طبق اعلام مسئولان، تعداد بالای وقوع تصادفات موتورسیکلت در استان عادی شده، اما موضوع نگران کننده افزایش فوتی‌های راکبان این وسیله نقلیه است که باید تدابیر لازم درخصوص آن اتخاذ شود.

امروزه بنا به گفته مسئولان یکی از برنامه های مهم اوقات فراغت جوانان و نوجوانان موتورسواری است که متاسفانه رعایت نکردن نکات ایمنی هنگام استفاده از این وسیله نقلیه، حوادث تلخی را رقم می زند.

بسیاری بر این باورند نبود فرهنگ استفاده از این وسیله یا ارزان قیمت بودن آن موجب شده حتی کودکان کم سن و سال نیز برای استفاده از آن ابراز تمایل کنند درحالیکه هرگونه غفلت و بی توجهی در استفاده از موتورسیکلت ممکن است عواقب ناخوشایند و جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر صدای گوش خراش موتورسیکلت ها و آلودگی صوتی آنها نیز مخل آسایش شهروندان است به ویژه که هنگام بعدازظهرها دقیقا آرامش و استراحت خانواده ها را هدف قرار می دهد.

ویراژ، تک چرخ و حرکت خلاف جهت از جمله تخلفات موتورسواران است که به وضوح در مکان های مختلف مشاهده می شود که نه تنها به مناطق شهری اختصاص ندارد بلکه در روستاها نیز به بلای جان روستائیان تبدیل شده است.

براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۱۸ هزار و ۱۹۲ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که ۶۶.۲ درصد آنان در گروه سنی کمتر از ۴۰ سال قرار داشته اند.

متاسفانه با وجود تأکیدات بسیار زیاد برای استفاده از کلاه ایمنی در هنگام موتورسواری متأسفانه همچنان شاهد هستیم که علت اصلی مرگ موتورسواران ضربه به سر بر اثر استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.

افزایش فوتی‌های راکبان موتورسوار در جاده های فرعی زنجان

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان با بیان اینکه این روزها تصادفات منجر به فوت راکبان موتورسوار در زنجان به ویژه در جاده های فرعی روستایی به مرز نگران کننده رسیده است، گفت: به جرات می توان گفت استان زنجان در این بخش بحرانی‌ترین زمان را سپری می کند.

سرهنگ مهدی میناخانی با بیان اینکه به طور طبیعی با شروع فصل بهار و تابستان، استفاده از موتورسیکلت در کشور و استان روند صعودی به خود می گیرد، افزود: استفاده از این نوع وسلیه نقلیه نسبتا ارزان قیمت به ویژه در بین کشاورزان افزایش یافته است و متاسفانه به دنبال آن نیز تصادفاتی زیادی رخ می دهد که خود یک زنگ خطر جدی است.

این مسوول با بیان اینکه بسیاری بر این باورند که قوانین راهنمایی و رانندگی شامل حال موتورسکلیت نمی شود، ادامه داد: هرچند این وسیله راحت، قابلیت ها و مزیت های زیادی دارد اما راکب یا راکبان آن باید تمرکز بیشتری در استفاده از آن داشته باشند.

وی با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از موتورسیکلت برای حفظ سلامتی موتورسواران اهمیت زیادی دارد، افزود: این وسیله نسبت به خودرو از ایمنی کمتری برخوردار است بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه از تصادفات در هنگام استفاده از آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مسوول با تاکید بر اینکه استفاده از کلاه ایمنی تا ۷۰ درصد از ورود ضربه به سر موتورسواران جلوگیری می کند، گفت: اقدامات لازم در این خصوص به ویژه در روستاهای هدف برگزار شده اما نتایج لازم آنگونه که شاید و باید به دست نیامده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم برگزاری برنامه های آموزشی برای راکبان شناسایی شده در روستاهاست، اظهار داشت: یکی از نکات مهم و دارای توجه لزوم استفاده از کلاه ایمنی است که برای توزیع رایگان آن در مناطق هدف اقدام می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.