به گفته سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حضور روسیه در کنفرانس صلح اوکراین ضروری است، اما مسکو باید خودش تصمیم بگیرد که آیا در این کنفرانس شرکت کند یا خیر.

«پیتر استانو»، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه گفت که شرکت مسکو در کنفرانس صلح بالقوه درباره اوکراین یک امر ضروری است، اما تصمیم‌گیری درباره زمان دعوت از روسیه به اتحادیه اروپا بستگی ندارد.

طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، این سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل با اشاره به اینکه برگزارکنندگان باید در مورد حضور یا عدم حضور روسیه در کنفرانس تصمیم بگیرند، گفت: «اتحادیه اروپا تصمیم‌گیرنده نیست و ما نمی‌توانیم تصمیم بگیریم چه کسی در کنفرانس شرکت کند یا نه. ما چندین بار گفتیم که مشارکت روسیه ضروری خواهد بود.»

به گفته استانو، مسکو باید خودش تصمیم بگیرد که در کنفرانس صلح اوکراین شرکت کند یا خیر.

وی همچنین تاکید کرد که مشارکت چین در کنفرانس صلح جدید بالقوه درباره اوکراین به دلیل روابط نزدیک پکن و مسکو بسیار مهم است. استانو تاکید کرد که بروکسل از چین انتظار دارد و از آن می‌خواهد که «از نفوذ خود به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، به عنوان یک شریک بسیار نزدیک روسیه برای اعمال نفوذ خود استفاده کند.»

کنفرانس صلح به ابتکار کی‌یف در مورد اوکراین در بورگنستاک سوئیس در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن برگزار شد. ارمنستان، بحرین، برزیل، کلمبیا، مقر مقدس، هند، اندونزی، عراق، اردن، لیبی، مکزیک، رواندا، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، تایلند و امارات متحده عربی بیانیه اجلاس را امضا نکردند. روسیه دعوت نشد. اکثر نمایندگان سازمان ملل نیز در آن شرکت نکردند.

اکنون، گزارش شد که رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد برگزاری اجلاسی با میزبانی هند با موضوع پایان دادن به جنگ با روسیه را مطرح ساخته است.

وبگاه «بلومبرگ» به نقل از «منابع مطلع» نوشت، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در نشست چند روز پیشی که با «نارندرا مودی» به دنبال سفر این نخست وزیر هند به کشورش داشت چنین پیشنهادی را نزد مودی مطرح ساخته است.

به نوشته بلومبرگ زلنسکی در تلاش برای برگزاری یک اجلاس دیگر با موضوع پایان دادن به جنگ با روسیه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال جاری در ایالات متحده است که در ادامه اجلاس قبلی در ماه ژوئن به میزبانی سوئیس خواهد بود و در تلاش است تا حمایت کشور‌های بلوک «جهان جنوب» (کشور‌های در حال توسعه) را جلب کند.

منابع مطلع به بلومبرگ گفتند مودی که روز ۲۳ اوت به اوکراین سفر کرد هنوز با میزبانی کردن از نشست با موضوع صلح اوکراین موافقت نکرده است.

اوکراین از ششم اوت عملیات نفوذی را در منطقه کورسک روسیه در پی تشدید فشار‌ها در جبهه داخلی در شرق علیه نیرو‌های ارتش خود به راه انداخت تا کمی از این فشار‌ها بکاهد، اما همچنان ارتش روسیه در منطقه دونتسک به روند پیشروی‌هایش ادامه می‌دهد. بلومبرگ تحلیل کرده با توجه به در جریان بودن این عملیات‌ها نمی‌توان در آینده نزدیک راه‌حل دیپلماتیکی برای جنگ اوکراین متصور شد.

همچنین وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از پیشروی‌های تازه نیرو‌های روسیه خبر داد و اعلام کرد که این نیرو‌ها روستای «اسکوچنویه» در دونتسک را به کنترل خود درآورده‌اند.

وزارت دفاع روسیه در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرد که حمله با تسلیحات دقیق و پهپاد‌ها به تاسیسات انرژی و صنایع دفاعی اوکراین انجام شده که در طی این عملیات و در این محل هواپیما‌ها و تسلیحات موشکی اوکراین در حال تعمیر بودند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در این خصوص و با اشاره به وضعیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین عنوان کرد: «در حال حاضر ما درباره پیشروی‌های ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر صحبت نمی‌کنیم، بلکه نیرو‌های مسلح روسیه برحسب کیلومتر مربع پیشروی می‌کنند و ما تا به حال چنین سرعتی در دونباس نداشته‌ایم.»

از طرفی، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفتگو با «یاسین فال» وزیر امور خارجه سنگال گفت که «بدون تردید روسیه برای مذاکرات صلح با اوکراین آماده بود، اما با اقدام بی‌پروای کی‌یف در منطقه کورسک، روسیه دیگر حاضر به مذاکره نیست.» و اکنون، راه‌های دیپلماتیک برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین تاحد زیادی بسته شده‌اند.

لاوروف در ادامه نشست خبری مشترک امروز خود با وزیر خارجه سنگال افزود: «ما همیشه به یاد داریم که پس از شکست همه ابتکارات و توافقات قبلی رژیم کی‌یف و حامیان غربی آن، پوتین آخرین پیشنهاد صلح خود را در ماه ژوئن ارائه کرد. البته پس از اقدام بی‌محابا در منطقه کورسک، دیگر هیچ بحثی درباره مذاکرات صلح مطرح نیست.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار