مردم زنجان در روز‌های پایانی ماه صفر مصادف با سالروز رحلت پیامبر اسلام و شهادت هشتمین امام همام، امام رضا(ع) برنامه‌های مختلفی را برای برگزاری مراسم سوگ و عزاداری تدارک می‌بینند.

عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، مهرورزی به ارزش‌های والای الهی و زمینه ساز رسیدن به قله‌های معنویت است.

عشق و ارادت قلبی به ائمه اطهار و الگوگیری از آنان موجب همدلی و همراهی هرچه بیشتر میان مسلمانان می‌شود و رابطه مستحکم و خلل ناپذیری در میان آنها برقرار می‌کند.

اقشار مختلف مردم زنجان در آخرین روز ماه صفر با برگزاری آیین‌های مختلف عزاداری‌ها، ارادت قلبی خود را به اهل بیت (ع) ابراز می‌کنند. روز‌های پایانی ماه صفر با حزن و اندوه مسلمانان همراه است، چراکه ۲۸ صفر روز رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام و روز پایانی این ماه مصادف با شهادت هشتمین امام همام، حضرت رضا (ع) است که این روز از این جهت که هشتمین امام از ۱۲ امام شیعیان، تنها امام میهمان ایرانیان بوده، برای مردم ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و از همین رو اقشار مختلف مردم برای عزاداری این روز سنگ تمام می‌گذارند و ارادت قلبی خود را به ائمه اطهار (ع) ابراز می‌کنند.

سی ام صفر، نه تنها خیابان‌های خراسان که تمام قلب عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به گلدسته‌ها و رواق خورشید طوس ختم می‌شود.

مردم استان زنجان نیز که نام آن به پایتخت شور و شعور حسینی مشهور است و در همه ایام عزاداری و برگزاری مراسم سوگواری برای ائمه اطهار (ع) با تمام توان ظاهر می‌شوند، از چند روز مانده به ایام رحلت پیامبر و شهادت امام رضا (ع) برنامه‌های مختلفی را تدارک می‌بینند.

بر همین اساس هیات مکتب الزینب زینبیه اعظم زنجان پایه گذار گردهمایی و عزاداری زنجانی‌ها در مشهد مقدس است و هیات‌های زنجانی هر ساله پایان ماه صفر در مشهد مقدس عزاداری می‌کنند.

همه ساله هیات عزاداری استان‌ها و اقوام مختلف در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی حضور پیدا می‌کنند و هم‌زمان با ایام عزاداری رحلت حضرت رسول (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) در جوار بارگاه ملکوتی ایشان، آیین‌های عزاداری برپا می‌کنند و زنجانی‌ها نیز یکی از پایه‌های همیشگی این مدیحه‌سرایی و عزاداری هستند.

این آیین عزاداری زنجانی‌ها در مشهد مقدس از سال ۱۳۶۹ شکل گرفته است به طوریکه هیات‌های زنجانی در قالب کاروانی از مسجد زینبیه اعظم زنجان به سمت مشهدالرضا (ع) حرکت می‌کنند و این اقدام رفته‌رفته تبدیل به یک سنت شده است که محبان اهل‌بیت (ع) تا کنون این سنت را حفظ کرده‌اند.

حضور مرثیه سرایان شاخص کشور و علمای بزرگ مشهد و دیگر نقاط کشور، زنجانیان مقیم مشهد و آذری‌زبانان شمال غرب کشور از جمله اردبیل، تبریز و ارومیه و فارس زبانان نیز در این محفل به‌خوبی مشهود است و طبق آخرین برآورد‌ها بیش از ۶ هزار نفر در این مراسم حضور می‌یابند.

طرح ملی " قدم به قدم در مسیر بهشت" با حضور ۸۵ جوان زنجانی اجرا می‌شود

در سالروز شهادت امام رضا (ع) در قالب طرح ملی "قدم به قدم در مسیر بهشت ۲ " ۸۵ نفر از جوان هلال احمر زنجان نیز به مشهد مقدس اعزام شدند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: ۸۵ نفر از اعضای جوانان هلال احمر این استان برای ارائه خدمات به زوار امام رضا (ع) در قالب طرح "قدم به قدم در مسیر بهشت" عازم مشهد مقدس شدند.

حکمت‌اله هاشمی افزود: اعضای جوانان هلال احمر زنجان در قالب ۲ تیم متشکل از ۴۲ نفر دختر و ۴۳ نفر پسر جهت ارائه خدمات مورد نیاز به زوار امام رضا (ع) از ۹ تا ۱۵ شهریورماه برای دومین سال متوالی به مشهد مقدس اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: این اعضا همراه با تجهیزات مورد نیاز و ۲۰ دستگاه ویلچر برای جابجایی زوار به مشهد مقدس اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: طرح ملی قدم به قدم در مسیر بهشت با هدف ارائه خدمات بشردوستانه، فرهنگی و ویلچررانی برای زائران سالمند و ناتوان علی‌بن موسی الرضا (ع) اجرا می‌شود.

هاشمی تاکید کرد: در دهه پایانی ماه صفر اعضای جوانان بشردوست جمعیت هلال احمر از سراسر کشور در حرم رضوی گرد هم جمع می‌شوند تا خدماتی از جنس عاشقی و مهربانی به زائران امام رضا (ع) ارائه دهند.

دسته عزاداری، توزیع بسته‌های معیشتی و نوشت افزار از برنامه‌های کانون‌های رضوی زنجان است.

معاون فرهنگی کانون‌های خدمت رضوی استان زنجان نیز از حرکت قافله عزاداری خادمان رضوی در روز ۱۴ شهریور ماه همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) خبر داد.

علی اکبر اسلامی گفت: دسته عزاداری دلدادگان امام رضا (ع) در قالب هیات حسینی شهر زنجان روز شهادت امام رضا انجام وظیفه می‌کنند و برنامه‌های مفصلی از جمله عزاداری از مقابل مسجد جامع به طرف امامزاده سید ابراهیم (ع) پیش بینی شده است.

این مسئول افزود: مردم فهیم و هیات‌های حسینی، خادم یاران و یاوران رضوی که در مشهد هم انجام وظیفه می‌کنند در این دسته عزاداری که از ساعت پنج عصر روز چهارشنبه با مداحی مادحین شهیر زنجان انجام خواهد شد، شرکت می‌کنند.

وی توزیع بسته‌های معیشتی به همت خادم یاران و یاوران رضوی میان نیازمندان شناسایی شده را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای این روز بیان کرد و افزود: بسته‌های نوشت افزار و کیف و کفش نیز آماده شده است که در سطح شهرستان‌های تابعه استان میان نیازمندان توزیع خواهد شد.

بیش از سه هزار خادمیار در قالب کانون‌های خدمت رضوی به صورت تخصصی و عمومی به عزاداران امام رضا (ع) در زنجان خدمات ارایه می‌دهند. اسلامی با بیان اینکه کانون خادم‌یاران رضوی در هشت شهرستان استان دفتر دارند، خاطرنشان کرد: بیش از سه هزار خادم‌یار در قالب کانو‌های خدمت رضوی به صورت تخصصی و عمومی انجام وظیفه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سطح شهرستان‌های استان اطعام رضوی و احسان رضوی انجام می‌شود، یادآور شد: موکبی نیز از جمع خادم‌یاران خواهر در مشهد مقدس در طرح سراسری نذر نان حضور دارند که در پخت نان و توزیع در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی انجام وظیفه می‌کنند.

اسلامی شعار محوری آستان قدس رضوی در دهه آخر ماه صفر را "با شما سربلندیم" بیان کرد و گفت: مراسم عزاداری زنجانی‌های مقیم مشهد ۱۱ شهریور ماه جاری در صحن قدس رضوی با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان انجام شد.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.