فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: سهم این شهرستان بر اساس شاخص ها از بودجه بسیار پایین است.

فرماندار بویراحمد در نشت شورای برنامه ریزی این شهرستان گفت: شهرستان بویراحمد بیش از ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد، اعتباری که برای این روستا‌ها در نظر گرفته اند ۱۵ میلیارد تومان است، با این میزان حتی معابر یک روستا نیز امکان جدول گذاری ندارد، این شاخص کی می‌خواهد ارتقاء پیدا کند؟

مهدوی مطلق افزود: ادارات از تخصیص اعتبارات گلایه‌مند بوده‌اند، در صورتی که فرماندار نقشی در افزایش یا کاهش اعتبارات نمی‌تواند داشته باشد، و فقط متناسب با اولویت‌بندی‌ها می‌توانیم با هماهنگی سازمان برنامه‌ریزی فعالیت ۱۰ درصدی داشته باشیم.

وی گفت: با حذف بودجه یک سوم نفت اعتبارات شهرستان بویراحمد کمتر از سال گذشته است، هر چند که رئیس سازمان برنامه‌ریزی گفته‌اند با ویرایش اعتبارات استانی این مشکل جبران می‌شود، هر چند که حذف یک سوم نفت به هر صورتی در شهرستان قابل جبران نیست.

مهدوی مطلق افزود: در اعتبارات محرومیت زدایی میزان ۱۰۰ میلیارد تومان برای شهرستان بویراحمد لحاظ شده که جای تشکر را دارد.

وی گفت: این شهرستان در بحث توزیع اعتبارات تملک دارایی از یک محرومیت مضاعف و مغفول مانده رنج می‌برد، از روز اول این موضوع را عنوان کردم.

مهدوی مطلق به برگزاری دومین کنگره ملی ۲۰۰۰ شهید استان در ۱۸ شهریور در بویراحمد اشاره کرد وافزود: می طلبد در این زمینه اعتبارات وتجهیزات بیشتری به این شهرستان داده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تا سال ۱۴۰۱ بودجه ثابت استان ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، سال گذشته رتبه رشد بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد سوم بوده است، ۱۲۰ درصد رشد داشتیم و ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص پیدا کرد.

شاهینی بیان کرد: ردیف‌های متفرقه به دستگاه‌های اجرایی می‌رود، سال گذشته میانگین تخصیص ۶۱ درصد بود، امسال میزان بودجه ابلاغی به استان ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت:درصد برخورداری استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۱، ۲ درصد بوده است، هدف‌گذاری این بوده که در سال ۱۴۰۴ به ۳. ۵ درصد برسیم، و هم اکنون به ۲. ۴۷ درصد از بودجه عمومی کشور رسیده‌ایم، که این تکافوی نیاز‌های استان را نمی‌دهد.

شاهینی افزود: اگر بخواهیم فقط طرح های فعلی را تمام کنیم نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان هستیم، اگر بخواهیم کل نیاز‌های استان را در ۲۱ بخش پوشش دهیم، ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. باید از مدل‌های مختلف کار را جلو ببریم ولی در کوتاه مدت محقق نمی‌شود.

وی گفت: سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از سفر دوم ریاست جمهوری ۳ هزار میلیارد تومان است که ۴۵۰ میلیارد تومان آن به بویراحمد اختصاص دارد.

وی گفت: درآمد استان سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است، حدود ۱۵ درصد وابستگی نفت را کم کرده و به مالیات اضافه کرده‌اند، اگر مالیات پتروشیمی دهدشت، گاز مختار، پتروشیمی گچساران وارد استان شود قول می‌دهم به بودجه ملی دیگر نگاه نکنیم.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه امسال فقط فولاد خوزستان ۳ هزار میلیارد تومان در قالب مسولیت اجتماعی به اعتبارات استانش اضافه کرده گفت: در خصوص اعتبارات استانی و شهرستان بیاید یک بازنگری شود باتوجه به اینکه نرخ مهاجرت در بویراحمد بالاست توقع داریم سازمان مدیریت وبرنامه ریزی براساس شاخص‌ها اعتبارات را توزیع کند. 

بهرامی با اشاره به حذف یک سوم نفت از اعتبارات گفت: دستگا‌ها باید به دنبال راه برون رفت از محرومیت‌ها باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.