مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: در حال حاضر ۳۴۹ هزار نفر در صف وام ازدواج و ۴۲۱ هزار نفر هم متقاضی وام فرزندآوری هستند.

راهگشا کارشناس اقتصادی در میز اقتصاد گفت: متاسفانه نظام بانکی ما نظام تسهیلات شفافی ندارد و این تسهیلات برای مردم باید شفاف شود، در سال گذشته ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها صورت گرفت که از این رقم چیزی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری و ازدواج بوده است.

او افزود: متاسفانه از رقم فوق ۴۰۰ هزار میلیارد تومان که ۲۰۰ میلیارد تومان آن صرف وام ازدواج و فرزندآوری شد مابقی کجا صرف شد؟ متاسفانه این شفاف نیست.

وی اضافه کرد: طی یک دهه گذشته، همواره این ادعا مطرح بوده است که بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت تسهیلات ازدواج را ندارند. با این حال، بر اساس آمار سال ۱۴۰۲، کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها بالغ بر ۵۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. از این میزان، ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شده است. سهم تسهیلات ازدواج از کل تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۳۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

راهگشا گفت: همچنین، سقف تسهیلات فرزندآوری نیز ۳۶ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین، مجموع تسهیلات ازدواج و فرزندآوری حدود سه درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها را در سال ۱۴۰۲ تشکیل داده است. با فرض دو برابر شدن این سهم، می‌توان ادعا کرد که مشکل کمبود منابع برای وام ازدواج تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

در ادامه صحابی معاون ادراه کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: در حال حاضر ۷ همت برای بانک مهر و رسالت که از پرداخت تسهیلات معاف بودند در نظر گرفته شده است. خوشبختانه این بانک‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه خود را پرداخت کرده و درصد بالایی از وام‌های خود را داده اند.

به گفته صحابی، در دوهفته گذشته ۱۵ همت وام ازدواج توسط بانک‌ها پرداخته شده است به طوری که بانک‌ها تا پایان شهریورماه تمامی وام ازدواج خودشان را پرداخت کرده اند و از فردا ۵۰ همت برای وام ازدواج از سوی بانک مرکزی آزادسازی می‌شود که از این طریق  ۱۵۰ هزار نفر که در صف وام ازدواج هستند کاهش می یابد.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر ۳۴۹ هزار نفر از افراد در صف وام ازدواج و ۴۲۱ هزار نفر هم متقاضی وام فرزندآوری می‌باشند.

صحابی تصریح کرد: با این اقدام، ظرفیتی که روزانه بانک مرکزی به بانک‌های عامل اجازه ثبت نام می‌دهد افزایش پیدا کرده و روند ثبت نام هم سرعت بیشتری پیدا می‌کند همچنین از ابتدای امسال تا امروز ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج و فرزندآوری توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. بر این اساس حدود ۲۱۳ هزار نفر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و ۲۱۰ هزار نفر هم تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری از ابتدای سال جاری تاکنون دریافت کرده اند.

او گفت: بر اساس قانون، میزان اعتبار در نظر گرفته شده در سال جاری برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که با مصوبه هیات عالی بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز جهت تسهیل و تسریع در پرداخت به متقاضیان به اعتبار اولیه اضافه شد.

خبرنگار: رضا زارع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار