یک کارشناس مذهبی با اشاره به برخی از آیات قرآن و احادیث، درمورد عواقب دلبستگی شدید برخی از افراد به دنیا و ظواهر آن توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، مدیر موسسه منبر آسمانی و کارشناس مذهبی با اشاره به عواقب دلبستگی شدید انسان به دنیا بیان کرد: پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرموده‌اند: «ارغَب فیما عِندَ اللّهِ یحِبَّک اللّهُ» «آن‌چه را نزد خداست بطلب تا خدا تو را دوست بدارد و از آن‌چه نزد مردم است چشم بپوش تا مردم تو را دوست بدارند».

«انَّ الزّاهِدَ فی الدُّنیا یریحُ وَ یریحُ» «زاهد و بی اعتنای به دنیا جسم و جانش در دنیا و آخرت در آسایش است و خواهان دنیا، در دنیا و آخرت روح و بدنش در سختی است».

کسی که به دنیا بی اعتناست هم خودش و هم جسم و جانش راحت است و هم این که دیگران را راحت می‌گذارد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: دلبستگی شدید به دنیا واقعاً باعث رنج و تَعَب است و خواب را بر انسان حرام می‌کند. بسا کسانی که، چون شب به خانه می‌آیند تمام مسائلی را که در روز در بازار بوده و معاملاتی که انجام داده‌اند در مقابل فکرشان رژه می‌رود. اگر خوب بوده از خوشحالی خوابشان نمی‌بَرد و اگر بد بوده از اندوه. به همین دلیل، باید با قرص خواب آور بخوابند. روحشان در عذاب است. امّا کسی که به دنیا بی اعتناست، بدن و روحش در آسایش است.

 دستور‌های الهی چیز‌هایی نیستند که فقط به درد آخرت بخورند و ثواب و عقاب آنها در آن‌جا ظاهر شود. اگر پناه بر خدا، آخرتی هم نبود، اجرای این دستور‌ها برای زندگی دنیا، برای سلامت جسم و روح و آرامش فکر لازم بود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: می‌گویند بر اثر پیشرفت طب، تعداد بیماران جسمی کم شده، ولی تعداد بیماران روحی هر روز زیادتر می‌شود و شاید زمانی برسد که دنیا به قول ما «دارالمجانین» بزرگی شود و در تمام روی زمین کسی که دارای اعصاب سالم و خالی از هرگونه بیماری روحی باشد پیدا نکنیم. این بیماری روانی روزافزون، به عوامل زیادی بستگی دارد. دلبستگی شدید انسان به دنیا باعث می‌شود که دائم روحش در عذاب باشد.

این کارشناس مذهبی گفت: «اذا لاحَ لَهُم شَی ءٌ مِن أمرِ الدُّنیا وَثَبُوا عَلَیهِ» که «وَثَبُوا عَلَیه» تعبیر بسیار پرمعنایی است. یعنی مثل حیوانی که طمعه‌ای ببیند خودش را روی آن می. اندازد، این افراد نماز شب خوان نیز در مورد دنیا همین کار را می‌کردند.

انسان هرچه در آیات و روایات و زندگی خودش و مردم و در تاریخ بشر بیشتر دقت می‌کند به حقیقت حدیث «حُبُّ الدُّنیا رَأسُ کلّ خَطیئَة» آشناتر می‌شود.

«حبّ دنیا» معنای وسیعی دارد که دنیا فقط اموال و ثروت نیست. گاه انسان برای حبّ مقام، حبّ زن و هزاران حبّ دیگر سقوط می‌کند و به جهنّم می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی ادامه داد: خون‌هایی که در نقاط مختلف جهان ریخته می‌شود و این همه غارت ها، سرچشمه‌شان حبّ دنیاست. این روز‌ها به قدری مسئله واضح شده است که مخفی هم نمی‌کنند. وقتی می‌پرسند چرا این همه جنایت می‌کنید؟ می‌گویند در آن‌جا منافعی داریم. یعنی برای منافع خودشان هزاران جنایت و خیانت می‌کنند.

حالا این جنایتکاران به صراحت می‌گویند، امّا اگر از برخی مقدّس نما‌ها و متحجّران و بی تقوایان بپرسند چرا این کار را کردی، به صورت شرعی آن را درست و توجیه می‌کنند.

این کارشناس مذهبی افزود: واقعاً اگر ما در مسائل زندگی مادّی به آیه «لِکیلَا تَأْسَوْا عَلَی مَا فَاتَکمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَیکمْ»«این به خاطر آن است که برای آنچه از دست داده اید تأسّف نخورید و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید».

ایمان داشته باشیم و بدان عمل کنیم خیلی راحت هستیم. چیزی که از دست رفت چرا غصّه بخورید؟ و چیزی هم که دارید زیاد به آن نچسبید که اگر گرفتند فریادتان بلند شود. این آیه نسخه سلامت روح و جسم را در این دو جمله خلاصه و معنا کرده است.

مقصود از زهد این نیست که هیچ نداشته باشیم، بلکه مراد این است که وابسته و دلبسته به دنیا نباشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.