وام ازدواج کم آمد!

آنطور که بررسی‌های نشان می‌دهد بر خلاف ادعا‌ها مبنی بر رشد ۱۱۰ درصدی اعطای وام ازدواج، هنوز بسیاری از بانک‌ها از نبود منابع قرض الحسنه برای اعطای وام ازدواج دم می‌زنند.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زوج های زیادی در سال گذشته با افزایش رقم وام ازدواج تا حدودی خوشحال شدند اما گویا این خوشحالی آنقدرها هم دوامی ندارد، بعد از مراجعه تعداد زیادی از این زوج ها به بانک شرایط برای آن ها طوری تعریف می شود که یا منصرف از دریافت این وام هستند یا با سختی بسیار و ضامن های خلاف گفته بانک مرکزی به دریافت این وام اکتفا می کنند. موضوعی که چندی پیش با واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مواجه شد.
 
توئیت رئیس مجلس شورای اسلامی
نظری که در زیر این توئیت رئیس مجلس شورای اسلامی درج شده است نیز جای تامل دارد، موضوعی که سال هاست رسانه ها به آن معترض هستند و هنوز نیز ناظر و دستگاهی برای رفع این معضل زورش به بانک های عامل نرسیده است.
 
رئیس کل بانک مرکزی نیز در جدیدترین آمار خود که 11 فروردین  منتشر کرد میزان گیرندگان وام ازدواج را در سال ۹۹  با ۶۵ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ رقم ۴۳هزار میلیارد تومان  اعلام می کند، به گفته همتی سال ۹۹ بیش از ۸۲۳ هزار نفر (411 هزار نفر ) وام ازدواج دریافت کردند. این در حالی که مرکز آمارمیزان ازدواج درسال 98 را 519 هزار نفر اعلام می کنه و بانک ها موظف  هستند به تعداد تمام زوج ها از محل پس اندازهای قرض الحسنه اقدام کنند.
 
همچنین اکنون نیز بانک‌ها در حال اخذ مدارک و اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج هستند؛ چنانکه با ابلاغ قانون در امسال، تا پایان ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰.۶۸۱ نفر (و به مبلغ ۷۷۸۱ میلیارد ریال) از تسهیلات یاد شده بهره‌مند شده‌اند.
 
اما گیر و دارها این میان آنقدر زیاد است که نمی توان تنها نهاد قانون گذار یعنی بانک مرکزی را متخلف این موضوع دانست بلکه می توان به ضعف بازوی نظارتی آن بر عملکرد بانک ها اعتراض کرد.

چرا که یکی از آثار اقتصادی که برای افزایش ازدواج در جوامع مختلف بیان می‌شود، افزایش جمعیت و به تبع آن زیاد شدن نیرو کار و تقاضا مصرفی است. بر این اساس با زیاد شدن جمعیت ناشی از افزایش ازدواج، تقاضا مصرفی کل نیز در جامعه افزایش پیدا کرده و همین افزایش تقاضا در صورت برنامه ریزی صحیح، می‌تواند موتور محرکه اقتصاد ملی برای جهت تولید داخل قرار گیرد.

قوانین جدید برای وام ازدواج در 1400

مجتبی رضاخواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 توضیح داد:‌ با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق سقف وام ازدواج برای جوانان با در نظر گرفتن شرایطی در سال آینده 100 میلیون تومان برای هر زوج تعیین شد. در صورتی که مرد زیر سن 25 سال و دختر زیر سن 23 سال باشد، به هر نفر 100 میلیون تومان وام ازدواج تعلق می‌گیرد، در غیر اینصورت اگر سن هر کدام از زوجین بالاتر از این میزان باشد، وام 70 میلیونی دریافت خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: البته امکان دارد، یکی از زوجین دارای شرط سنی پایین باشد و دیگری بالاتر که این موضوع ایرادی ندارد و هر زوج متناسب با سن تعیین شده، وام ازدواج را دریافت می‌کند.

شبکه بانکی توان پرداخت وام ازدواج 200 میلیونی را دارد؟

در این میان یکی از موضوعاتی که همزمان با تلاش برای افزایش وام ازدواج مطرح شد، ناتوانی شبکه بانکی برای پرداخت وام 70 میلیون تومانی بود. در این زمینه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در روزهای چانه زنی درباره میزان وام ازدواج در سال 1400 با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری عنوان کرد: اگر مبلغ وام ازدواج افزایش یابد، قدرت پرداخت بانک‌ها کاهش می‌یابد چرا که باید از منابع قرض‌الحسنه پرداخت کنند و با این حساب ممکن است منجر به ایجاد صف شود.

ادعای رئیس بانک مرکزی در خصوص ناتوانی بانک ها از پرداخت وام 70 میلیون تومانی ازدواج در حالی صورت گرفت که بررسی‌های اندیشکده اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که با حساب حدود 70 هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز و همچنین حدود 130 هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، مجموع منابع قرض الحسنه در اختیار شبکه بانکی در امسال به حدود 200 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که منابع لازم برای پرداخت وام ازدواج تنها 103 هزار میلیارد تومان از آن را استفاده خواهد کرد.

بهانه مدیران بانکی برای کافی نبودن منابع قرض الحسنه وام ازدواج قبول نیست

بر این اساس ادعای مدیران بانکی در خصوص کمبود منابع قرض الحسنه برای پرداخت وام ازدواج صحت ندارد و بانک مرکزی و سایر نهاد های نظارتی موظف هستند بر حسن اجرای اعطای وام ازدواج که در بند (الف) تبصره (16) ماده واحده لایحه بودجه 1400 به آن اشاره شده است، نظارت کنند.

محمد قائدامینی، کارشناس اقتصادی در خصوص اعطای وام ازدواج از منابع قرض الحسنه در یادداشتی می‌نویسد: باید توجه داشت منابع وام ازدواج از محل سپرده‌های جذب شده با نرخ سود صفر است، منابعی که قانوناً نیز باید صرف وام‌های قرض‌الحسنه گردند. محاسبات نیز از کفایت این منابع برای پوشش تمامی وام‌های ازدواج را تایید می‌کند و حتی منابع را بسیار بیشتر از مصارف برآورد می‌نمایند. بنابراین در این وام نیازی به استفاده از منابع دیگر از جمله منابع بانک مرکزی نیست.

وی در ادامه در خصوص بهانه های بانک‎ها برای افزایش نیافتن وام ازدواج می‌نویسد: آنچه که منجر به مشکل فوق شده، استفاده بانک‌ها از منابع قرض‌الحسنه در راستای تسهیلات انتفاعی یا استفاده شخصی از این وام‌ها بوده است. به عبارت دیگر بانک‌ها با دادن تسهیلات غیرکارشناسی و چه بسا غیرقانونی، دچار کمبود منابع شده‌اند و اکنون قصد دارند این کمبود منابع را از این محل جبران نمایند.

اعطای وام ازدواج و حمایت از تولید داخلی

در این شرایط باید توجه کرد که اعطا و افزایش وام ازدواج تنها یک حمایت اجتماعی از بخشی از جامعه نیست بلکه حمایت اقتصادی از همه تولیدکنندگان کشور نیز محسوب می‌شود زیرا با توجه به اقتضائات زندگی زوج‌های جوان، بیشتر وام‌های دریافتی به جای تبدیل شدن به کالاهای سرمایه‌ای، صرف خرید کالا و خدمات واقعی همچون جهیزیه می‌شود که این امر به معنای افزایش تقاضا برای مصرف کالا و خدمات ایرانی محسوب می‌شود.

علاوه بر این همان طور که توضیح داده شد، حمایت ویژه از زوج‌های جوان علاوه بر تاثیری که به صورت مستقیم بر افزایش تقاضا مصرفی می‌گذارد به صورت غیر مستقیم هم بر افزایش جمعیت و نیرو کار تاثیر مثبت گذاشته که این موضوع در میان مدت  باز هم باعث افزایش تقاضا در بازار داخلی می‌شود.

در حال حاضر پرداخت وام ازدواج تنها حمایت قابل توجه کشور از ازدواج و تشکیل خانواده محسوب می‌شود که گرچه نمی تواند همه مشکلات زوج‌های جوان را رفع کند اما قطعا نقش مهمی در رفع موانع اقتصادی ازدواج جوانان ایفا می‌کند زیرا از یک سو هم قدرت خرید زوج‌های جوان را افزایش می دهد و از سوی دیگر با افزایش تقاضا موجب افزایش تولید و اشتغال در داخل کشور می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۲۱:۲۳ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
با سلام بنده 5ماه پش برای وام ازدواج ثبت نام کردم دیروز پیامک معروفی از بانک مرکزی اومده رفتم بانک بانک سپه شعبه میاندوآب میگه 3تا ضامن باید بیاری 1نفر کارمند با شرایطی که بانک میگه و2تا بازاری سفته چک .10نفری که کارمند بود رو انداختیم کسی ضامن نمیشه واین مورد را بانک دقیق میدونه یک کاری دولت جمهوری کرده اگر کسی بتونه وام ازدواج بگیره یعنی پل سرات را رد کرده اخبار و رسانه ما 24ساعته میگه شرایط را بانک هاسخت نخواهد گرفت ولی اینه نتیجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا حرفی که در اخبار گفته میشه با واقعیت متفاوته بعد از ثبت نام و مراجعه به بانک و معرفی دو ضامن اون هم به موقع و وقتی که معرفی کرده بودن مرتب امروز و فردا کردن که کمیسیون باید تشکیل بشه!! بعد هم گفتن شرمنده اسم شما از سامانه حذف شده دوباره ثبت نام کنین وقتی به سامانه می ریم می نویسه به دلیل عدم مراجعه به بانک در موعد مقرر ثبت نام شما حذف شده!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دیگه عاشق شدن ناز کشیدن فایده ندارد
دیگه دنبال وام رفتن فایده ندارد
وقتی که ارزش پول کم شده ازدواج فایده ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
کم نیامد ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا من موقعی که وام ۱۵ ملیون بود درخواست دادم با وجود ضامن و هر خواسته ای که بانک برام تراشید و جور کردم آخرشم بهم وام نداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه قرار نشد یارانه زیاد بشه کو پس
Germany
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک دفعه بانگ راخالی کنیم بدهیم به ازدواج کرده ها،چرابادویست میلیون نمیشه چیزی خریدواقعاشوراش رادراوردیدچه انتظاری داریدیک دفعه مملکت رابدهیم دست شماها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
بگیر بده دست رباخواری خوشت بیاد یا بده دست مفسدان اقتصادی اونوقت هم جیب شما و هم رشوه بگیران پر میشه
Iran (Islamic Republic of)
رحیمی
۲۱:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
وااااااا
Bulgaria
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه جوری دم از منابع می‌زنند انگار طرف وام رو میگیره میبره میزاره توبالشتی خونه اش، وام از هر بانکی گرفته بشه نهایتا یک یا دو سه روز میری کارت میکشی دوباره برمیگرده خزانه نهایتا بین چن تا بانک تقسیم میشه. آیا این منابع نابود شده!!! بعد شما دنبال منابع میگردین!!!!! ؟؟؟؟یه مقدار خجالت و شرم هم خوب چیزیه.... ، مشکل شماها اینه چون این بین اون یکی وام‌ها کارمزد قانونی و غیر قانونی بیشتری داره ترجیح میدین وقت برا اینا بزارین....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
توی این گرونی کی میتونه ازدواج کنه جوونی ن کار داره ن ماشین داره ن خونه داره هیچی نداره چطور میتونه یه زن نگهداره بعدشم اول زندگی یه وام بگیره بره زیر بدهی بانک بجای اینکارا شغل برای جوانان درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرفتون با عملتون خیلی فرق داره
Iran (Islamic Republic of)
حدیث
۱۹:۵۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
وام ازدواج باید حذف شود و منزل رایگان به هر فرد بدون مسکن بدن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفاً وام طلاق هم بدهید تا جوانها زندانی نشوند.
امروز استقبال از طلاق به خاطر قیمت سکه بیشتر از ازدواج است پس باید وام را به طلاق اختصاص دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی حساب کتاب کنه این وسط!!!!
از یه ور میگن آمار ازدواج پایین اومده از یه ور هم وام کم اومده...چه جوریاست؟!
با حساب کتاب من که جور نیست هم برای آمار بالا کم بیاد این بودجه هم برای آمار بالا!!!!
خب اگه وام برا اینه که آمار ازدواج بره که .......

اگه کسی حساب کتاب بلد بود به مام بگه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی جالبه. دولت بجای اینکه جلوی تورم و گرانی را بگیره مردم و بانکها را به جان هم انداخته و دهها نوع وام را با اسمهای مختلف تکلیف میکنه!!!!!! اولا همن وامها باعث گرانتر شدن کالاها توسط فروشندگان (خدا شناس) میشود و ثانیا همه میدونن که مردم توان باز پرداخت اقساط راندارن. هستند کسانی که سالهاقبل وام گرفتند و پرداخت نمی کنند و مقصر را بانک میدانند ، نه دولت و خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
کشور رو جوری کردین که برای وام میدوایم در حالی که در کشور های عربی و...... دولت به زور به طرف برای ازدواج پول میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
وام ازدواج کم امد جون ام امیدی به وام ازدواج ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
کلی ضامن میخوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط شعار
خسته نشدید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه از جمله تورم افسار گسیخته ای که وجود داره و یکی از دلایل اصلی فرار جوانان از ازدواجه، اندک انگیزه ازدواج همین وام ازدواجه که متاسفانه کشوری با این همه وسعت و امکانات مادی مسئولین بانکیش وقتی صحبت پرداخت وام ازدواج میشه مرتب آه و ناله سر میدن که بودجه نداریم و کفگیر به ته دیگ خورده.اولا وظیفه قانونی دارین که وام بدین. ثانیا قراره با سودش پس بگیرین .پس بهتره از نوک دماغتون جلوترو ببینین و به فکر آینده کشور باشین.
آخرین اخبار