سلطان ارس بعد از هفت سال دوباره به تور صیادان در پلدشت استان آذربایجان غربی بازگشت .

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران بازگشت دوباره شاه میگو یا سلطان ارس بعد از هفت سال به تور صیادان در پلدشت را نوید داد و گفت: با شیوع صید غیر مجاز در دریاچه پشت سدارس از سال ۱۳۹۳ و کاهش شدید شاه میگوی دراز آب شیرین ارس خطر انقراض این آبزی ارزشمند و اقتصادی، اداره شیلات استان با هماهنگی مرکز تحقیقات و سازمان شیلات ایران ممنوعیت صید شاه میگو را از دریاچه پشت سدارس در سال ۱۳۹۷ را اجرا کرد.

منصور لطفی خاطر نشان کرد:  ممنوعیت هفت ساله صید شاه میگو از دریاچه پشت سدارس موجب شد بعد از ۷ سال زاد و ولد و تکثیر و پرورش، سلطان ارس دوباره به تور صیادان بازگردد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های صیادان محلی و اعلام اینکه شاه میگوی دراز آب شیرین ارس در دریاچه پشت سدارس زیاد دیده شده است و پس از گذاشتن تور و تله‌های گرگول بصورت آزمایشی، در این دریاچه، خوشبختانه مشاهده شد که شاه میگو وجود دارد.

مدیر شیلات و آبزیان استان افزود: با بررسی وضعیت موجود و بعد از برآرود میزان شاه میگو در دریاچه پشت سدارس، در صورتی که صید محدود مشکلی برای جمعیت این آبزی ارزشمند ایجاد نکند، ظرف یک هفته امکان وشرایط صید به اطلاع شرکت‌های بهره بردار اعلام خواهد شد.

لطفی تصریح کرد: با آغاز صید شاه میگو در دریاچه پشت سدارس، این گونه ارزشمند صید و بعد از بسته بندی در تنها مرکز بسته بندی شاه میگو در شمال غرب کشور در شهرستان پلدشت به بازار‌های جهانی صادر خواهد شد.

وی افزود: ارزش تجاری این موجود ارزشمند و اقتصادی خیلی زیاد هست و در بازار‌های جهانی بسته به وزن شاه میگو که معمولا بالای ۵۰ گرم به صورت تجاری خرید و فروش می‌شود بین ۱۵ الی ۲۰ دلار است و بیشترین متقاضی این آبزی کشور‌های اروپایی هستند.

دریاچه پشت سدارس شهرستان پلدشت تنها زیستگاه و محل تکثیر و پرورش این آبزی ارزشمند و اقتصادی در دنیا است و ۵ شرکت بهره بردار با ۶۰ نفر عضو در صید شاه میگو در دریاچه پشت سدارس فعالیت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.