مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از آغاز پروژه «مرمت کوشک میانی باقوشخانه» توسط این سازمان با هدف حفظ بناهای ارزشمند و تخصیص آن به فعالیت‌های فرهنگی شهروندان خبر داد.

باقوشخانه یا «باغ قوشخانه» نام یکی از باغ‌های بزرگ و باشکوه در شهر اصفهان است که در عصر صفوی و دوران سلطنت شاه‌ عباس محل نگهداری و پرورش قوش‌ و بازهای شکاری به‌شمار می‌رفت.

محمدعلی ایزدخواستی گفت: مساحت پارک باقوشخانه ۴۷ هزار و ۷۲۴ مترم ربع و مساحت کوشک میانی آن بالغ‌ بر ۲۷۶ متر مربع است که به‌واسطه مخروبه بودن این بنا، سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان مرمت عرصه و اطراف آن را شروع کرده است.

به گفته وی مطالعات طرح مرمت کوشک مذکور سال گذشته توسط سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان انجام شد.

ایزدخواستی با بیان اینکه مدت زمان انجام این پروژه تا پایان سال  خواهد بود، افزود: کف‌سازی، بدنه سازی، مرمت بام، استحکام‌بخشی جرزها، طراحی تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و ساخت در و پنجره بخشی از این پروژه است که اعتبار آن از محل منابع منطقه هفت شهرداری اصفهان تامین می‌شود.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان گفت: عملیات مرمت و احیای کوشک میانی باقوشخانه همچون سایر پروژه‌های مرمت و احیایی که توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان انجام شده است، به‌گونه‌ای خواهد بود که بر ساختار و هویت تاریخی بنا لطمه‌ای وارد نشود و مکان ارزشمند تاریخی دیگری در شهر برای بهره بیشتر شهروندان و حفظ هویت تمدنی احیا شود.

ایزدخواستی اضافه کرد: این بنا پس از مرمت در اختیار سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان قرار خواهد گرفت و به عنوان یک مرکز فرهنگی کودک و نوجوان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: طرح احیای باغ مذکور نیز بر مبنای یک باغ ایرانی در سال گذشته توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تدوین شد.

ایزدخواستی افزود: این طرح با توجه به مولفه‌های باغ‌های ایرانی، شواهد تاریخی و اسناد دوره قاجار همچون «نقشه چیریکوف» انجام شد که امکان اجرای قسمتی از آن که با پوشش گیاهی باغ در تعارض نیست، وجود دارد و در دستور کار منطقه هفت شهرداری اصفهان است.

وی اضافه کرد: به این شکل باقوشخانه به‌عنوان یکی از معدود باغ‌های به جا مانده از میان بیش از یکصد باغ دوره صفوی، می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری فعال شهر شود.

مدیرعامل سازمان‌ نوسازی و بهسازی شهر اصفهان یادآور شد: باغ قوشخانه در ابتدای دوره پهلوی به همراه ابنیه موجود در آن تحت تملک یکی از سران حکومت پهلوی به نام «مشیر فاطمی» قرار گرفت که وی ضمن ایجاد تغییراتی در بنای یاد شده در بخش میانی باغ نیز بنای کوشک مانند دیگری برای اقامت شخصی خود احداث کرد.

ایزدخواستی با بیان اینکه دیوارهای این باغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برداشته شد و به‌عنوان یک پارک شهری در اختیار مردم قرار گرفت، ادامه داد: کوشک میانی مشیر فاطمی نیز به کتابخانه‌ای عمومی تبدیل شد که تا حدود یک دهه پیش فعال بود و پس از تعطیل شدن کتابخانه، کوشک میانی به‌دلیل رهاشدگی و آسیب‌های وارده به مکانی متروکه بدل شده بود.

کلانشهر اصفهان یکی از شهرهای شاخص به لحاظ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ایران است که با ۶ هزار بنای تاریخی یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می‌شود؛ برخی از آثار تاریخی این شهر مانند میدان امام (نقش جهان)، باغ کاخ چهلستون و مسجد جامع عتیق ثبت جهانی شده اند.

کوشک یکی از عناصر اصلی معماری در باغ های ایرانی است که معمولا آن را در فضای میانی باغ بنا می کردند و وجه تمایز باغ ایرانی و فرنگی به‌شمار می آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.