کارشناس بازار سرمایه گفت: الکترونیکی شدن فرآیند پذیره‌نویسی حق تقدم بازار سرمایه می‌تواند هزینه‌های مربوط به کاغذبازی و فرآیند‌های دستی را کاهش دهد.

افزایش سرمایه شرکت‌ها به چند روش صورت می‌گیرد که هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و در شرایط مختلف از آنها استفاده می‌شود. یکی از روش‌ها، افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی است؛ ماده ۶۸ قانون برنامه ۵ ساله ششم این اجازه را به سازمان بورس داده بود که دستورالعملی در این زمینه تدوین و فرآیند را به صورت الکترونیکی طراحی کند که در نهایت سال ۱۴۰۱ این دستورالعمل تدوین و در دی ۱۴۰۱ به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس رسید و سرانجام ۳۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ نخستین پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم برای افزایش سرمایه یک شرکت بورسی انجام شد.

الکترونیکی شدن پذیره‌نویسی حق تقدم‌ها در بازار سرمایه که در همین زمینه اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با الکترونیکی شدن پذیره‌نویسی، فرآیند ثبت و تأیید درخواست‌ها به‌طور خودکار و سریع‌تر انجام می‌شود، که این امر به کاهش زمان انتظار و تسهیل در انجام معاملات کمک می‌کند؛ فرآیند‌های دستی معمولاً مستعد خطا‌های انسانی هستند. الکترونیکی شدن می‌تواند به کاهش این خطا‌ها و افزایش دقت در ثبت و پردازش اطلاعات کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اطلاعات مربوط به پذیره‌نویسی و وضعیت آن به‌صورت آنلاین در دسترس قرار می‌گیرد، که این امر به شفافیت بازار و اعتماد سرمایه‌گذاران کمک می‌کند؛ الکترونیکی شدن می‌تواند هزینه‌های مربوط به کاغذبازی و فرآیند‌های دستی را کاهش دهد، که این موضوع به نفع سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها خواهد بود.

ادهم افزود: الکترونیکی شدن می‌تواند هزینه‌های مربوط به کاغذبازی و فرآیند‌های دستی را کاهش دهد، که این موضوع به نفع سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها خواهد بود در نهایت همچنین پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم علاوه بر افزایش مشارکت سهامداران کمک به ورود جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه هم می‌کند بنابر این باتوجه به موارد مطرح شده می‌طلبد شرکت‌ها و بخش‌های مربوطه تلاش خود را در این زمینه دوچندان کنند.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور

برچسب ها: بورس ایران ، حق تقدم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار