نشست هم اندیشی مسئولان اربعین حسینی با هدف برگزاری آیین تجدید بیعت فعالان اربعین با امام زمان (عج) در ایام نهم ربیع الاول در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

نشست هم اندیشی مسئولان اربعین حسینی با حضور آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س)، آیت الله سید مهدی میرباقری عضو خبرگان رهبری، منصورباقر صاد مشاور عالی معاون وزیر کشور، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده بعثه رهبری در امور حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان و جمعی از مسئولان برگزاری مراسم اربعین حسینی ظهر امروز به میزبانی تولیت آستان مقدس مسجد جمکران برگزار شد. 

حجت الاسلام والمسلمین اجاق نژاد تولیت آستان مقدس مسجد جمکران در این نشست گفت: در نهم ربیع الاول که مصادف است با سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا می‌توانیم با حضور عارفانه و بصیرت‌ساز خودمان در مناسب‌ترین مکان کشور یعنی آستان مقدس مسجد جمکران ضمن تشکر از سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی علیه السلام با حضرت ولی عصر یعنی با امام حاضر تجدید عهد و بیعت کنیم.

او افزود: ما به عنوان خادمین این آستان در ایام ۹ ربیع الاول میزبان دسته‌های عزاداری امام حسین (ع) و تمام فعالان مراسم اربعین حسینی هستیم تا در امتداد حرکت عظیم حسینی و تمدن ساز اربعین با امام زمان (عج) عهد و عقد ببندیم و تجدید بیعت کنیم و با احیای این سنت حسنه و هدایت بخش در جهت زمینه سازی ظهور حضرت حجت (عج) گام برداریم.

آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) نیز در این نشست با بیان اینکه به ابعاد معرفتی برگزاری این اجتماع باید توجه شود، گفت: همان طور که حب الحسین (ع) یجمعنا است حب المهدی (عج) هم در مسجد جمکران که معروف و مشهور به حضرت است همه ما را دور هم جمع خواهد کرد و ما با اعتقاد و باور با امکاناتی که در اختیار داریم در برگزاری این گردهمایی بزرگ مشارکت خواهیم کرد. 

در ادامه نشست آیت الله سید محمد مهدی میر باقری عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ایده برگزاری چنین همایشی خوب است و باید تبدیل به طرح و برنامه عملیاتی شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسجد جمکران بهترین مکان برای تشکیل اتاق فکر گسترش اربعین است و می‌تواند آن را در ابعاد بین المللی ارتقا دهد. 

او با بیان اینکه زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین توجه به حضرت ولی عصر (عج) می‌آورد، افزود: این زیارت چه به سلوک فردی و چه به سلوک جمعی تبدیل شود می‌تواند به خون خواهی امام حسین (ع) در رکاب حضرت مهدی (عج) بینجامد. 

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه اربعین باید محور یک حرکت عظیم اجتماعی تمدن ساز شود، گفت: جمکران می‌تواند محور ارتقای این حرکت به یک حرکت جهانی تمدن ساز قرار گیرد. 

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه مسجد مقدس جمکران به دلیل نسبت با امام حسن عسکری (ع) بهترین مکان برای برگزاری دورهمی اربعینی هاست، بیان کرد: از تولیت این آستان مقدس برای این حسن سلیقه و ابتکار عمل قدردانی می‌کنم. 

او ادامه داد: صاحب اربعین امام زمان (عج) است و جمکران بهترین مکان برای این گردهمایی است. چرا که پرچم امام زمان (عج) در این مکان مقدس برافراشته شده است. 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در سال‌های اخیر متحول شده، گفت: عوامل زیادی در این تحول دخیل هستند که غالب آن نیز مردمی است و باید به این موضوع نیز در برگزاری گردهمایی توجه شود.

 حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده بعثه رهبری در امور حج و زیارت دیگر سخنران این نشست بود. 

او با بیان اینکه اربعین با اخلاصی که مردم دارند هر سال جایگاه بهتری پیدا می‌کند،بیان کرد: موکب‌های خدمات رفاهی و پذیرایی خوبی در اربعین برپا می‌شود، ولی بنده پیشنهاد می‌کنم مسجد مقدس جمکران در اربعین حسینی یک موکب فرهنگی را در شهر سامرا برپا کند تا از این طریق بتواند خدمات فرهنگی مورد نیاز را به زائران ارائه کند. 

 منصورباقر صاد مشاور عالی معاون وزیر کشور در این جلسه گزارشی از روند خدمت رسانی ستاد اربعین به زائران ارائه و از آمادگی کمیته فرهنگی این ستاد برای برگزاری گردهمایی اربعینی‌ها در مسجد مقدس جمکران و تشکیل کمیته‌های مورد نیاز برای هماهنگی برنامه‌ها خبر داد.

حجت الاسلام محمد باقر ولدان معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران در این نشست با اشاره به اینکه آیین تکریم اربعینی‌ها در این آستان مقدس آیین تشکر از امام حسین (ع) و امام حسن عسکری (ع) است که زیارت اربعین را از نشانه‌های مومن برشمردند، گفت: در این رویداد فرهنگی فعالان اربعین در خانه صاحب عزا دور هم جمع خواهند شد و با امام زمان (عج) تجدید عهد و بیعت خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.