نماینده مجلس گفت: حذف ارز چندنرخی و اصلاح نظام ارزی می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش مشکلات معیشتی مردم کمک کند.

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مشکلات ناشی از تخصیص ارز چندنرخی و پیامد‌های آن در حوزه گسترش فساد و رانت در اقتصاد گفت: کشور در حال حاضر با سیستم ارزی چندنرخی روبه‌رو است که باعث ایجاد فساد و مشکلات اقتصادی شده است. ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای کالا‌های اساسی تخصیص داده شده، مشکلات زیادی را به همراه داشته و به‌طور کلی سیستم دونرخی ارز باعث بروز فساد و نابرابری‌های اقتصادی شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده‌ای که در سیستم ارز چندنرخی وجود دارد، این است که تفاوت قیمت ارز در بازار‌های مختلف باعث فساد و سوءاستفاده‌های مالی می‌شود. ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ارز آزاد در بازار وجود دارد و این تفاوت قیمت‌ها به نفع گروه‌های خاص و دلالان تمام می‌شود و این وضعیت باعث شده که کالا‌های اساسی به درستی به‌دست مصرف‌کنندگان نرسد و هزینه‌های زندگی برای مردم افزایش یابد.

نماینده مردم کرج در مجلس بیان کرد: ما باید به سمت اصلاحات اساسی در نظام ارزی کشور برویم. این اصلاحات شامل حذف ارز ترجیحی و ایجاد یک نظام ارزی واحد و شفاف است که بتواند به‌طور مؤثر نیاز‌های اقتصادی کشور را برآورده کند همچنین، دولت باید نظارت دقیق و جامعی بر نحوه تخصیص ارز داشته باشد تا از بروز فساد و سوءاستفاده‌های مالی جلوگیری کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: باید توجه داشته باشیم که اصلاح نظام ارزی و حذف ارز دونرخی نیازمند اقدامات گسترده و هماهنگ است. دولت باید به صورت مسئولانه به این موضوع پرداخته و سیاست‌های لازم را برای حمایت از معیشت مردم و کاهش هزینه‌های زندگی اتخاذ کند. نظارت بر اجرای این سیاست‌ها و جلوگیری از بروز فساد و رانت ضروری است.

وی تأکید کرد: ما باید از تجربه‌های گذشته درس بگیریم و سیاست‌های اقتصادی را به گونه‌ای طراحی کنیم که به نفع عموم مردم و بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد. حذف ارز چندنرخی و اصلاح نظام ارزی می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش مشکلات معیشتی مردم کمک کند. دولت باید به این موضوع با جدیت و مسئولیت رسیدگی کند و اقدامات لازم را برای اجرای این سیاست‌ها انجام دهد.

عباسی در پایان گفت: ضروری است که دولت و بانک‌های مربوطه به سرعت اقدام کرده و مشکلات موجود را برطرف کنند. مردم انتظار دارند که بتوانند از نظام ارزی یکپارچه و شفاف بهره‌برداری کنند و مشکلات جاری در این حوزه هرچه سریع‌تر حل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
شما ارز ارزون رو که به افراد خاص تخصیص دادید نمیتونید کنترل کنید بعد ارز رو تو این شرایط میخواید دست دلالان بازار رها کنید؟ بعد میگید دو نرخی فسادزاست؟ ارز باید تک نرخی ولی ثابت باشه و از بازار جمع بشه و به تجار داده بشه و بعد بازرسی و کنترل شدید. هر کشوری که نرخ ارز متغیر داره و ارزش دلار رو به بازار سپرده، دچار تورم شدید شده. همین کشورای همسایه رو نگاه کنید. تازه ما تحریم هم هستیم. چون مسئولای ما هنوز درگیر یه مسئله به این سادگی هستن.
Iran (Islamic Republic of)
سیدحسین
۰۸:۰۸ ۱۱ شهريور ۱۴۰۳
خواهش میکنم این نظر رو بگذارید
ایشون در رشتع زراعت و اصلاح نباتات درس خوندن و دکترای بیوتکنولوژی کشاورزی تخصص گرفتن
با چه شهامتی در مورد کارشناسی ترین رشته اقتصاد که با زندگی مردم ارتباط مستقیم داره اظهار نظر میکنند؟
لطفا این پیام رو بگذارید
آخرین اخبار