رقیه حسن پور رییس آموزش و پرورش کودکان استثنایی استان قزوین گفت: آنچه در راه اندازی مدرسه ویژه طیف اوتیسم در سال تحصیلی جدید حایز اهمیت است، ارایه برنامه آموزشی انفرادی برای هریک از دانش آموزان طیف اوتیسم بوده که برای نخستین مرتبه در کشور اجرا میشود.
وی اضافه کرد: برنامه تخصصی آموزش انفرادی دانش آموزان اوتیسم فراتر از برنامههای متداول آموزشی رایج در سراسر کشور بوده که به واسطه جلسات متعدد و برنامهریزی تخصصی همکاران ما در طول تابستان امسال شکل گرفته است.
حسن پور گفت: براساس این برنامه آموزشی، برای هر یک از دانش آموزان طیف اوتیسم به طور تخصصی پرونده کار درمانی، گفتار درمانی، مشاوره درمانی، برنامه ریزی یادگیری براساس ویژگیهای فردی و مشاوره و آموزش برای افراد خانواده نوشته میشود.
وی افزود: کودکان طیف اوتیسم براساس ویژگیهای فردی شرایط حسی، یادگیری و ارتباطی خاص خود را دارند، این کودکان ممکن است تند حس یا کند حس باشند، به طور مثال چشم عادی در انسان نور را مستمر میبیند ولی کودکان تند حس فاصله بین طیفهای نوری را میبینند و برای آنها آزار دهنده است و یا کودکان کند حس ممکن است دستشان به شدت دچار سوختگی شدید شود ولی آن را حس نکنند.
رییس آموزش و پرورش کودکان استثنایی قزوین بیان کرد: کودک کند حس طیف اوتیسم برای محبت نیاز به محکم آغوش گرفتن را دارد ولی حتی نوازش برای کودک تند حس آزار دهنده است و حس کتک خوردن به آنها دست میدهد.
وی ادامه داد: بنابراین لازم است با هر کودک طیف اوتیسم براساس شرایط و ویژگیهای فردیاش کار تخصصی متناسب صورت گرفته و خانواده نیز با ویژگیهای فردی کودک آشنا شود تا روند آموزش و ارتباطگیری موثر باشد.
حسن پور با اشاره به اینکه روند تحصیلی و یادگیری دانش آموزان با شرایط خاص با کودکان عادی متفاوت است و میطلبد تا برنامه آموزشی خاص و ویژه شرایطشان پیادهسازی شود، افزود: کودکان طیف اوتیسم بعد از گذراندن دوره "پیش از دبستان" در ۶ سالگی وارد مقطع آمادگی میشوند و ۲ سال تحصیلی را در مقاطع آمادگی ۱ و ۲ میگذرانند و سپس میتوانند وارد مقاطع ابتدایی شوند.
وی یادآور شد: در مدرسه تخصصی اوتیسم تجهیزات مخصوصی تعبیه شده و کلاسهای شن درمانی، اتاق تاریک، کادر درمانی، مشاوره درمانی، گفتار درمانی و اتاق علوم فضای مناسبی برای آموزش کودکان طیف اوتیسم فراهم شده است.
رییس آموزش و پرورش کودکان استثنایی استان قزوین اضافه کرد: این در حالی است که پیش از این دانش آموزان طیف اوتیسم در مدارس خاص و عادی استان به صورت پراکنده تحصیل میکردند که مشکلات زیاد یادگیری و ارتباطی را برای آنها ایجاد میکرد چرا که نحوه تحصیل در مدارس با شیوه کنترلگری به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای آنها نیست.
۶۴ دانش آموز قزوینی در سال تحصیلی جدید در مدرسه تخصصی اوتیسم تحصیل خواهند کرد.