سردبیر و کارگردان هنری برنامه «برو پی کارت» گفت: ما در چند جلسه به موضوع مافیای کنکور، کلاهبرداران کنکور، موسسات زرد کنکوری که هزینه‌های گزاف از بچه‌ها می‌گیرند و رویا می‌فروشند پرداختیم.

نشست خبری عوامل برنامه «برو پی کارت» با حضور وحید ولی تهیه‌کننده، محمدرضا ارکان سردبیر و کارگردان هنری، سعید شهبازی مجری برنامه و اصحاب رسانه در اداره کل روابط عمومی سیما برگزار شد.

تهیه‌کننده برنامه «برو پی کارت» با بیان اینکه بعد از ۲۴ قسمت از تولید برنامه بازخورد‌های مخاطبان از شهر‌های مختلف به خصوص از مناطق مستضعفین دلگرم‌مان کرد، گفت: ما از همان ابتدا به دنبال تحقق مسئله عدالت آموزشی بودیم. چراکه دسترسی افراد حاشیه‌نشین و مناطق محروم به منابع محدود است. ما به دنبال ارائه خدمت به ولی نعمتان بودیم. ما در طول روند برنامه سامانه‌ای را بالا آوردیم، که بخشی از آن چت بات برای پاسخگویی به سوالات دانش آموزان بود. نزدیک به ۳۰ هزار نفر از کسانی که دسترسی کمی به مشاوره داشتند، سوالات خود را ارسال کردند.

ولی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد بجای اینکه سازمان سنجش و نهاد‌های ذی‌ربط به ارائه اطلاعات مرتبط با کنکور و انتخاب رشته بپردازند، از ارائه اطلاعات پرهیز می‌کنند. 

سردبیر و کارگردان هنری برنامه با بیان اینکه ما به دنبال پاسخگویی به نیاز مخاطب نوجوان بودیم، افزود: در طراحی برنامه از دکور و چینش گرفته تا المان‌های تصویری به دنبال همخوانی این المان‌ها با سلیقه مخاطبان بودیم. یا هنگام صحبت با نوجوانان از لحن نوجوان پسندی استفاده می‌کردیم، تا مخاطب همراه شود. آیتم‌های برنامه هم با برش‌های کوتاهی است، تا حوصله مخاطب نوجوان ما سر نرود.

ارکان ادامه داد: وقتی مخاطب دید نیازش برطرف می‌شود با ما همراه می‌شد. یکی از مخاطبان که از شیراز تماس گرفته بود، به من گفت: دعای ۲۶ هزار نفر ایرانی پشت‌سر شماست. این آمار کسانی است که در سامانه رشته‌چین برنامه «برو پی کارت» لیست انتخاب رشته تحویل گرفتند. او گفته بود که ما دسترسی به مشاوره نداشتیم و نمی‌توانستیم هزینه کنیم. به صورت رایگان با استفاده از خدمات سایت شما مرحله انتخاب رشته را پشت‌سر گذاشتیم. 

وی با بیان اینکه در چند جلسه به موضوع مافیای کنکور، کلاهبرداران کنکور، موسسات زرد کنکوری که هزینه‌های گزاف از بچه‌ها می‌گیرند و رویا می‌فروشند که با رتبه ۴۰ هزار به سراغ ما بیا، ما شما را فلان جا قبول می‌کنیم پرداختیم، توضیح داد: چراکه کار رسانه شفاف‌سازی است. متاسفانه گاهی رسانه کلیشه‌هایی را پررنگ کرده و گفته تنها راه موفقیت رشته پزشکی خواندن است. حالا رسانه باید با این کلیشه‌ها مقابله کند. سعی شد کلیشه‌های ذهنی شکسته شود و گفته شود که تنها راه موفقیت پزشکی رفتن نیست.

مجری برنامه «برو پی کارت» در پاسخ به این سوال که اجرا برای نوجوانان کار سختی است و شما باید به عنوان مجری در روز‌های انتخاب رشته به نوجوانان آرامش ببخشید تا به شما اعتماد کنند، گفت: تنوع استان‌ها نشان‌دهنده متنوع بودن مخاطبان برنامه است. در حالی که من از تهران یک تماس هم نداشتم. یکی از مخاطبان با ما تماس گرفت و گفت: ما تا نزدیک آذر ماه برای چندتا درس معلم نداشتیم. صحبتش این بود که می‌خواهد پشت کنکور بماند. پرسیدم چرا؟ گفت: امتحانات نهایی امسال برایمان سخت بود. از بعد آذر هم معلم‌هایی که آمدند، که جزو متخصصین آن درس نبودند. ما خودمان با تلاش زیاد سعی کردیم درس‌ها را بخوانیم. او از ما تشکر می‌کرد که نه‌تن‌ها تمام قسمت‌های برنامه بلکه تکرار‌ها را هم دیده است.

شهبازی ادامه داد: ما روی آنتن حرف بچه‌ها را بی‌پرده زدیم. نقد‌هایی که نوجوانان به فرآیند کنکور، تاثیر سوابق تحصیلی، سازمان سنجش، انتخاب رشته و ... می‌زدند. درخواست‌ها و مطالباتشان را مطرح کردیم و بر نقد‌های صحیح‌شان صحه گذاشتیم. یکی از توفیقات «برو پی کارت» این بود که بچه‌ها احساس کردند ما صدایشان هستیم.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار