یک روانشناس گفت: حمایت‌های عاطفی، مالی، عشق ورزیدن و توجه کردن به سالمندان کمک می‌کند شناخت بهتر و درست تری از زندگی داشته باشیم.

محمدرضا ایمانی روانشناس درباره برخورد با سالمندان گفت: ما بزرگترین مخزن تجربه و ارزش‌های مشترک زندگی و گنجینه بزرگ در زندگی مان که از آن برخوردار هستیم پدربزرگ و مادر بزرگ‌ها هستند. برای اینکه ارتباط نسلی خوبی بین نوه‌ها و پدر بزرگ‌ها و خود ما رابط بین نسلی بهترین روش این است که نیاز‌ها و خواسته‌های پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها را و افرادی که در این بین سن بالایی دارند بشناسیم و بدانیم که با چه مفاهیم و موضوعاتی مواجه هستیم.

وی افزود: مسئله و پدیده‌ای که خیلی اهمیت دارد به آن توجه کنیم بحث امید بخشی به زندگی یا افزایش امید به زندگی در افرادی که سن بالایی دارند و سالخوردگی دارند و در یک وضعیت روحی و جسمی خاصی زندگی می‌کنند اگر به درستی آن را درک کنیم می‌توانیم متناسب با آنها رفتار‌های درست و سازنده‌ای را از خودمان بروز بدهیم.

 ایمانی توضیح داد: اگر بخواهیم به این نیاز‌ها توجه کنیم بحث حمایت‌های عاطفی، روحی روانی، مالی، عشق ورزیدن، مهربانی کردن و توجه کردن به این افراد است که کمک می‌کند شناخت بهتر و درست تری داشته باشیم. یک‌مسئله‌ای که در دوران سالمندی خیلی آزار دهنده و مشکل ساز است بحث سلامت فیزیولوژیک یا سلامت جسمی عزیزان است که نیاز به مراقبت، پرستاری، همراهی در مراجعه به پزشک، مصرف دارو، در بحث‌های خود مراقبتی دارند همچنین در واکنش‌های متفاوتی مثل شکستگی ها، آلزایمر، ترس و اضطراب نیاز به کمک دارند.

وی ادامه داد: وقتی این عزیزان مورد توجه قرار نمی‌گیرند به آنها توجه نمیکنیم و عشق نمی‌ورزیم خود به خود آسیب‌های بیشتری را متحمل خواهیم شد یکی از این آسیب‌ها احساس تنهایی و احساس عمیق ترس است و جا‌هایی با عنوان پدیده یا سندروم آشیانه خالی مواجه هستیم و یک زمانی در این خانواده چند بچه کنار هم زندگی می‌کردند بزرگ می‌شدند و یک خانواده به تمام معنا وجود داشت، اما حالا این خانواده هیچکدام از بچه‌ها و نوه‌ها نیستند و یکی از زوجین هم اگر به رحمت خدا رفته باشند آن فرد به تنهایی در یک شرایط سختی قرار می‌گیرد که نیاز به مراقب‌های بیشتر دارد.

 ایمانی بیان کرد: همانطور که بچه‌ها و کودکانمان نیاز به مراقبت دارند این افراد نیز به مراقبت‌های متفاوت و متمایزی با خصوصیاتی که از آنها سراغ داریم. حضور مرتب داشته باشیم، به آنها اطمینان خاطر بدهیم که ما در کنار آنها هستیم و به شما سر می‌زنیم حتی اگر خود فرد نیاز نداشته باشد، اما این اطمینان خاطر را به او بدهیم که ما هستیم و بهترین عملکرد این است که با رفتار خودمان این موضوع را نشان دهیم.این روانشناس با اشاره به حضور بزرگتر‌ها در مهمانی‌ها تصریح کرد:تماس‌های مکرر داشته باشیم و در ساعات مشخصی در روز با آنها صحبت کنیم همچنین در مسافرت و مهمانی‌ها که داریم این عزیزان را در کنار خودمان داشته باشیم تا به آنها خوش بگذرد به خصوص در این مراسم‌ها با نوه‌ها ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند و ارتباط بین نسلی شکل می‌گیرد.

وی افزود: در ما ایرانیان حفظ ارزش ها، آیین ها، سنت ها، باورهایمان است، زمانی که ما این عزیزان را نداشته باشیم خودمان را از آنها و این عزیزان را از خودمان محروم کنیم بخشی از این ارزش‌های مشترک معنوی در جامعه خودمان از بین بردیم و همه از آن آسیب خواهیم دید. ارتباط این عزیزان با هم‌سن و سال‌های خودشان است کسانی که حرف و دغدغه مشترک با آنها دارند این ارتباط اگر مداوم برقرار باشد کمک می‌کند آنها حال و هوای بهتری داشته باشند و موضوعات خودشان را به صورت همدلانه با دوستان خودشان تقسیم کنند.

ایمانی اظهار کرد:موضوع دیگری که در بحث سالمندان مهم است آشنایی این عزیزان با تکنولوژی جدید است، ما می‌دانیم اپلیکشن‌های مراقبتی برای سالمندان شکل گرفته تا آنها در مواقع خاص احساس خطر افتادگی، سوختگی یا هر پدیده‌ای که اتفاق نی افتد بع سرعت می‌توانند عزیزان خودشان را مطلع کنند و آنها به کمکشان بیایند.

وی ادامه داد: بحث امن سازی خانه هم یکی دیگر از نکات مهم است، مثلا خود بالکن، پله ها، وسایل تیز را امن کنیم همچنین فراموشی بعضی وسایل خانه که باید با نشانه گذاری به آنها کمک کنیم.

دکتر ایمانی خاطر نشان کرد:مدیریت‌های کار‌های شخصی مثل حمام رفتن، شستن لباس‌ها هم حایز اهمیت است همچنین آشپزی گروهی، باز‌های گروهی یا برنامه‌های مثل پیاده روی، مرور آلبوم‌های خاطرات باعث می‌شود در آنها ایجاد شور و نشاط شود و امید در آنها وجود داشته باشد.

خبرنگار:الهام قبادی

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار