به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی طی سخنانی در شبستان امام خمینی (ره) اظهار داشت: بی‌تردید برای رشد، تعالی و کمال چه در امور مادی و چه در امور معنوی لازم است انسان از دو امر مهم بهره‌مند باشد که یکی داشتن برنامه و دیگری بهره‌مندی از اسوه و الگوی مناسب.

 وی گفت: بدون برنامه و بدون اسوه انگیزه‌ای برای طی طریق نیست و انسان دچار تحیر خواهد شد چرا که به‌وسیله برنامه و داشتن اسوه می‌توان به مقصد رسید.

 مؤمنی افزود: داشتن اسوه و الگو لازم و ضروری است و باید این اسوه و الگو در برنامه مشخص قرار گیرد.

 استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: وقتی عمر بگذرد تمام شده و جای آزمون‌وخطا نیست به همین خاطر باید برنامه‌ریزی و الگو به‌درستی انتخاب شود چون زندگی به عقب بر نمی‌گردد و هر کسی نمی‌تواند اسوه انسان قرار گیرد.

 وی تأکید کرد: اسوه مناسب کسی است که یک لکه ظلمانی و یک لکه تیره در زندگی او نیست و یک انسان کامل به‌تمام‌معنا است.

 مؤمنی یادآور شد: در حدیث شریف ثقلین امور مهمی بیان شده است مبنی بر اینکه دو چیز مهم می‌تواند پشتوانه و تکیه‌گاه انسان قرار گیرد و انسان را از سقوط در منجلاب‌ها نجات دهد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه افزود: نبی گرامی اسلامی در آخرین لحظات عمر شریفشان دو چیز ارزشمند برای امت اسلام به یادگار گذاشته است که یکی قرآن و دیگری اهل‌بیت (ع) است و هر کس به این دو چیز ارزشمند تمسک جوید دچار گمراهی نخواهد شد.

 وی خاطرنشان کرد: ثقل اکبر کتاب خداوند است و ثقل اصغر نیز عترت است و قرآن منهای عترت ضلالت است و عترت بدون قرآن نیز ضلالت است و باید این دو چیز ارزشمند با همدیگر باشند.

 مؤمنی تأکید کرد: در این دنیای وسوسه‌انگیز باید منازل مؤمنین به تلاوت قرآن منور شود تا برکات تلاوت قرآن بر قلب و روح انسان جاری شود.

 وی یادآور شد: سنت و کلمات ائمه معصومین باید در متن عمومی جامعه نهادینه شود و بسیاری از روان‌شناسان قواعد خودشان را از سخنان حضرت علی علیه‌السلام استخراج کرده‌اند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: سیره و سبک‌رفتاری حضرات معصومین باید در زندگی فردی و اجتماعی نیز گسترش پیدا کند.

 وی افزود: قرآن کریم می‌فرماید بهترین اسوه برای امت اسلام نبی گرامی اسلام است و نبی گرامی اسلام نیز فرموده‌اند بعد از من بهترین اسوه حضرت علی علیه‌السلام و بعد از ایشان نیز فرزندان ایشان هستند.