یکی از اهداف اصلی عملیات اربعین مقاومت لبنان پایگاه گلیلوت در عمق اراضی اشغالی بود که متعلق به یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از واحد‌های اصلی اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی است.

حزب‌الله لبنان به‌تازگی عملیات پاسخ به ترور شهید فواد شکر ازسوی رژیم صهیونیستی را انجام داد و حمله موشکی و پهپادی گسترده‌ای را در عمق اراضی اشغالی به‌اجرا گذاشت.

این عملیات که از آن به‌عنوان نخستین مرحله پاسخ به ترور فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله، یاد می‌شود، شامل حملات راهبردی متعددی بود.

براساس بیانیه‌ای که حزب‌الله منتشر کرد، مرحله اولیه این عملیات راهبردی موفقیت‌آمیز تلقی شد و پایگاه‌ها و سایت‌های مهم نظامی رژیم صهیونیستی را برای تسهیل استقرار پهپاد‌های تهاجمی در عمق سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد.

اهداف تعیین‌شده شامل ۶ پایگاه نظامی، ۳ پادگان و دو موضع توپخانه بود که همگی با بیش از ۳۲۰ موشک کاتیوشا هدف اصابت قرار گرفتند.

عملیات حزب الله

پایگاه گلیلوت؛ مقر یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی

پس از تکمیل مرحله اول عملیات که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، آن را عملیات اربعین نام‌گذاری کرد، مرحله دوم شامل انبوهی از حملات پهپادی به پایگاه اطلاعاتی گلیلوت بین تل‌آویو و هرتزلیا و پایگاه هوایی عین‌شیمر بود.

این اهداف که به ترتیب در ۱۱۰ و ۷۵ کیلومتری مرز لبنان قرار دارند، هدف اصابت پهپاد‌هایی قرار گرفتند که بر فراز دره بقاع به پرواز درآمدند.

پایگاه گلیلوت به‌عنوان مقر عملیاتی واحد اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی عمل می‌کند؛ جایی که اطلاعات جمع‌آوری و پردازش و به کارشناس‌ها و متخصصان نظامی و دیگر آژانس‌های جاسوسی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از جمله موساد ارسال می‌شود.

پایگاه گلیلوت

یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی چیست؟

یگان ۸۲۰۰، شعبه کلیدی اداره اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان)، در عملیات‌های مخفی، رمزشکنی، جاسوسی و جنگ سایبری تخصص دارد.

رژیم صهیونیستی در مورد حمله حزب‌الله به مقر این یگان سکوت کرده است؛ احتمالا به دلیل سانسور نظامی شدیدی که ازسوی واحد ۸۲۰۰ نظارت می‌شود و از زمان شروع جنگ، به‌ویژه در رابطه با عملیات طوفان‌الاقصی، وجود داشته است.

واحد ۸۲۰۰ به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در نظر گرفته می‌شود و به واحد اطلاعاتی امان تعلق دارد.

واحد ۸۲۰۰

این یگان یکی از ۳ واحد اصلی به‌کارگیری و پردازش اطلاعات به‌شمار می‌رود و با واحد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز در ارتباط است.

موقعیت یگان ۸۲۰۰

یگان ۸۲۰۰ در ۱۱۰ کیلومتری مرز لبنان و اراضی اشغالی و ۱.۵ کیلومتری شمال تل‌آویو قرار دارد.

مقر این یگان در نزدیکی هرتزلیا و در محلی است که مقر‌های فرماندهی موساد در آن واقع شده‌اند.

وظایف یگان ۸۲۰۰

یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی جنگ‌های سایبری و الکترونیک، جاسوسی و نظارت رژیم صهیونیستی را فرماندهی و مدیریت می‌کند.

این یگان هشدا‌رهای اولیه را صادر می‌کند و سیستم‌های هوش مصنوعی را برای نیرو‌های دریایی، هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند.

یگان ۸۲۰۰ نقش کلیدی را در ترور‌های خارجی رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند و در ترور فواد شکر نیز نقش اساسی داشته است.

در اصل واحد ویژه جمع‌آوری اطلاعات در دایره اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (امان) به‌عنوان یگان ۸۲۰۰ شناخته می‌شود.

نگاهی به تاریخچه شکل‌گیری و توسعه یگان ۸۲۰۰

یگان ۸۲۰۰ که به یک نیروگاه اطلاعاتی و فناوری در ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شد، در ابتدا با نام «شین. م۲» در دهه ۱۹۳۰ تحت فرمان انگلیس تاسیس شد.

این واحد که وظیفه شنود تلفن را در مناطق همسایه برعهده داشت، طی سال‌ها دستخوش تغییر نام‌های متعددی شد؛ این تغییرات نشان‌دهنده نقش در حال تکامل و فعالیت‌های در حال گسترش آن است.

مقر اطلاعاتی

واحد ۸۲۰۰ معادل صهیونیستی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) است. هویت آن با چشم‌انداز در حال تغییر اطلاعات نظامی سازگار شد.

نام این واحد چندین بار از سرویس اطلاعاتی ۲ (S.M.۲) به واحد کلکسیون مرکزی، واحد ۵۱۵ (پنج و یک‌چهار") و سپس به واحد ۸۴۸ (هشت چهار هشت) تغییر یافت و تعداد نیرو‌های این واحد ۵ هزار نفر برآورد شده است.

پس از تشکیل، این واحد مأموریتی را برای جمع‌آوری اطلاعات از طریق رهگیری برنامه‌ها، مکالمات و رمزگشایی کد‌ها آغاز کرد؛ در پایان سال ۱۹۴۸، ادغام بین نهاد‌های رمزگشایی مختلف، زمینه را برای واحد ۸۲۰۰ فراهم کرد و پس از تأسیس، مقر این واحد از تل‌آویو به یافا منتقل شد.

منبع: میزان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.