

هدایت ادامه داد: از دل ظرفیت‌هایی که ایجاد شد ده‌ها تفاهم‌نامه منعقد شد که نهایتا ۳۲ تفاهمنامه با ظرفیت ۵۳۲ هزار واحد نهایی شد که برای تایید موارد شهرسازی کارگروه ویژه‌ای تشکیل شد. به این صورت که تمام اراضی از دل این تفاهمنامه‌ها مورد ارزیابی شهرسازی و حقوقی قرار گرفت و آن اراضی که موانع و مشکلات شهرسازی نداشتند برای احداث پروژه‌های مسکن مدنظر قرار گرفتند.

وی تأکید کرد: با رویکرد‌هایی که همین کارگروه دنبال کرده و رویکرد‌هایی که ما تعریف کردیم محلات الگو شکل بگیرد موضوعی که در سال‌های اخیر به آن پرداخته نشده بود. یکی از مهمترین دستاورد‌های قرارگاه جهادی مسکن نوسازی بافت فرسوده بود که در این دوره دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وجود بیش از چهار هزار و ۴۲۷ هکتار بافت فرسوده و ناپایدار در تهران اشاره کرد و افزود: مطالعات دقیقی در این حوزه انجام شد و محدوده‌های جدیدی شناسایی شد که در کمیسیون ماده پنج تصویب و ابلاغ شد. محدوده‌ای به مساحت حدود شش هزار هکتار که با عنوان محدوده‌های ناکارآمد شامل بسته‌های تشویقی خواهند شد تا در حوزه نوسازی و بهسازی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: ده‌ونک، گلاب‌دره، اسلام‌آباد در منطقه ۲، شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ نیز محدوده‌هایی بودند که سالیان سال جریان نوسازی در آن اتفاق نیفتاده بود. بر همین اساس ۵۴ طرح موضوعی و موضعی را در آنها عملیاتی کردیم که موانع نوسازی و بهسازی در این محدوده‌ها برداشته شود.

هدایت درخصوص پروژه‌های ساخت مسکن در تهران گفت: همه پروژه‌ها مصوبات قانونی را کسب کردند. به این ترتبیب کاری که ما در شهرداری تهران باید انجام می‌دادیم با اخذ مجوز‌ها انجام شده است و در حقیقت ظرفیت‌های بالقوه را در تهران به فعل تبدیل کردیم. موفق‌ترین و موثرترین خروجی قرارگاه جهادی مسکن در این دوره افزایش نوسازی بافت‌های فرسوده بوده است. هر پروژه‌ای را که کلنگ‌زنی کرده‌ایم همگی در مراحل مختلف ساخت در حال پیگیری هستند، اما عموما پروژه‌ها دست بخش خصوصی است و ممکن است زمان‌بر باشد.

وی ادامه داد: ما در مسیر ساخت مسکن در تهران در قرارگاه جهادی مسکن چند هدف را دنبال کردیم که از جمله آنها ساخت و تولید مسکن استطاعت‌پذیر بود به شکلی که بیش از ۹۰ درصد پروژه‌ها در مناطق جنوبی و مناطقی است که ظرفیت ساخت مسکن داشتند. به تعبیر دیگر ۹۰ درصد پروژه‌ها در مناطق یک تا شش تهران قرار ندارد. از سوی دیگر تمام ملاحظات شهرسازی را در پروژه‌ها در نظر گرفته‌ایم.

هدایت در تشریح پروژه ساخت مسکن در مجموعه جنگ‌افزارسازی (ساصد) گفت: در این مجموعه ۱۵۰۰ واحد ساخته خواهد شد که در حال حاضر گودبرداری آنها به اتمام رسیده و نقشه‌های اجرایی آن نیز تهیه شده و به این ترتیب حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی را پشت سر گذاشته است. تمام پروژه‌های قرارگاه جهادی مسکن کلیه خدمات مورد نیاز و سرانه‌های شهرسازی را با استاندارد‌های روز در نظر گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار