فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: در ۱۴۷ روز گذشته در سطح ۲۵ هزار و ۹۲۰ هکتار آتش سوزی در سطح جنگل‌ها رخ داده که در مقایسه با سال قبل از لحاظ وسعت ۲۹۱ درصد رشد داشته است.

علی ملکی آهنگران فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار در ۱۴۷ روز ابتدای امسال ۲۵ هزار و ۹۲۰ هکتار از عرصه های کشور دچار حریق شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وسعت سوختگی ۲۹۱ درصد رشد داشته است.

او با بیان اینکه از ابتدای امسال ۱۲۳۷ فقره آتش سوزی در کشور رخ داده است، افزود: تعداد فقرات آتش سوزی نسبت به سال قبل ۳۷ درصد رشد داشته است که علت این افزایش ها ناشی از  بارندگی های خوب فصل بهار و زمستان و تراکم پوشش گیاهی گسترده در سطح کشور است.

ملکی آهنگران ادامه داد: حدود یک میلیون تن افزایش تولید علوفه در کشور داشتیم که این گرمای شدید توام با وزش باد، مثلث حریق حرارت، اکسیژن و مواد سوختنی هر ۳ در طبیعت موجود است.

۸۶ درصد آتش سوزی ها سطحی است

 فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها افزود: بنابر آمار ۸۶ درصد آتش سوزی ها سطحی، ۱۲ درصد تنه درختان و ۲ درصد تاج درخت هم سوخته است. آتش سوزی ها از لحاظ پوشش گیاهی را به ۵ منطقه هیرکانی، زاگرسی، ایرانی و تورانی، خلیج فارس و ارسبارانی تقسیم می شود که بیش از ۹۵ درصد حریق در دامنه های زاگرس، نیم درصد جنگل های هیرکانی و مابقی سایر استان ها بوده است.

او با بیان اینکه بیشترین حریق ها در جنگل های زاگرس بوده است، افزود: از لحاظ پوشش گیاهی ۴۰ درصد مراتع، ۱۵ درصد داراضی جنگلی و۴۴ درصد جنگل های طبیعی و یک  درصد جنگل های دست کاشت دچار آتش سوزی شدند‌.

او با بیان اینکه در استان های فارس، ایلام، خوزستان، کرمانشاه و کردستان و خوزستان بیشترین حرائق را داشتیم، گفت: ۹۷ درصد حریق ها عامل انسانی دارد که ۴ درصد عمدی و مابقی سهوی هستند. در خصوص آتش سوزی سهوی به سهل انگاری کشاورزان پس از برداشت مربوط می شود که کاه و کلش آتش می زنند و این آتش از کنترل خارج می شود و در نهایت دامنگیر‌منابع طبیعی می شود.

استفاده از فناوری های نو راهکاری موثر برای کنترل آتش سوزی ها

فرمانده یگان حفاظت با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در خصوص آتش سوزی ها افزود: برای پیشگیری ۲ رویکرد داریم نخست رویکرد استفاده از فناوری های نو که بدین منظور نیاز به ۵۸۰ دستگاه دوربین و ریز پرنده ها داریم تا متوجه دود به موقع شویم. اکنون در برخی نقاط دنیا جنگل ها با هوش مصنوعی کنترل می کنند و تعدادی از پرنده ها در پایگاه مستقر هستند.

ملکی آهنگران با تاکید بر این موضوع که نیاز به پایگاه های اطفای حریق داریم، افزود: علی رغم آنکه چندسالی است که بحث اطفای حریق مطرح است، اما اعتبارات تخصیص داده نمی شود.

 فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها گفت: ۸۰ هزارنفر در اطفای حریق به ما کمک می کنند. تجهیزات اطفای حریق کاملی نیست، طبق قانون اگر حریق اتفاق بیفتد با اعلام منابع طبیعی شهرستان نیروهای کشوری و لشکری بدون تشریفات مالی و اداری باید کمک بیایند، اما سطح کمکی پاسخگوی حجم آتش سوزی نیست‌, بدین منظور در حریق های اخیر اطفا حریق هواپیما در اختیارمان گذاشتند‌‌.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار