رئیس شورای شهر زرقان با اشاره به اینکه ۹۸ درصد صنایع پیرامون شهرستان زرقان عوارض آلایندگی پرداخت نمی‌کنند، گفت: یک تا دو مورد از صنایعی هم که موظف به پرداخت عوارض شدند به گونه‌ای از زیر پرداخت آن شانه خالی کنند.

قاسم جمالی در نشست خبری با اشاره به اینکه به دنبال مکانیسم عدالت محور هستیم تا صنایع نتوانند ما را دور بزنند، گفت: مقابله با آلایندگی شهر زرقان یکی از این خواسته‌ها و مطالبه‌های مردمی است که به صورت ویژه باید به آن پرداخت.

به اعتقاد رئیس شورای شهر زرقان؛ هنگامی که درصد قابل توجهی از صنایع استان پیرامون این شهر قرار گرفته اند باید کارگروه استانی تشکیل و مسائل و معضلات آلایندگی شهر زرقان رصد و دنبال شود.

او تصریح کرد: برخی صنایع در شهرستان زرقان پایبند استاندارد‌های زیست محیطی نیستند و به نوعی فرافکنی کرده و فرار رو به جلو دارند و خودشان را در چارچوب و ضابطه مشخص قرار نمی‌دهند.

جمالی خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر زرقان تمام تلاش خود را در کمیسیون بند ۲۰ شهرداری انجام داده است و بسیاری از این صنایع آلاینده با توجه به نظر کارشناس دادگستری، آلایندگی آنها محرز شده است.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی صنایع اقدامات لازم را انجام نداده اند و تذکرات زیادی به آنها داده شده است؛ در بعضی موارد حکم کمیسیون به تعطیلی واحد تولیدی آن صنعت منجر شده است، اما مسئولین استانی و شهرستانی بنا به مصلحت اندیشی‌ها و به بهانه حمایت از تولید و یا بیکار شدن تعدادی از کارگران جلوی اجرای حکم را گرفته اند.

جمالی با بیان اینکه نیازمند کارگروه استانی در ارتباط با آلاینده‌های شهر زرقان هستیم، تاکید کرد: در این کارگروه باید عدم توسعه صنایع آلاینده پیرامون شهر زرقان در اولویت قرار گیرد؛ همانطور که در شورای ششم مجوز به هیچ صنعت دیگری در شهرستان داده نشد.

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات زرقان عدم رعایت زوم بندی در شهرک صنعتی همجوار این شهر است که یک مجموعه ناهمگون از صنایع غذایی تا صنعت شیمایی را در کنار هم و بدون نظارت تشکیل داده است.

پسماند‌های فاضلایی شهرک صنعتی زرقان باید به روز شود

رئیس شورای شهر زرقان گام بعدی این کارگروه را نظارت و بروزرسانی پسماند‌های فاضلایی شهرک صنعتی زرقان دانست و افزود: بسیاری از شهروندان متوجه ارتباط برخی بیماری‌ها و صنایع آلاینده در این شهر شده اند، اما متاسفانه در این رابطه متولیان رسمی که باید آرامش روحی را به مردم اقناع کنند وارد میدان نمی‌شوند و فقط موضوعات را تکذیب و آمار‌ها را کمتر اعلام می‌کنند.

او افزود: پیشنهاد شده مجوز‌های آزمایشگاه علوم پزشکی که مورد اعتماد است از محیط زیست گرفته شود و در خصوص تعارضات بوجود آمده بین مدیریت شهری و شرکت‌ها پا درمیانی کنند و حرف آخر را آنها بزنند تا حق شهروندان تضییع نشود.

جمالی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد صنایع پیرامون شهرستان زرقان عوارض آلایندگی پرداخت نمی‌کنند، تصریح کرد: یک تا دو مورد از صنایعی هم که موظف به پرداخت عوارض شدند سعی کردند به گونه‌ای از زیر پرداخت آن شانه خالی کنند.

رئیس شورای شهر زرقان در بخشی دیگر از سخنان خود در رابطه با مسائل اجتماعی و فرهنگی این شهر گفت: مشکلاتی که در شهرستان زرقان وجود دارد مطالبه گری صرف نیست و این طور نبوده که دغدغه‌ها و مشکلات شهر به گوش مسئولان نرسیده باشد؛ همه مسئولان فارس از مسئولان اجرایی استان تا نمایندگان مجلس بر مشکلات شهرستان زرقان واقف هستند.

جمالی معتقد است؛ عدم پیگیری مستمر به وعده‌های مسئولین در مقاطع زمانی مختلف باعث شده تا اهداف پیش بینی شده به نتیجه نرسند.

او تصریح کرد: استمرار و مطالبه گری رسانه‌ها به صورت جدی‌تر می‌تواند معضلات و وقفه‌ها به وجود آمده در شهر زرقان را کاهش دهد.

فرودگاه زرقان به بهانه کار مدیریتی و حفاظتی تعطیل شد

رئیس شورای شهر زرقان در ادامه با بیان اینکه فرودگاه زرقان از ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ با هدف انجام کار مدیریتی و حفاظتی پیرامون آن به این بهانه مختلف تعطیل شد، یادآورشد: پروپوزالی توسط شهرداری و شورای شهر زرقان طراحی و جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت فرودگاه انجام گرفت و اعلام آمادگی شد تا شهرداری زرقان مدیریت این فرودگاه را به صورت فاینانس در اختیار بگیرد.

جمالی عنوان کرد: در بحث گردشگری و هوانوردی فرودگاه زرقان قابلیت آموزش هوانوردی را دارد و یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های فارس به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه فرودگاه زرقان بهترین مکان برای افرادی بود که می‌خواستند آن را به صنعت الحاق کنند، تصریح کرد: فرودگاه زرقان در ابتدا وارد بحث مولدسازی شد و قصد حراج آن را داشتند؛ با این اتفاق معضلات و آلایندگی صنعت در شهرستان زرقان دو چندان می‌شد که با پیگیری‌ها اجازه آن تا به امروز داده نشده است.

جمالی با اشاره به آخرین جلسه‌ای که در دفتر استاندار با حضور مدیرکل فرودگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی برگزارشد، گفت: شرکت‌های خصوصی بابت نگهداری بالگرد‌های خود در آشیانه فرودگاه هزینه پرداخت می‌کنند و از این بابت متضرر شده اند.

 سنگ شکن کارخانه کاشی حافظ باید جابه جا شود

رئیس شورای شهر زرقان اظهار داشت: سنگ شکن کارخانه کاشی حافظ طبق مصوبه کمیسیون بند ۲۰ و کارگروه محیط زیست شهرستان باید جابه جا شود چرا که در کنار منطقه مسکونی قرار گرفته است.

او بیان کرد: مدیرعامل کارخانه کاشی حافظ در آخرین اظهار نظر عنوان کرده زمینی مدنظر داشته است، اما مسوولین استان با وی همکاری نکردند؛ این موضوع دلیل قانع کننده‌ای نیست و کارخانه باید به زمان و مهلتی که برای جابه جایی این سنگ شکن به آن داده شده پایبند باشد.

جمالی تصریح کرد: مردم نباید تاوان بی کفایتی برخی افراد را بدهند که با وعده‌های مختلف فرصت و زمان را از ما گرفته اند.

شهردار شهر زرقان نیز با اشاره به اینکه در برخی موضوعات خلاء قانونی وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه صنایع اطراف شهر زرقان به صورت فصلی به سازمان محیط زیست خوداظهاری می‌کنند؛ مدعی هستند که رفع آلایندگی کرده اند.

محمود صانعی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته بنا به تصمیم کمیسیون شهرداری رای به جابه جایی ۲ کارخانه از شهر زرقان داده شد، اما در جلسه اعلام شد که این صنایع اقداماتی جهت رفع آلایندگی انجام داده اند و نیاز به جابه جایی نیست؛ کمیسیون در آن مقطع تصمیم به پایش مجدد توسط دانشگاه شیراز گرفت، اما این دو کارخانه از پرداخت مبلغ قرارداد دانشگاه شیراز استنطاق کردند و محیط زیست ترک فعل این دو شرکت را اعلام نکرد.

او با اشاره به اینکه برای زمین‌های مازاد مرکز تحقیقات کشاورزی زرقان و واگذاری آن به طرح نهضت ملی مسکن همکاری صورت نگرفت و گفت: بعد از آن درصد زمین‌های مالکی بوجود آمد، رایزنی‌هایی انجام گرفت، اما جواب استعلامات داده نشد.

شهردار شهر زرقان با اشاره به اینکه زمین ۸۶ هکتاری جهت ساخت طرح نهضت ملی مسکن در آغوش پالایشگاه در نظر گرفته شده است، گفت: این زمین در کانون آلاینده‌ها قرار دارد و محیط زیست، شرکت فرودگاه‌ها و کارشناسان دفتر فنی استانداری با احداث مسکن ملی در کنار پالایشگاه صریحا مخالفت کردند.

صانعی تصریح کرد: پالایشگاه شیراز ۸ بند درباره مخاطرات پدافندی و حریم پالایشگاه تنظیم کرده است و با احداث نهضت ملی مسکن دراین محدوده مخالفت کرده است و اعلام کرده راه اندازی آن می‌تواند مخاطرات جدی برای ساکنین داشته باشد.

او افزود: سال گذشته وعده‌ای از سوی رئیس سازمان انرژی اتمی به شهرستان زرقان داده شد که سازمان انرژی اتمی را مکلف می‌کرد در شهرزرقان پایش مستمر آلایندگی داشته باشند واطلس آلایندگی تهیه شود، اما متاسفانه در یک سال گذشته هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

شهردار زرقان در پایان گفت: با پیگیری‌ها مداوم و بعد از ۲۱ سال در مردادماه امسال گرید شهرداری زرقان به ۸ ارتقا پیدا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار