۴ هزار و ۶۸ زائر افغانستانی کربلای معلی در ایام اربعین از خدمات هلال‌احمر تایباد بهره بردند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تایباد گفت: چهار هزار و ۶۸ نفر زائر افغانستانی کربلا که از طریق مرز زمینی دوغارون وارد خاک ایران شده بودند، از خدمات امداد و نجات و درمان این جمعیت در شرق خراسان رضوی بهره بردند

هادی رمضانی افزود: این خدمات شامل انتقال افراد مشکوک به بیماری و دارای علامت به مراکز درمانی، درمان سرپایی، مراقبت سلامت زائران همچون تست قند و فشار خون و مشارکت در اسکان زائران بوده است.

وی اظهار کرد: در این مدت قرارگاه مرزی امداد و نجات هلال‌احمر در مرز دوغارون به ۱۱ هزار و ۸۱۱ زائر افغانستانی خدماتی همچون پایش سلامت، توزیع ماسک و آموزش‌های چهره به چهره ارایه کرده است.

وی ادامه داد: همچنین در بازه زمانی ۳۰ مرداد تا ۱۲ شهریور، هزار و ۸۵۰ نفر از زائران افغانستانی که از طریق گذرگاه رسمی دوغارون قصد عزیمت به عراق و شرکت در عزاداری های پایانی ماه صفر را داشتند از خدمات اسکان موقت در این مرز بین المللی استفاده کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: خدمت رسانی به زائران افغانستانی در قالب طرح همسفران خورشید، ویژه اربعین و دهه پایانی صفر در گذرگاه دوغارون با کمک و مشارکت ۵۹ نفر امدادگر و ۴۵ نفر از اعضای جوانان جمعیت هلال احمر تایباد اجرا شد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، تا پایان ماه صفر ۶۶ هزار فقره روادید زیارتی دوبار ورود ایران در سفارت و سرکنسولگری‌های کشورمان در کابل، هرات، قندهار، مزارشریف و جلال‌آباد برای زائران افغانستانی صادر شده بود.

از تاریخ ۳۰ مرداد تا ۱۲ شهریور ۶۰ هزار زائر حسینی از کشور افغانستان به‌ قصد سفر، تشرف به عتبات عالیات در کشور عراق و شرکت در همایش جهانی اربعین، از طریق گذرگاه مرزی و زمینی دوغارون تایباد وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند.

به گزارش ایرنا، اتباع افغانستان برای شرکت در آیین عزاداری ماه های محرم و صفر، سفر خود از مرز دوغارون را به صورت رسمی از سال ۱۳۹۶ به این کشور آغاز کرده بودند که با شیوع کرونا، این سفرهای زیارتی در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ متوقف شد اما پس از فروکش کردن کرونا تاکنون افزون بر ۲۱۰ هزار نفر از زائران افغانستانی برای زیارت مقابر اهل بیت (ع) به کشور عراق وارد شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.