مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: پنل‌های خورشیدی برای تولید برق در برخی از موقوفات این استان نصب می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن امیری  ورود اداره‌کل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری به تولید برق از طریق انرژی خورشیدی خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر ایجاد پنل‌های خورشیدی در محل دو موقوفه امامزاده حمزه‌علی و مزرعه شیخ رجب بروجن قطعی شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال یکی از این پنل‌ها به بهره‌برداری برسد و پیگیری‌ها برای راه‌اندازی یک نیروگاه کوچک خورشیدی دیگر در مزرعه موقوفه حاج سلیمان بروجن نیز در حال انجام است.

وی افزود: برای راه‌اندازی این نیروگاه‌های کوچک دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که از سوی سازمان مرکزی تامین شده است و از سوی دیگر بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها درآمد خوبی برای استان به همراه خواهد داشت.

به گفته حجت الاسلام امیری، ورود این نهاد به طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بازدهی خوبی داشته است به‌طوری‌که درآمد یک مورد از این طرح‌های اقتصادی با کل درآمد و نذورات سالانه این اداره‌کل برابری می‌کند.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین طرح‌های اقتصادی اوقافی که طی ۲ سال اخیر شکل گرفته است و امسال به بهره‌وری خوبی دست پیدا کرد موقوفه پرورش ماهی در منطقه پَروز لردگان است که امسال ۷۰ تن ماهی سردآبی از این مزرعه تولید شد.

حجت الاسلام امیری ادامه داد: مرحله جدید این طرح سرمایه‌گذاری موقوفه نیز شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تولید ماهی در شهریور ماه به ۱۰۰ تن برسد.


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی فاز‌های جدید این طرح در سال‌های آینده پرورش ماهی در این مزرعه به ۲۰۰ تن برسد و این فعالیت اقتصادی را توسعه دهیم.

حجت الاسلام امیری به طرح اقتصادی مزرعه شیخ رجب بروجن نیز اشاره کرد و گفت: در این مزرعه ۲ هزار درخت بادام کشت شده که تا ۲ سال دیگر به ثمر می‌رسد و در کنار آن امسال ۲ هزار نهال بادام نیز در این مزرعه غرس می‌شود و با راه‌اندزای سیستم آبیاری نوین مشکل آبیاری مزرعه برطرف شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده تعداد درختان این مزرعه به هشت هزار درخت بادام، گردو و درختچه انگور برسد.

وی جذب شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای طرح‌های اقتصادی این اداره‌کل را از دیگر اقدامات قابل توجه و موثر این نهاد عنوان کرد و گفت: در یک کار اقتصادی مشارکت با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به زودی محصولات شوینده بر پایه نانو که در کشور کم‌نظیر است وارد بازار می‌شود.

حجت الاسلام امیری یادآور شد: تولید آزمایشی این شرکت آغاز و نام محصول مشخص شده است و امید می‌رود در هفته وقف امسال آیین رسمی بهره‌برداری از این شرکت برگزار شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری ایجاد واحد‌های تجاری و مسکونی را از دیگر تلاش‌های اقتصادی این اداره‌کل برشمرد و اظهار داشت: ۱۵ پلاک مسکونی تجاری در منطقه میرآباد شهرکرد ایجاد و سند آن نهایی شده است و در موقوفه حاج سلیمان بروجن نیز ایجاد واحد‌های مسکونی در دست پیگیری است.

امیری ادامه داد: یک مجموعه فرهنگی مذهبی نیز در پل زمانخان سامان از سوی اوقاف ایجاد شده است که آن هم می‌تواند در حوزه گردشگری مذهبی درآمدزایی خوبی برای استان داشته است.

وی با اشاره به تغییر کاربری موقوفه عبدالله موسوی نافچی در شهرکرد تصریح کرد: با بهسازی و تغییر کاربری این موقوفه و ایجاد یک مرکز تصویربرداری، درآمد این موقوفه ۱۰ برابر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: چندین طرح اقتصادی دیگر نیز از سوی این اداره‌کل در حال پیگیری است و زمانی که به نتیجه برسد اطلاع‌رسانی می‌شود.

امیری با بیان اینکه تمامی این فعالیت‌های اقتصادی در موقوفات استان انجام گرفته است و درآمد حاصل آن صرف نیت واقف می‌شود گفت: در طرح‌های مشارکتی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی سهم سرمایه‌گذار طی توفقات انجام شده از درآمد موقوفات کنار گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رونق فعالیت‌های اقتصادی در برخی موقوفات استان از محل تسهیلات بانکی انجام شده است یادآور شد: اگرچه در حال حاضر این موقوفات به مرحله درآمدزایی رسیده، اما تا چندین سال باید وام‌های دریافتی را از محل این درآمد‌ها پرداخت کرد و سپس به سودهی رسید.

حجت الاسلام امیری تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ مورد وقف در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۰۰ موقوفه منفعتی و یک هزار و ۵۰۰ موقوفه انتفاعی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.