امام جمعه شیراز حرکت عظیم اربعینی را نهضتی بزرگ دانست و گفت: الحمدالله تمام ملت‌های اسلامی به نوعی در آن شریک بودند و مردم ایران به خصوص ۳۰۰ هزار نفر از استان فارس در این حرکت نقش آفرین بوده و هستند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز با اشاره به پایان ماه صفر و مصادف با رحلت پیامبر گرامی اسلام، خاتم الانبیا محمد (ص) که بزرگ‌ترین مصیبت عالم امکان است، اظهارداشت: یکی از بهره‌هایی که ما از این وجود‌های مقدس معصومین می‌بریم موضوع موعظه است که ما مسائلی را که جزء باور‌های قطعی ما بوده، در موعظه باید به یکدیگر یادآوری کنیم یاد همدیگر مرگ، شب اول قبر، حساب و کتاب قیامت را یادآوری کنیم و این گونه موعظه‌ها را اهل بیت در گوش بشر خوانده اند، اما انسان فراموش کار است و شیطان در لحاظ فراموشی ما کار خود را می‌کند.

او یکی از مواعظ پیامبر گرامی اسلام را یادآور شد و افزود: جابرابن انصاری می‌گوید ما بعد از حج الوداع در حلقه‌ای که دور یکدیگر نشسته بودیم و گفتگو در مسائل مختلف داشتیم، پیامبر گرامی اسلام سوار بر مرکبی آمدند و از کنار ما رد شدند، سپس ایشان بر این جمع سلام کردند و ما نیز عرض ادب کردیم. پس از آنکه ما جواب سلام دادیم، حضرت چند جمله را فرمودند و گذشتند. ایشان فرمودند چه شده است می‌بینم حب دنیا بر اکثر مردم غلبه کرده است؟ حرص برای دنیا طلبی و دوست داشتن این دنیای فانی، کار دست خیلی از افراد می‌دهد و حواسشان نیست.

آیت‌الله دژکام گفت: بنده خدماتی که در طول عمر خودم پس از انقلاب اسلامی دیدم که برای مردم ارائه شده است بنابراین اگر کسی انصاف داشته باشد و مقایسه کند با قبل، باید خدا را شکر کند مگر اینکه حرص داشته باشد چرا که حرص همانند جهنم است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: مراسمات ختم به نحوی شده که در هتل‌ها مراسم اشرافی می‌گیرند، آیا این رسم مسلمانی است؟ آیا ما مسلمانیم؟ رسم مسلمانی این نیست که مراسم‌هایی در مکان‌هایی برگزار شود و صدر تا ذیل این مراسم، یک خدا بیامرزی برای مرحوم ندارد. برخی‌ها فوت می‌کنند و در مراسم گل می‌آورند، اما برای مرحوم چه سودی دارد؟ این مشکلاتی است که ممکن است ما به عنوان امت پیامبر گرامی اسلام به آن مبتلا شویم. باید بدانیم وقتی انسانی فوت می‌کند، می‌رود تا در پیشگاه خداوند در روز قیامت زمانی که مادری فرزند خود را رها می‌کند و فرار می‌کند جوابگو باشد. عذاب خدا سنگین است و روزی باید جواب دهیم و این موضوع باور ما هست یا خیر؟

او بیان کرد: پیامبر موعظه می‌فرمود و تذکر می‌داد و ویژگی امت ما را اینگونه قرار داد که به فکر قیامت باشیم و کاری کنیم که از مرگ نترسیم و خود را برای آن آماده کنیم.

آیت‌الله دژکام گفت: نخست وزیر خبیث رژیم منحوس صهیونیستی گفت که اینان مرگ را تقدیس می‌کند که ما در جواب می‌گوییم که ما زندگی را تقدیس می‌کنیم و زندگی استمرار دارد و مرگ تمام نمی‌شود و باید به فکر بعد از این دنیای فانی نیز باشیم. تلاش کنیم تا برای روز قیامت آماده شویم. پیامبران آمدند و رفتند و ما نیز پشت سر آنها می‌رویم بنابراین باید بدانیم برای آن دنیا دست پر و توشه‌ای داریم؟ این موعظه پیامبر گرامی اسلام است و امیدواریم انشاالله همه به فکر باشیم و هرکس به هر نحوی که می‌تواند برای سفری که همه باید برویم، خود را آماده کند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود حرکت عظیم اربعینی را نهضتی بزرگ دانست و اظهارکرد: الحمدالله تمام ملت‌های اسلامی به نوعی در آن شریک بودند و مردم ایران به خصوص ۳۰۰ هزار نفر استان فارسی‌ها در این حرکت نقش آفرین بوده و هستند.

او فعالیت و خدمت مواکب را در گرمای ۵۰ درجه را ارشمند برشمرد و افزود: الحمدالله بنده خدمت مواکبی که بودم انصافا کار پاکیزه‌ای با کمی امکانات ارائه دادند که جای قدردانی دارد. ما در استان فارس الحمدالله زیر پرچم پسر حضرت موسی بن جعفر حضرت شاهچراغ (ع) هستیم و باید آنجا معلوم باشد که ارادتمندان حضرت شاهچراغ (ع) یک کار اساسی انجام می‌دهند، در این راستا موکب حضرت احمدبن موسی (ع) در کربلا خدمات خوبی ارائه می‌داد که چند زائر که در آنجا بودند، تشکر کردند، اما یک درخواست داریم که این هوای گرم که تا چند سال آینده هست باید فکری شود که وقتی مردم و زائران مشرف می‌شوند جای مناسبی داشته باشند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: برای موکب حضرت احمدبن موسی (ع) زمینی آماده شده و پویشی به عنوان "قطعه‌ای از بهشت" راه انداختند که هر کسی با مبلغی اندک نیز می‌تواند در این قضیه شریک باشد، از این رو خواهشمندیم روی این پویش کار شود و به یکدیگر برای مشارکت خبر دهیم. شیرازی‌ها و استان فارسی‌ها نسبت به حضرت شاهچراغ (ع) یک غیرت ویژه‌ای دارند، این پویش برای ساخت و ساز فعالیت‌ها آغاز شده است.

 امام جمعه شیراز در ادامه ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: قائدتا بایستی یاد شهیدان بزرگ من جمله شهید رجایی، شهید باهنر و شهید رئیسی را گرامی بداریم و به روح پرفتوح کسانی که به مردم خدمت کردند و در این راه شهید شدند، درود می‌فرستیم و قدردان هستیم و نسبت به دولت سیزدهم که با غم از دست دادن شهید رئیسی مواجه شدیم باید ویژه تقدیر کنیم چرا که کار‌های بزرگی شکل گرفت و رهبر معظم انقلاب نیز در جلسه گذشته خود با دولت جدید از این اقدامات ویژه یاد کردند.

او تصریح کرد: در دوران دولت سیزدهم در استان فارس نیز کم کار نشده و وظیفه ما به عنوان یک انسان این است که تشکر کنیم از خدمتگزاران دولت در استان فارس به ویژه مدیر اصلی خدمت، استاندار فارس و تلاش‌های ایشان برای به ثمر رساندن خیلی از کار‌های خوبی که صورت گرفته تقدیر کنیم همچنین امیدواریم در دولت چهاردهم نیز انجام فعالیت‌هایی که همچون اقدامات چشمگیر در دولت قبل، ادامه داشته باشد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دولت چهاردهم چند مسئله را که شعار این دولت است را مورد توجه قرار داد، گفت: عمل به سند بالادستی از جمله برنامه هفتم توسعه است که باید جدی گرفته شود، ما در سال اول برنامه هفتم هستیم و متاسفانه جریان شهادت شهید رئیسی برنامه‌ها را به عقب انداخت و همت عالی نمایندگان را می‌طلبد تا دست در دست کارگزاران دولت، حرکت برنامه هفتم را در استان فارس تسریع کنید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: در برنامه هفتم گفته شده که یکسری طرح‌هایی به عنوان پیشران اقتصادی کشور باید شروع شود و به دولت هم گفتند که در عرض سه ماه پس از شروع برنامه هفتم باید این طرح‌ها را معرفی کند، ۱۸ نماینده از استان فارس خوب است در کنار یکدیگر چند طرح پیشران اقتصادی کشور را استانی تعریف کنند.

او اظهارکرد: اکنون لیستی با حدود ۸۰ پروژه توسط استاندار فارس با همفکری نمایندگان تهیه شده که می‌طلبد به صورت ویژه به آن برنامه‌هایی که می‌تواند به عنوان طرح‌های پیشران بزرگ باشد، تمرکز کنیم و به دولت معرفی کنیم و از دولت چهاردهم بخواهیم، برخی از این پروژه‌ها میتواند چندین استان جنوبی کشور را درگیر کند.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: باید طرح پیشران اقتصادی در استان فارس داشته باشیم همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز به دولت چهاردهم در خصوص طرح‌های پیشران اقتصادی تاکید کردند بنابراین در زمینه جهش تولید و مهار تورم نیز کار‌های بزرگی متوجه دولت است که امیدواریم با همکاری ملت و دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و قانون گذاری و همه مجموعه‌های تاثیرگذار در کشور این حرکت خوب را انجام دهیم.

امام جمعه شیراز در پایان با اشاره به سخنان خود در خطبه‌های دو هفته قبل که گفتم که اسرائیل نابود شده است و فردی خطاب به من در شهر تلاویو تصاویری ارسال کرد که خیابان‌های آنها سالم است، پاسخ داد: ما هرگز نگفتیم که میخواهیم شهر‌ها را خراب کنیم، اما مطمئن باشید که اسرائیل نابود شده است و شما که مظهر استکبار و ظلم هستید، نابود خواهید شد و ما مطمئن هستیم لشکر پیغمبر اکرم می‌آید و تلاویو و دیگر شهر‌های اشغال شده جای سکونت کسانی می‌شود که می‌خواهند در حرم ابراهیمی و مسجد قدس شریف پشت سر امام زمان (عج) اقامه نماز کنند. به صهیونیست‌های اشغالگر می‌گوییم که پیش از آنکه لشکر قدرتمند، شکست ناپذیر علوی و حیدری به آنها برسد، بار خود را جمع کنند و از آن سرزمین بروند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.