مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: این استان دارای بانوان توانمند در عرصه‌های مختلف است و برای ارتقا نقش بانوان در شبکه توسعه جهانی باید برنامه ریزی شود.

 اعظم روانشاد سه شنبه شب در نخستین نشست بانوان لرستان و شبکه توسعه جهانی زنان بیان کرد: مشارکت زنان همیشه یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز در ادبیات این حوزه بوده و ظهور رویکرد‌های مختلف در این زمینه مصداقی از بحث‌برانگیز بودن این چالش‌هاست.

 

وی افزود: رویکرد‌های متفاوتی درباره چیستی توسعه وجود دارد، در یک برهه از تاریخ توسعه به‌معنای صنعتی شدن یا رشد اقتصادی تعریف می‌شد، اگر چه برخی از جوامع به این اهداف دست پیدا کردند، اما میوه‌های حاصل از این رخداد‌ها به همه اعضای جامعه نرسید.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه در رویکرد جدید، توسعه به مثابه بسط قابلیت‌های انسانی تعریف شده یعنی از یک طرف توانایی و قابلیت‌های همه انسان‌ها رشد پیدا کند و از سوی دیگر فرصت‌های منصفانه در اختیار آنها باشد تا بتوانند در جامعه مشارکت کنند، تصریح کرد: چنین رویکردی به‌صورت دقیق معطوف به انسان است و ضرورت دارد همه انسان‌ها را در برگیرد؛ بسط قابلیت‌های انسانی و وجود فرصت‌های در جامعه برای او فارغ از جنسیت، عقیده، قومیت، نژاد و ... به انسان، امکان انتخاب می‌دهد.

 

وی بیان کرد: برخی قائل به برابری زنان و مردان در فرایند و نتیجه توسعه هستند، اما برخی‌های دیگر بر این باورند که به‌دلیل ویژگی‌های زیستی مردان و اقتضائات اجتماعی نمی‌توان نحوه مشارکت زنان و مردان را در فرایند توسعه همانند هم تعریف کرد، برای مثال پاسداشت از نهاد خانواده به مثابه یکی از ارزش‌های انسانی ایجاب می‌کند که در فرایند توسعه نقش‌های متفاوتی را به زنان و مردان داده شود، اما نقش‌های متفاوت نباید به‌معنای تبعیض در برخورداری از فرصت‌های ارزشمند جامعه باشد.

 

روانشاد با بیان اینکه نقش بانوان لرستانی در شبکه توسعه جهانی زنان امری جهان شمول است و همه جوامع در این فرایند مشارکت دارند، بیان کرد: این به معنی مشارکت برابر و همانند هم نیست؛ امروزه به‌واسطه رویداد‌های جهانی و توسعه فناوری‌های ارتباطی تقریباً ارتباط مستقیمی بین بسیاری از ملل وجود دارد. برای مثال بازی‌های المپیک یک رویداد جهانی بود که نقش زنان در آن بسیار برجسته بود، موفقیت زنان تکواندوکار کشورمان نیز نشان داد که زنان می‌توانند در توسعه جهانی سهم خود را برجسته کنند.

 

وی گفت: بانوان لرستانی باید بررسی کنند که در کدام عرصه‌ها می‌توانند درشبکه توسعه جهانی زنان با توجه به ارزش‌های جامعه ایرانی - اسلامی مشارکت کنند؛ در عرصه‌هایی همچون ورزش، هنر، علم و فناوری، دفاع از حقوق انسان‌ها به‌ویژه انسان‌های که در روی کره خاکی حقوق آنها پایمال می‌شود، تولید محصولات بومی قابل عرضه در بازار جهانی و... نمونه‌های از این موارد زنان می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی آن در شبکه توسعه جهانی مشارکت داشته‌باشند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بر شناخت فرصت‌ها و ابزار‌های مشارکت در عرصه‌های شبکه توسعه جهانی تاکید کرد و با بیان اینکه مشارکت در هر عرصه‌ای نیازمند شناخت ابزار‌ها و فرصت‌های آن عرصه است، افزود: در حوزه علم و فناوری، شناخت مجلات علمی معتبر، دانشمندان این حوزه (رشته)، تسلط به زبان‌های بین المللی و ... نمونه‌های از این موارد است.

 

روانشاد گفت: شناخت ظرفیت‌های استانی و کشوری ضروری است و برای مشارکت در شبکه توسعه جهانی زنان باید ظرفیت‌های استان و کشور را شناخت؛ برای مثال در عرصه علم و فناوری دانشگاه‌های استان و کشور یک ظرفیت مشارکت است و لازم است از آن بهره برداری کرد تا بتوان مشارکت کرد.

برچسب ها: ارشاد ، بانوان ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.