کاهش وزن مادر، قطع قاعدگی در طول شیردهی و محافظت از ابتلا به سرطان‌ سینه، تخمدان و دهانه رحم برخی از فواید تغذیه با شیر مادر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تغذیه با شیر مادر علاوه بر مزایایی بی‌شماری که برای نوزاد دارد برای مادر نیز فوایدی از جمله قطع قاعدگی در طول شیردهی، کمک به کاهش وزن مادر و محافظت از مادر در برابر انواعی از سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه، تخمدان و سرطان دهانه رحم را به دنبال دارد.

دکتر اردلان زیلابی افزود: برخی از مادران شیرده به گمان غلط افزایش وزن، از شیردادن به نوزاد خودداری کرده و با شیرخشک نوزاد را سیر می‌کنند در صورتی که این باور از اساس غلط است و اتفاقا شیردهی باعث تناسب اندام مادران دارای کودک شیرخوار می‌شود.

او گفت: مادرانی که شیرخوارشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند کمتر به سرطان پستان، رحم و تخمدان مبتلا می‌شوند، قند خون‌شان بهتر کنترل می‌شود و زودتر هم به وزن قبل از بارداری برمی‌گردند. این مادران هنگام کهولت سن به پوکی استخوان و شکستگی استخوان ران که در افراد مسن شایع است، گرفتار نمی‌شوند.

به گفته زیلابی تغذیه با شیر مادر منجر به ایجاد رابطه عاطفی مستحکم و دوطرفه بین مادر و فرزند می‌شود و هر دو از نظر عاطفی ارضا می‌شوند و احتمال کودک‌آزاری و خشونت مادر بسیار کمتر می‌شود. تغذیه با شیر مادر بر سلامت، حال و آینده مادر و کودک اثر بسیار مهمی دارد. شروع تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله پس از تولد، موجب جمع شدن رحم و در نتیجه کاهش خونریزی و کاهش کم خونی مادر می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: شیرمادر موهبتی است که خداوند بزرگ برای رشد و نمو نوزاد در اختیار مادران قرار داده و براساس موزاین شرعی بهترین تغذیه برای نوزادان محسوب می‌شود، بنابراین مادران نباید این نعمت ارزشمند را از دست بدهند.

زیلابی این را هم گفت که شیرمادر تا ۶ ماه نوزاد را حتی از آب هم بی‌نیاز می‌کند و آنچنان در سیستم ایمنی بدنی موثر است که میزان ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی را در نوزاد به شدت کاهش می‌دهد. اما شیر خشک، شیر گاو است که طی یک فرآیندی شبیه شیر انسان شده و فقط برای مادرانی که دارای بیماری‌های خاص هستند یا نوزادی که شیرمادر به میزان لازم نوزاد را سیر نمی‌کند توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: همه هم و غم جامعه پزشکی کشور ترویج تغذیه با شیر مادر است و از همه رسانه‌ها و افرادی که به هر شکلی صاحب تریبون هستند، انتظار می‌روند نسبت به این امر مهم نقش‌آفرینی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار