با تداوم کاهش میزان تولد نوزادان، استان راست قامت مرکزی هر روز خمیده‌تر می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان فرزندآوری و نرخ موالید در استان مرکزی نسبت به جمعیت مولد بسیار پایین و رو به کاهش است.

دکتر اردلان زیلابی افزود: در کشور ما از دهه چهل تنظیم و کنترل جمعیت اتفاق افتاد و با وقوع انقلاب این جریان مسکوت ماند. در دهه ۷۰ بار دیگر سیاست کنترل جمعیت با شدت خیلی زیاد در کشور اجرا شد و کتاب‌ها و دستورالعمل‌هایی در این زمینه ابلاغ شد، اما حاصل این فرایند به طور متفاوتی به وجود آمد.

به گفته زیلابی عوامل متعددی مسئله کنترل جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از جمله مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است، بنابراین نباید نگاه تک بعدی به آن داشت، باید گفت متأسفانه میزان رشد فرزندآوری استان به سمت کاهشی شدن و میل به صفر شدن حرکت کرده است.

او با بیان این‌که در هرم جمعیتی، قاعده هرم از جوانی به سالمندی و راس آن از پیری و کهولت به جوانی تغییر یافته است، گفت: فرزندآوری در سنن و آداب ما افتخار و احترام به خانواده و بنیان آن مورد توجه و به‌عنوان رکن جامعه بوده است ولی امروزه با افزایش سن ازدواج به تدریج تشکیل زندگی جای خود را به طلاق داده است.

زیلابی گفت: از کل جمعیت استان، ۱۵۰ هزار نفر در رده سنی ۲۰ الی ۴۰ ساله، مجرد و بدون همسر هستند که اگر مقدمات ازدواج آنها فراهم شود، می‌تواند به میزان رشد موالید کمک کند و حدود ۲۲۰ هزار زن متاهل امکان فرزنددار شدن در استان هستند، اما از این اعداد فقط برای ۱۷ هزار نفر ثبت باروری و موالید گزارش شده و در واقع ۸ درصد این جمعیت زاد و ولد داشته‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از آبان‌ ۱۴۰۰ در خصوص سیاست افزایش جمعیت مصوبات و لوایحی از سوی مجلس شورای اسلامی پیرو منویات مقام معظم رهبری به دانشگاه علوم‌پزشکی ابلاغ شد که دانشگاه اهتمام ویژه به این مسئله دارد. تا پیش از این موضوع و تشکیل ستاد رتبه استان‌مرکزی در کشور ۲۶ بود که در سال گذشته با اهتمام و توجه ویژه نسبت به این قانون و فشار رئیس دانشگاه علوم پزشکی بر اجرایی شدن آن توسط دستگاه‌های مرتبط استان از رتبه ۲۶ به رتبه ۱۱ ارتقاء پیدا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.