اراضی اشغالی در روز‌های اخیر با اعتصاب سراسری و تظاهرات گسترده مواجه شده که این امر پیامد‌های بسیاری برای رژیم صهیونیستی به همراه دارد.

اعتراض‌ها در سراسر اراضی اشغالی و اعتصاب عمومی پس از کشف اجساد ۶ صهیونیست بازداشت‌شده در غزه، آغاز شده است.

اگرچه رژیم صهیونیستی حماس را درباره این موضوع متهم کرده است، اما خشم علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی و تقاضا‌های فزاینده او متمرکز شده که مانع از برقراری آتش‌بس می‌شود.

ابعاد گسترده اعتصاب و تظاهرات در اراضی اشغالی

عصر یکشنبه گذشته حدود ۳۰۰ هزار نفر در اراضی اشغالی به خیابان‌ها رفته و مسیر‌ها را بستند؛ معترضان از کابینه رژیم صهیونیستی خواستند مسیر خود را برای آزادی افراد بازداشت‌شده در غزه، تغییر دهد.

هیستادروت، بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری اراضی اشغالی - که نماینده حدود ۸۰۰ هزار کارگر است - یک اعتصاب عمومی یک‎روزه را با حمایت تولیدکنندگان و کارآفرینان اصلی اراضی اشغالی در بخش فناوری فراخوان داد.

بخش‌های بزرگی از اقتصاد اراضی اشغالی تعطیل شد تا اینکه دادگاه به معترضان دستور داد به سر کار بازگردند.

چه بخش‌هایی به اعتصاب در اراضی اشغالی پیوستند؟

فرودگاه بین‎المللی بن‎گوریون، فرودگاه اصلی اراضی اشغالی، تا پایان اعتصاب تعطیل شد؛ بن‎گوریون مهم‌ترین فرودگاه اراضی اشغالی به شمار می‌رود و در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۱ میلیون نفر از این فرودگاه تردد کردند.

انجمن تجاری رژیم صهیونیستی، که نماینده کارگران بخش خصوصی از ۲۰۰ شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های اراضی اشغالی است و شرکت‌هایی از بخش فناوری اراضی اشغالی ازجمله Wix، Fiverr، HoneyBook، Playtika، Riskified و Lemonade به اعتصاب پیوستند.

انجمن تولیدکنندگان اراضی اشغالی به دنبال آن، کابینه را به شکست در «وظیفه اخلاقی» خود در بازگرداندن افراد بازداشتی متهم کرد و آمیت بچر، مدیر کانون وکلای اراضی اشغالی، از همه وکلا خواست تا اعتصاب کنند.

بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بهداشتی با ظرفیت کمتری کار می‌کنند و شرکت صهیونیستی الکتریک و شرکت آب مکوروت نیز در طول اعتصاب با ظرفیت کمتری کار کردند.

چشم‌انداز وضعیت اراضی اشغالی پس از جنگ غزه

بسیاری از اداره‌های کابینه و وابسته به شهرداری‌ها تعطیل شدند، از جمله شهرداری تل‌آویو که به مرکز اقتصادی اراضی اشغالی خدمات ارائه می‌دهد.

اتحادیه معلمان، شاخه‌ای از هیستادروت، گفت که مدارس از مهدکودک تا کلاس دوازدهم تنها تا ساعت ۱۱:۴۵ صبح باز خواهند بود، به‌جز مدارس برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه.

انجمن روسای دانشگاه‌های اراضی اشغالی گفت که دانشگاه‌های تحقیقاتی اراضی اشغالی به اعتصاب خواهند پیوست.

شرکت‌های اتوبوس‌رانی پیشرو علاوه بر راه‌آهن سبک تل‌آویو و سیستم راه‌آهن زیرزمینی حیفا نیز در اعتصاب شرکت کردند.

در تظاهرات اراضی اشغالی چه خبر است؟

در کنار این اعتصاب عمومی، فعالان صهیونیست که با اعضای خانواده افراد بازداشتی در غزه همکاری می‌کنند، اعلام کردند که قصد دارند مجموعه‌ای از تظاهرات سراسری برگزار کنند.

براساس بیانیه انجمن خانواده‌های افراد بازداشتی و مفقودین، تظاهرات‌کنندگان قصد داشتند راه‌ها و تقاطع‌های مهم را همراه با ورودی‌های بسیاری از ادارات اصلی و منطقه‌ای مسدود کنند.

این تظاهرات، بزرگ‌ترین اعتراض از زمان آغاز جنگ غزه است که حدود ۵۰۰ هزار نفر در خیابان‌ها تجمع کرده بودند.

در تل‌آویو که شاهد تظاهرات هفتگی علیه کابینه رژیم صهیونیستی است، حدود ۳۰۰ هزار نفر در خیابان‌ها تجمع کردند.

پیامد‌های اعتصات و تظاهرات در اراضی اشغالی

ناامیدی از کابینه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در این روز‌ها به خشم تبدیل شده و با اعتراض و اعتصاب خود را نشان می‌دهد.

این تظاهرات نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح روابط بین بخش‌های بزرگی از ساکنان اراضی اشغالی و کابینه رژیم صهیونیستی است که اکنون غیرقابل ترمیم به نظر می‌رسد.

از زمانی که راست‌گراترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی در ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۲) تشکیل شد، تظاهرات گسترده در اراضی اشغالی یکی از ویژگی‌های عادی بوده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از نظر سیاسی در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته است؛ شرکای او در ائتلاف، وزیران راست افراطی، تهدید می‌کنند که اگر نتانیاهو توافقی را با حماس بپذیرد که «پیروزی کامل» را در جنگ تضمین نکند، کابینه را سرنگون خواهند کرد.

علاوه بر این در هفته‌های اخیر، به‌طرز آشکاری مشخص شد که نتانیاهو در قبال جنگ غزه اشتباه عمل کرده است؛ تظاهرات گسترده شاهدی بر این است که بسیاری از ساکنان در اراضی اشغالی احساس می‌کنند ازسوی کابینه رها شده‌اند.

در پس زمینه، محاکمه جاری علیه نتانیاهو به اتهام فساد، کلاهبرداری و نقض اعتماد همچنان به چشم می‌خورد.

این اعتصاب عمومی، صنعت، خدمات و آموزش را در اراضی اشغالی مختل کرده و همچنان درخواست‌ها از کابینه برای موافقت با توافق آتش‌بس افزایش یافته است.

اعتصاب اخیر که از سوی بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری اراضی اشغالی برگزار شد - نخستین اعتصاب از زمان آغاز جنگ غزه- با هدف ایجاد اختلال در بخش‌های اقتصادی از جمله بانک‌داری و مراقبت‌های بهداشتی و تعطیلی فرودگاه اصلی و موسسات آموزشی اراضی اشغالی انجام شد.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار