مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین از برداشت محصول گردو از سطح شش هزار و ۱۰۰ هکتار از باغات استان خبر داد.

محمد پیله فروش مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: استان قزوین دارای شش هزار و ۵۷۱ هکتار باغ گردو است که از این سطح شش هزار رو ۱۷۹ هکتار باغات بارور و ۳۹۲ هکتار سطح زیر کشت باغات غیر بارور است.

وی پیش بینی کرد: در سال جدید در باغات بارور بیش از ۹ هزار تن محصول گردو برداشت شود.

پیله فروش متوسط عملکرد برداشت محصول در باغات بارور استان در سال جدید، حدود ۱/۵ تن در هر هکتار براورد کرد.

به گفته وی، مهم‌ترین مناطق تولید گردو در استان قزوین شامل ضیاءآباد، الموت، البرز، فارسجین و بوئین زهرا و آوج می‌باشند.

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین اضافه کرد: بخش ضیاء آباد با سطح زیر کشت حدود ۵۰۰ هکتار باغ گردو، یکی از قطب‌های متمرکز و ژنوتیب‌های برتر این محصول در کشور محسوب می‌شود.

پیله فروش به اقدامات انجام شده در راستای حمایت از باغداران گردو اشاره کرد و گفت: در راستای اصلاح باغات گردوی نامرغوب در سال زراعی جاری نیز مانند سنوات قبل ضمن آموزش باغداران با هدف آشنایی با روش‌های پیوند، عملیات اصلاح درختان به روش سرشاخه کاری با کمک پیمانکاران مجرب و استفاده از ارقام تجاری جدید و مقاوم به سرمای بهاره پیوند زده شد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت بیمه شدن محصولات باغی و برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان اضافه کرد: خسارات ایجاد شده توسط عوامل قهری در صورت بیمه نبودن باغات قطعا اثرات منفی بر روند زندگی باغداران خواهد گذاشت لذا به تمامی باغداران و همچنین سایر کشاورزان توصیه می‌شود نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار