معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اهمیت افزایش مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست، فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین مقوله برای مردمی‌سازی محیط زیست دانست.

قاسم نهاوندی در نشست علمی محیط زیست با موضوع فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت شهروندان در حفظ محیط زیست شهری در شیراز، همگرایی و همدلی و تشریک مساعی را رمز اصلی افزایش مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست دانست.

او با بیان اینکه فرهنگ‌سازی مهم‌ترین مقوله برای مردمی‌سازی محیط زیست است، افزود: در برهه‌های مختلف زمانی ادیان آسمانی بر لزوم احترام به طبیعت و محیط زیست و آب و درختان تاکید کرده‌اند، اما دین مبین اسلام بیش از سایر ادیان در این زمینه مفاهیم معنوی دارد، حفظ محیط زیست بخشی از آموزه‌های اصلی ما در دین مبین اسلام است، فرهنگ‌سازی برای نهادینه شدن این مفاهیم و پایبندی مردم به اصول اصلی محفاظت از محیط زیست صرورت جامعه امروز است.

نهاوندی با تصریح اینکه فرهنگ و محیط زیست در هم آمیخته و قابل تفکیک نیست، ادامه داد: اگر انسان به این باور برسد که خود جزئی از اکوسیستم محیط پیرامونی است و هرگونه عملکرد نادرست، عکس‌العمل طبیعت را به‌دنبال دارد، بسیاری از معضلات زیست محیطی انسان‌ساز حل خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: فرهنگ نقش بسزایی در بسیاری امور دارد و تاکیدات یافته‌های علمی و تجربی و اسناد بالادستی بر گسترش فرهنگ محیط زیست به ویژه در موضوع حفظ طبیعت و مدیریت پسماند و مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست نشان از اهمیت و جایگاه آن دارد. هر چقدر حوزه آگاهی‌ها و مشارکت‌های مردمی را به حوزه حفاظت از محیط زیست نزدیک‌تر کنیم موفق‌تر عمل کرده‌ایم و با توجه به نقش فرهنگ در محیط زیست، مدرسه و دانشگاه نقش موثری در فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند داشته باشد.

او همچنین گفت: آموزش، تبلیغات، اطلاع‌رسانی و همکاری و هم‌افزایی نهاد‌های رسمی و غیر رسمی در حوزه حفاظت از محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است و نهاد‌ها و وزارتخانه‌های مختلف ظرفیت‌های زیادی در این زمینه دارند که باید از این ظرفیت‌ها با هدف حفاظت از محیط زیست بهره کافی برد. دانشگاه نیز در زمینه حفاظت از محیط زیست فعالیت‌های چشمگیری داشته و اگر با توجه به وظایف فرهنگی خود در بخش‌های رسمی و غیر رسمی این موضوع را دنبال کند به طور قطع به نتایج ثمر بخشی در این زمینه خواهد رسید.

نهاوندی در ادامه در ادامه بر افزایش آگاهی‌ها و حساسیت‌های مردمی در حوزه حفاظت از محیط زیست و مدیریت شهری تاکید و اضافه کرد: مردم در حفاظت از محیط زیست نقش کلیدی دارند، با توجه به تاکید آموزه‌های دینی، حفظ و نگهداری، استفاده صحیح از آن و وجود عرصه‌های منابع طبیعی برای زندگی سالم از جمله ضرورت‌هاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار